Gröt till frukost

Ökad medvetenhet om vad vi använder utanpå kroppen betyder ofta även att vi blir mer medvetna om vad vi stoppar i oss. Diskutera!

Gröt till frukost

Inläggav Sozzi » tor 05 mar 2009, 09:39

Jag brukar äta flingor med mjölk till frukost, men skulle vilja äta något nyttigare och mer mättande, så jag funderar på gröt.

havregrynsgröt funkar, men jag tycker inte det är så jättegott och vill helst ha sylt till som jag vill undvika.

Sen finns ju mannagrynsgröt, men det är ju inte speciellt nyttigt. Men nu kom jag på grahamsgröt, jag har aldrig ätit det, men funderar på att prova.

Någon som ätit Grahamsgröt gjort på grahamsgryn? är det gott? Det borde väl vara ganska nyttigt ?
Vacker utan schampo sen 25/8 -07 - Mamma till Nathalie & Josefine 100323
Användarvisningsbild
Sozzi

Re: Gröt till frukost

Inläggav Tildazinha » tor 05 mar 2009, 10:23

Jag avskyr gröt och mår illa av det så jag kan inte komma med några tips där, tyvärr.

Men om du vill ha en mättande frukost och tycker om klassiska ägg och bacon så är det ett bra alternativ som du garanterat står dig på flera timmar! :)

Tvätt:Bikarbonat eller ägg med äcv-sköljning
Inpackning: Garnier K&P, kokosfett, aloevera-gel
Färg: Henna på mellanbrunt hår

designokrati.mellergardh.se - konst och fotografi
Användarvisningsbild
Tildazinha

Inläggav SolSara » tor 05 mar 2009, 10:26

Åhh, det är den allra godaste gröten! :soppy: Jag brukade (äter LCHF nuförtiden..) äta den med mjölk, lite råsocker och lite kanel. Lyx är med ett par äppelbitar till. :) Välling gjord på grahamsgryn är också jättegott, vi åt den alltid med russin när jag var liten. Bra om man inte är så hungrig eller har dålig aptit. :)

Hur nyttigt det är vet jag inte, men det måste väl vara i klass med havregrynsgröt ändå, det är ju ändå gjort på hela vetekornet?

Jag tycker du ska prova iaf, det är som sagt min favoritgröt, alla kategorier... :D
Användarvisningsbild
SolSara

Inläggav sarrem » tor 05 mar 2009, 10:39

Den bästa gröten enligt mig är bovetegröt. Jättenyttigt och jättemättande och jättegott.

Har inte receptet nu, men det måste ju gå att googla nåt. Den jag gör ibland har 1/2 linfrön 1/2 bovete, + fikon, kanel och russin (?). Man gör den på kvällen och sen har man i flera dagar!

Äter man tillräckligt mycket, är man inte ens hungrig till lunch! :P
Start: april -08
sarrem

Inläggav Sozzi » tor 05 mar 2009, 10:59

Då ska jag nog ta o prova grahamsgryn, får inhandlas snarast :D

Bovete låter ju också intresserant får bli nummer två på listan, fast utan fikon & russin :)
Vacker utan schampo sen 25/8 -07 - Mamma till Nathalie & Josefine 100323
Användarvisningsbild
Sozzi

Inläggav rizado » tor 05 mar 2009, 11:17

Jag tycker också grahamsgröt är riktigt gott! Även bovete. Man kan också blanda havre/graham om man vill.

Mitt tips för att undvika sylt är att tina frysta bär och ha på. Speciellt hallon är supergott.
Eller riva äpple och äta med kanel. Kanel är förresten superkryddan man kan ha på alla bär/frukt. Ger en illusion av sött även om det inte är det.
rizado

Inläggav Saffran » tor 05 mar 2009, 13:07

Jag brukade ibland göra gröt på dinkelmannagryn (eller spelt som det egentligen heter på svenska). Det blir som ett mellanting mellan mannagrynsgröt och grahamsgröt. Det gillade jag.

Sedan gillar jag också rågflingegröt med mjölk och lingonsylt! Kan också kokas på riktigt grovmalet rågmjöl (rågkross blir för grovt, men funkar kanske om man låter dem ligga i blöt över natten). Rågflingegröten får ju lite liknande konsistens som havregrynsgröt, men har lite mer tuggmotstånd och är mindre "smetig", om du förstår vad jag menar.

Fast just nu äter jag också enligt LCHF och då blir det kokta ägg mosade med smör. :)
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav elle » tor 05 mar 2009, 14:14

Som någon mer skrev, kanel funkar väldigt bra på gröt. Före min lchf-tid åt jag ofta havregrynsgröt med kanel och lite mjölk till frukost. Gott!

På tal om gröt fick jag ett sug efter risgrynsgröt i tisdag, kanske längtar jag till julen redan? :)
Mannagrynsgröt med äppelmos är annars min favorit. Lent och gott!

Nu för tiden blir det ägg till frukost, min räddare i nöden!
Började med balsammetoden 18 november 08.
Hårtyp: 2C-3A??
Tvätt: Coop X-tra, Eldorado extra volym, Änglamark Sensitive
Vårdande: Garnier Respons Inpackning - pärlemor och körsbär
Övrigt: Klick, L'Oréal Studio Line Curl Power Curling Mousse
Användarvisningsbild
elle

Inläggav lilla_My » tor 05 mar 2009, 21:57

Bästa gröten är mjölgröt. Kornmjölsgröt, rågmjölsgröt, grahamsmjölgröt... det tar tid att koka dock.
Noterar vad som försvunnit...
lilla_My

Inläggav Caena » lör 07 mar 2009, 21:19

innan lchf så blev det nästan jämt bovetekrossgröt.. blev mer tuggig och kokades med sojamjölk..
mosad banan eller frysta hallon hamnade i skålen, på med gröt och mer sojamjölk och så malen ingefära + kanel.. gott gott..

saknar det lite..
men ägg och bacon e goare.. =)
~no ´poo fom 28/ 2 2008~
troligen ~ 2a/b - M- iii
tvättbalsam- Naturelle smultron/ Coop sensibel
vårdande - PCH / GLA
inpackning - Garnier pärlemor och körsbär / egna varianter
Användarvisningsbild
Caena

Inläggav Avastra » lör 07 mar 2009, 22:04

Jag äter havregrynsgröt till frukost varje dag. Kokad på vatten och så har jag mjölk och antingen hallon eller björnbär på.

Jag är lite avundsjuk på er som kan äta ägg... Kokt eller stekt ägg verkar vara ett så bra mellanmål så jag försökte lära mig själv äta det för några veckor sen. :smt078

Mina smaklökar och ägg är inte kompisar....
Avastra

Inläggav elle » sön 08 mar 2009, 18:54

Avastra skrev:Jag är lite avundsjuk på er som kan äta ägg... Kokt eller stekt ägg verkar vara ett så bra mellanmål så jag försökte lära mig själv äta det för några veckor sen. :smt078

Hur är det om du äter något mer till ägget. Jag brukar steka lätt, lägga på en ostskiva så den smälter lite och sen någon grönsak till. Avokado, gurka, tomat. Gott!
Nu kom vi visst ifrån ämnet på tråden, sorry.
Började med balsammetoden 18 november 08.
Hårtyp: 2C-3A??
Tvätt: Coop X-tra, Eldorado extra volym, Änglamark Sensitive
Vårdande: Garnier Respons Inpackning - pärlemor och körsbär
Övrigt: Klick, L'Oréal Studio Line Curl Power Curling Mousse
Användarvisningsbild
elle

Inläggav Süsse » ons 18 mar 2009, 14:01

Jag gillar dinkelgröt kokat med mjölk, sedan blandat med apelsin och äpplen + kanel. Eller havregrynsgröt (dock ett tyskt märke som har rejält med tuggmotstånd) blandat med vaniljproteinpulver, hallon + kanel... Gott!!!
Süsse

Inläggav Siri » ons 17 feb 2010, 20:00

Süsse vad är det för havregryn? Kommer du ihåg märket? Letar efter kraftigare havregryn men det verkar omöjligt att hitta tycker jag!
Användarvisningsbild
Siri

Inläggav Avastra » tor 18 feb 2010, 20:47

elle skrev:
Avastra skrev:Jag är lite avundsjuk på er som kan äta ägg... Kokt eller stekt ägg verkar vara ett så bra mellanmål så jag försökte lära mig själv äta det för några veckor sen. :smt078

Hur är det om du äter något mer till ägget. Jag brukar steka lätt, lägga på en ostskiva så den smälter lite och sen någon grönsak till. Avokado, gurka, tomat. Gott!
Nu kom vi visst ifrån ämnet på tråden, sorry.

Lite sent med ett svar nu men nej, att ha något till funkar inte heller, bara aningen av äggsmak ger mig kväljningar. Det kan hänga ihop med att jag vara allergisk mot ägg som barn, kroppen kanske minns att det här är något jag brukade bli sjuk av.

Jag tycker gröt är knepigt, jag gör gröt på ca en dl havregryn ochvatten och skivar en banan på och så lite mjölk. Jag äter frukost vid sju men är jättehungrig långt innan lunch, jag håller mig inte mätt på gröten.
Avastra

Nästa

Återgå till Mat