Avastra skrev:Gravensteinäpplen.....![]()
Min lokala Coop är satsar på lokalodlade svenska äpplen varje höst och förra hösten sålde de Gravenstein för ca 10 kr/kg och jag bokstavligen frossade i äpplen under nån vecka. Det var så gott!
Se, där är problemet med LCHF metoden, varför måste man ge upp så mycket som är så gott? Surdegsbröd, äpplen, hembakta kanelbullar, italiensk glass, pappas potatisgratäng....
Jag gillar Katja och Alice.
Tja, om man mår bra av det man äter så finns det ju ingen anledning att sluta, eller hur? Men jag har blivit beordrad att undvika än det ena, än det andra under många års tid, för att se om min mage blev bättre (så kanelbullar har jag inte kunnat äta på väldigt länge iallafall...) Till ingen nytta, tyvärr, men jag blev rätt van vid att ha restriktioner kring min mat. Nu är den dock mycket bättre, och jag tycker det är värt att avstå bröd och potatisgratäng och glass varje dag för att få slippa konstant uppblåsthet och mer eller mindre magknip (ibland våldsamt sådant). Min mage verkar inte protestera särskilt mycket mot frukt så därför "fuskar" jag med lite frukt ibland.
En kompis till mig äter mer eller mindre strikt LCHF när hon är hemma själv, men äter vad hon blir bjuden på hemma hos andra, även om det är bröd och potatisgratäng och äppelkaka (men skippar socker i teet osv). För henne funkar det eftersom hon äter LCHF för att känna sig piggare, inte för att bli av med magproblem. Så man kan välja lite själv vilken nivå man vill lägga sig på.
Och kakor! Svårt att låta bli, särskilt efter träningen