Tips på produkter som är lätta att få tag i

Har du produktrelaterade frågor eller tips som inte passar in i någon annan kategori? Det här är rätta stället!

Tips på produkter som är lätta att få tag i

Inläggav lilla_My » lör 28 nov 2009, 19:21

Den här listan riktar sig huvudsakligen till nybörjare på balsammetoden. Större delen av informationen i listan är hämtad från olika delar av forumet. Vi berättar helt enkelt vilka typer av butiker som lockig-medlemmarna sett produkterna i. Jag försöker att inte ta med fall där när någon sett ett visst balsam i en ICA-butik men nästan inga andra ICA-butiker har produkten, men det är inte alltid så lätt att veta.

Ambitionen är att hålla listan kort och bara ta med sådana produkter som finns i någorlunda stora butikskedjor, som många människor har i sin närhet. Mer utförliga listor över godkända produkter hittas via tråden Vilka produkter kan jag använda?

I de trådar som länkas till kan dels finnas erfarenheter av produkterna, men framför allt finns där innehållsförteckningen. Eftersom det här (till skillnad från vad som säljs i t.ex. Lockbutiken) är produkter för den "normala" kosmetikamarknaden bryr sig varken fabrikanter eller inköpare om huruvida de funkar med balsammetoden. Då och då händer det att recepten ändras så att en produkt som förut varit OK att använda med balsammetoden inte längre är det. För att listan ska fungera måste vi hjälpas åt med att påpeka när saker förändras! men helt säker är man aldrig, om man inte själv kollar innehållsförteckningen på förpackningen.

Sistaschampo
Se hela listan över sistaschampon.

Tvättbalsam
Se även hela listan över godkända balsam.

Bamse Balsam från CCS (Apoteket, Coop) tråd
Barnängen Creme Volym balsam (tråd) matbutiker. Bara "Ny förbättrad formula" fungerar med BM, inte äldre flaskor.
Be Well Balsam (tråd) (Netto)
Charm balsam (ICA) tråd
Coop X-tra Conditioner tråd
Garant Såklart klimatsmart balsam, oparfymerat (tråd) Willys, Hemköp
Garnier Fructis No Silicone Volume Restructure balsam (diverse butiker) tråd
Klippoteket balsam Energizing Salon Style Colour Guard (tråd, även bild) (större ICA)
Klippoteket balsam Energizing Salon Style Extra Shine (lila flaska) (tråd, även bild) (större ICA)
Klippoteket balsam Energizing Salon Style Super Volume (tråd, även bild) (större ICA)
L'Oréal Elvital Volume Collagen balsam (tråd) (större livsmedelsbutiker)
Naturelle balsam Berry Fusion, Creamy Peach, Green Apple, Pink Flowers, Soft Honey (tråd) (div. livsmedelsbutiker)
Neutral balsam (större ICA, div. apotek) tråd oparfymerat
New Spa balsam. Sommarbär, Aloe Vera , Lavendel tråd (City Gross)

Mittemellanbalsam
Sådana balsam som en del använder till tvätt, och andra till vård. Indelningen i rena tvättbalsam och mittemellanbalsam är ungefärlig - gränsen är inte alltid lätt att dra. Se även hela listan över godkända balsam.

Frank Provost Expert Repair, Strengthens & Repairs, Damaged and Dry Hair (diverse butiker, större COOP, Willys) (tråd 1, tråd 2)
Garnier Fructis Nutri-Repair (diverse butiker) tråd
Garnier Respons Conditioner Avocado Oil and Shea Butter (diverse butiker) (tråd)
L'Oréal Elvital Volume Non-Stop Conditioner tråd (H&M)
Nivea Classic Care Shine Conditioner tråd
Oliva by CCS Hair Conditioner (Apoteket) tråd
Oliv Naturell balsam (Åhléns, Kicks)
Oliv naturell sensitive conditioner (Åhléns, Kicks) tråd
TRESemmé Naturals Nourishing Moisture Conditioner (tråd) (större livsmedelsbutiker)
Wackra by CCS Conditioner tråd (diverse apotek, även oparfymerat)

Inpackningar
Produkter som säljs som inpackningar, plus lite tilläggsgodis. Se även hela listan över godkända balsam.

Garnier Respons inpackning, pärlemor och körsbär, inte balsamet i samma serie (Ö&B, Coop Forum, riktigt stora ICA) tråd
L'Oréal Elvital Nutrigloss inpackning, rosa burk (diverse butiker) tråd
L'Oréal Elvital Nutrition & Shimmer inpackning, gul/guldaktig burk (vissa stora ICA/COOP) (tråd)
Oliv Naturell hårinpackning (Åhléns, Kicks) tråd
Vegetabiliska oljor, ensamma eller blandade i kommersiell inpackning/balsam. Kolla på hyllan för matoljor! Kokosfett i kyldisken.
Glycerol (samma sak som glycerin), att blanda i inpackningar/balsam (Apoteket)

Styling
Se även hela listan över godkända stylingprodukter.

Geléer:
Proffs Maximum Extra Strong Styling Gel (tråd) (Åhléns)
Proffs Maximum Strong Styling Gel (tråd) (Åhléns) Innehåller alkohol
Proffs Ocean Gel tråd rosa och blå tub (Åhléns) Innehåller alkohol
Wella styling gel strong hold, grönaktig tub (livsmedelsbutiker) (tråd)
Wella Shockwaves Ultimate Effects, gelé i orange eller röd tub (bild)

Mousser:
Schwartzkopf got2be 2 sexy, mousse (tråd)

Vaxer:
Proffs Strong Hold Style Wax (tråd) (Åhléns)

Övrigt:
Klick, glidmedel, den vattenbaserade sorten inte den silikonbaserade. (Gamla sorten, den som heter bara Klick. På väg att utgå och ersättas av nytt recept. Se tråd). Nya sorterna heter Klick Natural Glide och Klick Soft Glide (Apoteket)
Glid, glidmedel från RFSU. Inte lika spridd som Klick, men finns iaf på Coop Forum. (tråd)
ACO Glidslem (tråd) efterfrågas på apotek (står ej framme på hyllan)
Linfrö, till hemmagjord hårgelé

SLS-fria schampon
Att tvätta med SLS-fritt schampo regelbundet är inte egentligen att använda balsammetoden, men många använder sånt schampo någon gång ibland eller som komplement - och en del kör lite mittmellan, ibland balsam ibland schampo.

Se även hela listan över SLS-fria schampon.

Estelle & Thild Neroli Bergamot Schampo (tråd) Kicks
Bentley Organics SLS-fria schampon, flera sorter (vilka?) Vissa större COOP-butiker.
Weleda Calendula Shampoo & Body Wash (större Åhléns, hälsokostaffär)

Dessutom finns det några babyprodukter samt flytande tvål med samma tensider som ofta ingår i SLS-fritt schampo.

Natusan Baby Top-to-Toe Wash tråd (babyhyllan i större livsmedelsbutiker/varuhus)
Libero baby wash tråd (babyhyllan i större livsmedelsbutiker/varuhus)
Lactacyd skincare tråd (apoteket, ÖoB)
Lactacyd intimate care (tråd) (apoteket, ÖoB)
(Inte den gamla Lactacyd som numera heter bara Lactacyd tvål, den innehåller ALS vilket är praktiskt taget samma sak som SLS.)
er)

[Redigerad av Saffran 2011-12-16]
Senast redigerad av lilla_My mån 08 mar 2010, 16:35, redigerad totalt 23 gånger.
Noterar vad som försvunnit...
lilla_My

Re: Lista: sånt man hittar på ICA, Åhléns, Apoteket...

Inläggav lilla_My » lör 28 nov 2009, 19:25

Sådär, nu har jag första versionen av listan uppe. (Vi har diskuterat att skapa en lista av det här slaget här.)

Jag har hittat både Faith in Nature och Urtekram i en stor livsmedelsbutik, Daglivs i Stockholm, men om de inte finns i sådana butiker på annat håll är det väl bäst att inte ta med dem.

Vad gäller stylingprodukterna behöver jag hjälp! för jag har absolut noll koll. Jag använder ju inte sånt. Och så undrar jag, finns det verkligen inte fler vanliga inpackningar som är godkända för balsammetoden nu när Nivea börjat hälla silikon i sina?
lilla_My

Inläggav sandrapandra » lör 28 nov 2009, 19:50

Snyggt jobbat lilla_My! Exempel på stylingprodukter i butik kan vara Wella Shockwaves Ultimate Effects (gelé i orange eller röd tub), eller Schwartzkopf got2be 2 sexy (mousse).
sandrapandra

Inläggav Victoalia222 » sön 29 nov 2009, 01:38

Mycket bra initiativ som underlättar för en nybörjare som jag. :)
Hårtyp: 2c f/ii/låg porositet/låg elasticitet
Användarvisningsbild
Victoalia222

Inläggav lilla_My » sön 29 nov 2009, 11:30

Har lagt in ett par tips jag fått.

Wella Styling Gel Volume and Hold i blå tub, som finns på bild i viewtopic.php?t=252 andra inlägget, har den utgått? Kanske Wella styling gel strong hold ersatt den?

Schwartzkopf got2be finns även som spray och vax, i alla fall i listan över godkända produkter. Är det bara moussen som är lätt att få tag i?
lilla_My

tvättbalsam och "mittemellan"

Inläggav lilla_My » sön 29 nov 2009, 11:47

Vad tror ni om indelningen i tvättbalsam och "mittemellan"? De jag är mest osäker på var de hör hemma, eftersom jag varken använt dem själv eller ser tydlig info i trådarna, är Garnier Fructis-balsamen och Naturelle.

Säljs det där Charm-balsamet ännu? Någon som sett det på ett tag?
lilla_My

Inläggav Maria_Elvira » sön 29 nov 2009, 11:54

Jag har sett charm-balsamet på vissa ICA-butiker. Naturelle skulle jag definitivt klassa som tvättbalsam... Men det finns nog ett fåtal som använder det som vårdande tror jag :notsure:
Schampofri sedan 25/8-08
Hårtyp: 2B-2C?
Tvättbalsam: Neutral
Vårdande: MOP Extremee Protein och Fructis triple nutrition (Nutri repair) blandat.
Inpackning: Olja, vinäger, aloe vera och H'Suan Wen Hua eller något annat som råkar finnas hemma
Maria_Elvira

Inläggav sandrapandra » sön 29 nov 2009, 17:37

lilla_My skrev:Schwartzkopf got2be finns även som spray och vax, i alla fall i listan över godkända produkter. Är det bara moussen som är lätt att få tag i?
Har lagt in ett par tips jag fått.

Wella Styling Gel Volume and Hold i blå tub, som finns på bild i viewtopic.php?t=252 andra inlägget, har den utgått? Kanske Wella styling gel strong hold ersatt den?

Schwartzkopf got2be finns även som spray och vax, i alla fall i listan över godkända produkter. Är det bara moussen som är lätt att få tag i?

Jag tror att det är lätt att få tag på alla got2be-produkterna fast jag har bara kollat efter mousset så jag vågar inte säga säkert.
sandrapandra

Inläggav Royalwithcheese » sön 29 nov 2009, 19:44

Ville bara säga jättebra initiativ Lilla_my!
Tycker listan är perfekt för nybörjare (sedan lär man sig ju mer och mer själv, precis som Annika påpekade i första tråden ang. detta).

Återkommer med produkttips när min hjärna inte är såhär söndagsmosig ;)
BM sedan våren 08.
Hårtyp enligt Fia: 2c-3a/m/iii
Royalwithcheese

Inläggav vintersaga » tis 01 dec 2009, 11:44

Vilken bra idé lilla_my. Lättöverskådlig odet behövdes :-)

Klippotekets balsam kanske kan skrivas upp? Det finns på Ica Maxi.

De finns i listan för godkäna balsam och gäller:
- Klippoteket balsam Energizing Salon Style Colour Guard
- Klippoteket balsam Energizing Salon Style Extra Shine
- Klippoteket balsam Energizing Salon Style Super Volume
"Mod är inte att inte vara rädd. Mod är att vara rädd och göra det ändå."
Bild
Tvätt: WO
Inpackning:
Övrigt: Kokosolja
vintersaga

Inläggav lilla_My » tis 01 dec 2009, 12:17

vintersaga skrev:
Klippotekets balsam kanske kan skrivas upp? Det finns på Ica Maxi.

De finns i listan för godkäna balsam och gäller:
- Klippoteket balsam Energizing Salon Style Colour Guard
- Klippoteket balsam Energizing Salon Style Extra Shine
- Klippoteket balsam Energizing Salon Style Super Volume

Ska bli. Jag har sett de där flaskorna nånstans. Har Åhléns dem också?

Är det rena tvättbalsam eller mer mittemellan?
lilla_My

Inläggav vintersaga » ons 02 dec 2009, 12:41

Jag har bara hunnit testa SUper Volume- balsamet än så länge, och för mig var det ett tvättbalsam. Tvättade bra, men räcker inte som vårdande för mig.
"Mod är inte att inte vara rädd. Mod är att vara rädd och göra det ändå."
Bild
Tvätt: WO
Inpackning:
Övrigt: Kokosolja
vintersaga

Inläggav MalinA » tor 03 dec 2009, 00:47

Jag tycker detta verkar bli en rörig lista.. Olika Ica-butiker har ju olika sortiment, lika så med Apoteket nu när vissa blir privata och definitivt på det viset när det gäller Åhlens.. Dessutom finns det ju redan listor för godkännda produkter som jag antar bara dem tar tillräckligt med tid att hålla uppdaterade.. Vill inte vara gnällig men detta verkar bara bli rörigt..
3a/f/i
MalinA

Inläggav lilla_My » tor 03 dec 2009, 03:11

MalinA skrev:Jag tycker detta verkar bli en rörig lista.. Olika Ica-butiker har ju olika sortiment, lika så med Apoteket nu när vissa blir privata och definitivt på det viset när det gäller Åhlens.. Dessutom finns det ju redan listor för godkännda produkter som jag antar bara dem tar tillräckligt med tid att hålla uppdaterade.. Vill inte vara gnällig men detta verkar bara bli rörigt..

Det är en synpunkt. Ändå är det så att ICA-butiker har mera gemensamt vad gäller sortiment än andra butiker, osv. Men jag vet att jag skulle ha haft nytta av den här listan när jag var ny. Jag gick i butiker och läste på burkar och kunde inte bedöma vad som var OK eller inte... hopplöst. Jag behövde tips på produkter att spana efter. Jag skaffade mig ungefär den information som står i den här listan, genom att läsa sjuttioelva trådar på det här forumet. De första produkter jag lyckades köpa var Änglamark sensibel och Coop X-tra - de var lättast att fatta var de gick att få tag i, eftersom det är Coop-produkter.

Informationen om vilka typer av butiker som för en produkt är tämligen ungefärlig. Det är helt korrekt. Å andra sidan fyller listan en funktion även om vi helt tar bort information om vilka butiker som för vilka produkter - va? Näe? Jo! för 95% av alla produkter i de "stora" listorna är det ingen större idé att spana i butikerna efter. De finns bara hos vissa frisörer, eller i nätbutiker, eller i avsevärt färre butiker än vad det i Sverige finns exempelvis ICA Maxi. Listan är "tänkt att ge en fingervisning om vilka för balsammetoden godkända produkter det är idé att kika efter i vanliga butiker, främst livsmedelsbutiker och varuhus". Jag hoppas att ingen som ser listan förväntar sig att alla ICA-butiker har Garnier pärlemor och körsbär-inpackningen, t.ex. Bör det göras tydligare?

Om vi skulle ta med alla godkända produkter som någonsin siktats i ett Hemköp faller listans idé. Och såna produkter som verkar mindre lätta att få tag i måste då och då rensas bort. Tar vi bort information om vad som finns på vilka typer av butiker, blir listan svårare att underhålla. Och ja, den kräver underhåll. Jag har tagit på mig att underhålla den. Skulle jag få för lite hjälp av Lockig-communityt med den saken, då får vi skrota den här listan.
Senast redigerad av lilla_My tor 03 dec 2009, 04:57, redigerad totalt 1 gång.
lilla_My

Inläggav lilla_My » tor 03 dec 2009, 04:52

vintersaga skrev:Jag har bara hunnit testa SUper Volume- balsamet än så länge, och för mig var det ett tvättbalsam. Tvättade bra, men räcker inte som vårdande för mig.

Flera har visst använt Klippoteket-balsam som tvättbalsam, och enligt en kommentar i den här tråden viewtopic.php?f=12&t=5784 är de olika Klippoteket-balsamen väldigt lika till innehållet. Jag lyfter in dem bland tvättbalsam.
lilla_My

Nästa

Återgå till Diverse produkter