Någon som slutat med godis?

Ökad medvetenhet om vad vi använder utanpå kroppen betyder ofta även att vi blir mer medvetna om vad vi stoppar i oss. Diskutera!

Re: Någon som slutat med godis?

Inläggav Saffran » lör 05 sep 2009, 09:44

Avastra skrev:Gravensteinäpplen..... :soppy:

Min lokala Coop är satsar på lokalodlade svenska äpplen varje höst och förra hösten sålde de Gravenstein för ca 10 kr/kg och jag bokstavligen frossade i äpplen under nån vecka. Det var så gott!

Se, där är problemet med LCHF metoden, varför måste man ge upp så mycket som är så gott? Surdegsbröd, äpplen, hembakta kanelbullar, italiensk glass, pappas potatisgratäng....

Jag gillar Katja och Alice.

Tja, om man mår bra av det man äter så finns det ju ingen anledning att sluta, eller hur? Men jag har blivit beordrad att undvika än det ena, än det andra under många års tid, för att se om min mage blev bättre (så kanelbullar har jag inte kunnat äta på väldigt länge iallafall...) Till ingen nytta, tyvärr, men jag blev rätt van vid att ha restriktioner kring min mat. Nu är den dock mycket bättre, och jag tycker det är värt att avstå bröd och potatisgratäng och glass varje dag för att få slippa konstant uppblåsthet och mer eller mindre magknip (ibland våldsamt sådant). Min mage verkar inte protestera särskilt mycket mot frukt så därför "fuskar" jag med lite frukt ibland.

En kompis till mig äter mer eller mindre strikt LCHF när hon är hemma själv, men äter vad hon blir bjuden på hemma hos andra, även om det är bröd och potatisgratäng och äppelkaka (men skippar socker i teet osv). För henne funkar det eftersom hon äter LCHF för att känna sig piggare, inte för att bli av med magproblem. Så man kan välja lite själv vilken nivå man vill lägga sig på.
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav saraaal » lör 05 sep 2009, 17:04

Saffran skrev:
saraaal skrev:Håller med! Frukt är grymt, om du inte äter enligt LCHF förstås. Jag tycker att apelsiner funkar bättre än äpplen till exempel. En riktigt god apelsin, lagomt sur, är ju godare än allt godis. Äpplen trycker jag i mig mest för att de går fort och äta och är okej-gott. :). Sen håller jag helt med om att det är bättre att baka lite egna kakor. Klart man får unna sig lite ibland, och då är ju hemmagjort det bästa.

Håller med om att äpplen kan vara lite mesiga, men nu kommer det ju snart svenska äpplen i butikerna, och där finns ju flera sorter som har ganska mycket smak! Och något som är jättegott (tycker jag) är torkade äpplen. Det är ju fortfarande no-no för mig som äter LCHF, men annars är det både segt och sött och syrligt, om det är det man är ute efter... :laugh:

Torkade aprikoser innehåller däremot en del järn, vilket inte äpplen gör. (De innehåller faktiskt inte speciellt mycket av någonting, utom vatten och kolhydrater...)

Om man är mer saltis än sötis så finns det en massa goda rostade salta frön att köpa numera, t.ex. pumpafrön och solrosfrön, som också innehåller järn och en del andra nyttigheter.

Åh, ja just, svenska äpplen! Ja, torkade äpplen är jättegott. Dom där gröna påsarna med "äppelchips" tycker jag är supergoda, dom är väl iofs knastriga. Jag åt mycket torkad frukt förut, fast då får man ju i sig massor av kolhydrater i jämförelse med vanlig frukt, innan man känner sig lite mer mätt. Men gott är det :)
Strawberry Swing

Användarvisningsbild
saraaal

Inläggav Zephie » tor 24 sep 2009, 01:28

Jag har inte slutat äta godis, men i ett försök att gå ner i vikt så har jag dragit ner på det rejält. Det blir fortfarande godis ibland, men då oftast nåt litet som en tablettask istället för en stor påse plockgodis. Att sluta med allt ger mig bara ågren och gör att jag känner mig begränsad.

Sen tycker jag det är en process också, att ge sig fan på att man ska låta bli. Det är inte direkt enkelt om man är värsta gottegrisen (som jag har varit) och käkat godis, kakor, marmeladmackor och liknande i stort sett dagligen. Har blivit små steg, att skicka sambon att handla har funkat mycket bra, och att unna sig andra saker som dom där supergoda men svindyra oliverna eller vad det nu kan vara man gillar.
Värst är ju att bli bjuden på fika, helst hos en äldre släkting där dom envisas med att truga på en mera kakor/tårta hela tiden. Att säga nej tio gånger är fasen så mycket värre än att säga det en eller två gånger.
Henna i håret.
Fri från silikoner, mineraloljor och annat dåligt sen 1 december 2008.
Användarvisningsbild
Zephie

Inläggav Adios flamingo » ons 12 maj 2010, 12:51

Jag har inte ätit godis på flera år. Det är inget direkt beslut jag tagit, utan det har bara blivit så.

Jag tycker om choklad, men inte annat godis. När man vant sig av vid det smakar det bara syntetiskt och äckligt. Äter jag en sån där röd rallybil till exempel, så sitter den plastiga, fräna smaken kvar i munnen i flera timmar, vilket jag tycker är vidrigt.

Men jag har inga direkta tips för att sluta äta godis. Låt bli, bara. Drick vatten och ät frukt och nötter istället.
Har sportat balsammetoden sedan den 4 september 2008.

Hårtyp: 2a/2b / F / ii
Tvättbalsam: Oliv Naturell. Tvättar även med ägg.
Vårdande balsam: Oliv Naturell eller Kinky Curly Knot Today
Styling: Kinky Curly Curling Custard eller linfrögelé samt Curl Keeper.
www.junesabstracts.blogg.se sprider jag budskapet om no poo!
Användarvisningsbild
Adios flamingo

Inläggav Tusselina » ons 12 maj 2010, 20:41

Jag måste verkligen och ska (ska ska ska! :x ) sluta med godis nu! Eller ja, jag gillar mest chocklad och naturgodis, torkade frukter och nötter med chocklad eller yoghurt övedrag! nam nam :romance-heartsfade: Och kakor! Svårt att låta bli, särskilt efter träningen :oops:

Men nu får det vara slut! Det är väldigt tydligt att min kropp inte klarar särskilt stora mängder socker! Fast, en bit mörk chocklad då och då är väl OK, det ska ju till och med vara nyttigt :)
Hårtyp: 2c/F-M/ii-iii
Tvättbalsam: något av Naturelle balsamen
Vårdande: Rapsodine Hårbalsam/Oliv naturell, Hair Mask
Leave-in: extra balsam i längderna, jojobaolja
Styling: aloe vera gel

Varning! Att leva är livsfarligt-risken att dö är 100 %!
Användarvisningsbild
Tusselina

Inläggav vintersaga » lör 15 maj 2010, 00:42

Jag försöker sluta med godis, och socker i större mängder. Min kropp mår inte heller bra av det. Men en sak som jag har märkt, är att när jag lyckas hålla mig till LCHF så har jag inget sötsug alls, men om jag börjar äta kolhydrater blir jag sugen på mer kolhydrater - mer socker. Så jag försöker äta LCHF. Nu har jag beställt en ny kokbok som heter "Bakglädje med LCHF - baka utan mjöl och socker". Det ska bli väldigt spännande och jag längtar efter att få prova recepten. =)
"Mod är inte att inte vara rädd. Mod är att vara rädd och göra det ändå."
Bild
Tvätt: WO
Inpackning:
Övrigt: Kokosolja
vintersaga

Inläggav Saffran » lör 15 maj 2010, 10:21

vintersaga skrev:Jag försöker sluta med godis, och socker i större mängder. Min kropp mår inte heller bra av det. Men en sak som jag har märkt, är att när jag lyckas hålla mig till LCHF så har jag inget sötsug alls, men om jag börjar äta kolhydrater blir jag sugen på mer kolhydrater - mer socker. Så jag försöker äta LCHF. Nu har jag beställt en ny kokbok som heter "Bakglädje med LCHF - baka utan mjöl och socker". Det ska bli väldigt spännande och jag längtar efter att få prova recepten. =)

Jag har den boken och har väl bara bakat något enstaka ur den, men blev inte nöjd med resultatet. Vad folk har sagt generellt är att bakverken är för söta, de har en sötma som är anpassad för vanliga sockerätare, men när man ätit LCHF ett tag tycker man ju att saker smakar sötare än de gjorde innan och behöver inte alls lika mycket sötma för att tycka att något är "godis".

Jag ska prova något mer recept ur den innan jag ger mitt slutgiltiga domslut, men problemet är vissa av ingredienserna, BakePro (som är dyrt och måste beställas på internet) och sukrin (som också är dyrt och måste beställas, och dessutom har en bismak -- den där "kalla" druvsockereffekten -- som jag har väldigt svårt att tycka om).

Till min födelsedag bakade jag istället Chokladtårta à la Varenne, på 70% choklad, vilket ju innehåller en del socker, men för mig (och de flesta av mina gäster) smakade det tillräckligt sött ändå. (Jag hoppade alltså över det extra socker som skulle tillsättas enligt receptet.) Serverade den med vispad grädde och frysta tinade hallon. Mums!
2A // 2A/F/i
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav vintersaga » tis 18 maj 2010, 09:49

Saffran skrev:Jag har den boken och har väl bara bakat något enstaka ur den, men blev inte nöjd med resultatet. Vad folk har sagt generellt är att bakverken är för söta, de har en sötma som är anpassad för vanliga sockerätare, men när man ätit LCHF ett tag tycker man ju att saker smakar sötare än de gjorde innan och behöver inte alls lika mycket sötma för att tycka att något är "godis".

Jag ska prova något mer recept ur den innan jag ger mitt slutgiltiga domslut, men problemet är vissa av ingredienserna, BakePro (som är dyrt och måste beställas på internet) och sukrin (som också är dyrt och måste beställas, och dessutom har en bismak -- den där "kalla" druvsockereffekten -- som jag har väldigt svårt att tycka om).

Till min födelsedag bakade jag istället Chokladtårta à la Varenne, på 70% choklad, vilket ju innehåller en del socker, men för mig (och de flesta av mina gäster) smakade det tillräckligt sött ändå. (Jag hoppade alltså över det extra socker som skulle tillsättas enligt receptet.) Serverade den med vispad grädde och frysta tinade hallon. Mums!

Det visste jag inte, att en del ingredienser måste beställas. Vad tråkigt. Nåja, jag ska också prova några bakverk ur den innan jag säger något. Vet du vart man kan beställa BakePro och Sukrin?

Den där chokladtårtat låter jättegod! Den ska jag försöka göra. =)
"Mod är inte att inte vara rädd. Mod är att vara rädd och göra det ändå."
Bild
Tvätt: WO
Inpackning:
Övrigt: Kokosolja
vintersaga

Inläggav Saffran » tis 18 maj 2010, 21:56

vintersaga skrev:Vet du vart man kan beställa BakePro och Sukrin?

Det står tips om det i boken.
2A // 2A/F/i
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav Saffran » ons 23 jun 2010, 17:41

Nu har jag testat ännu ett recept ur boken: Vaniljmuffins, fast jag gjorde kardemummamuffins av receptet istället, så jag ändrade det, minskade vaniljextraktet till ½ tsk och tillsatte 1 msk malen kardemumma. Dessutom minskade jag mängden sukrin från 1,25 dl till 0,5 dl, och tillsatte (faktiskt) 1 msk vanligt socker, eftersom jag tycker det balanserar upp sukrinsmaken. Utslaget per muffin blir det ju inte så mycket.

Jag gjorde också mindre (vanliga) muffins, alltså 12 st små istället för 6 st stora "amerikanska". Hade nog räckt med 10 formar, de blev lite små.

Resultatet? De blev riktigt goda, lite mer äggakakiga i konsistensen än muffinsaktiga, men det stör inte mig. Sötman blev jättelagom, jag hade inte klarat av dem med den mängd sukrin som står i receptet! Så att halvera mängden verkar vara en bra tumregel (baserat på en provbakning, haha).

Bild

Skippar man sockret så blir värdena såklart ännu bättre, då blir det bara 3% kh, 12% proteiner och 85% fett.
2A // 2A/F/i
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Föregående

Återgå till Mat