men jag känner mig helt desperat så tänkte att jag skriver ändå och ser om det finns någon som kanske kan veta något.
För ungeför 5-6 månader sedan så förändrades mitt hår totalt. Gick ifrån att det var jättetjockt, mjukt och glansigt nertill midjan med vågigt och lite lockigt nertill. Fick otroligt mycket kommentarer för mitt hår jämt.
Nu är det jättetorrt och frissigt och tunnare. Det känns som att jag har en peruk på huvudet, så stor är skillnaden!
Min egen gissning till att det plötsligt bara förändrades så drastiskt, är att jag hade haft en längre period med väldigt intensivt hårtvättande, med dåliga schampon dessutom. Korkad som jag var så trodde jag att mitt hår tålde det mesta eftersom jag hade så bra kvalité. Är nog det mest dumma jag gjort men går inte att göra ogjort.
Men anledningen till att jag skriver här är att jag till min ännu större panik, att jag nu märker att håret som har växt ut sedan dess (alltså ca 6 månader tillbaks) inte är av min tidigare hårkvalité.
Jag har inte kännt till bm-metoden särskilt länge så det är inte något jag provat ännu, men när mitt hår blev så dåligt som det blev så har jag sedan dess tvättat det med schampo max 1 gång i veckan med inpackning och balsam efteråt. Har behandlat det typ som porslin. Och alla sa till mig att det bara var att vänta och att mitt "vanliga" hår kommer att komma tillbaka, eftersom det ständigt växer ut nytt.
Men trots allt detta så har de ca 7-8 cm som växt ut inte varit av min normala friska hårkvalité. Jag äter även hårkosttabletter, Silicea och Beautiful hair, sedan 5 månader tillbaks. Och håret har som sagt bara blivit sämre och sämre.. nu när jag tar i det känns det precis som att ta i en peruk och drar man handen igenom det känns det som halm. Och det har på allra sista tiden nu börjat kännas plastigt på nåt sätt och det liksom gnisslar när jag tar i det.
Drog bort ett hårstrå för att bara känna på det och när jag drog fingrarna längs det så gnisslade det.
Detta kanske låter konstigt men är väl alltid bra att vara detaljerad för att få fram den bästa förklaringen av det hela.
De tre senaste veckorna har jag inte använt några silikoner eller mineraloljor i håret.. dock tvättat med silikonfritt schampo 1 gång i veckan.
Och en sak med att efter jag tagit i inpackning så känns håret jättemjukt i duschen samtidigt som att det känns lite som en vaxklump hela håret.. men sen när det torkat är det snustorrt och helt strävt.
Jag är 26 år så jag tror inte att det är åldersrelaterat och jag tror mig ju veta varför håret blev dåligt men det är för mig en gåta varför det som växer ut inte är mitt vanliga hår. Är medveten om att detta kanske är lite ytligt men jag har alltid lagt min identitet i mitt hår på nåt sätt så jag har nog aldrig kännt mig så deppad nånsin som när mitt hår blivit såhär. Så jag vore så otroligt tacksam för svar, även om någon kanske inte vet exakt men kanske har nån aning om vad detta kan bero på eller vad man kan göra osv?
Ber verkligen om ursäkta att det blev så himla långt mitt inlägg med. Hoppas någon har ork att läsa.
Tack på förhand!