GRÖNT hår av egen brunn! Vad ska jag göra..?

Nyfiken på balsammetoden, eller använder du den redan? Rak eller lockig, det här är stället för dig.

GRÖNT hår av egen brunn! Vad ska jag göra..?

Inläggav alice_l » sön 20 maj 2012, 01:06

Mitt hår skiftar i gröngrått jämt nu för tiden, läst att askorbinsyra ska funka mot det men jag har ingen aning om vad det är och hur det påverkar mitt hår i övrigt. Någon som vet? Eller har något annat tips??

Sen försvinner hårfärgen ur mitt hår så himla fort, funderar på att börja använda en sån där inpackning med pigment som då ger "färg". Men funkar de med BM? :D

Jättetacksam för hjälp!!
alice_l

Re: GRÖNT hår av egen brunn! Vad ska jag göra..?

Inläggav Linnéa H » sön 20 maj 2012, 14:04

Askorbinsyra är ett annat ord för c-vitamin. Det brukar finnas att köpa i påsar bland kryddorna i mataffären. Du kan testa att blanda en tesked askorbinsyra och en tesked äppelcidervinäger i en dl varmt vatten (i ditt fall skulle jag rekommendera att du köper destillerat vatten på närmsta apotek), fördela blandningen i håret efter tvätt och låta verka en stund, innan du sköljer med resterande destillerat vatten. (Såg tipset igår när jag bläddrade i en gammal hårtidning. :D ) Sura hårsköljningar överlag bör göra susen (citron, äppelcidervinäger, överblivet vin, beroende på hårfärg).

Sedan finns det ju olika vattenreningsfilter på marknaden, som kanske kan vara något att fundera på. Det blir billigare i längden jämfört med att köpa destillerat vatten (som kostar ca 38:-/l).

Färginpackningar innehåller oftast antingen mycket uttorkande alkohol eller silikoner eller både och. Nån gång ibland är väl helt ok, men var beredd på att tvätta håret med sista-schampot kommande hårtvätt efter behandlingen.
Hoppas att det ordnar sig för dig! :D
hårtyp: 2C/M/iii
I princip schampofri sedan:110731
Tvätt & vård: varierar, just nu TRESemmé Naturals, me like!
Leave-in: AV eller olja beroende på hårets behov
Styling: KCCC fr o m 120915, eller Linfrögel m epsomsalt
Färg: Henna
Linnéa H

Inläggav alice_l » mån 21 maj 2012, 20:32

Okej tack för svaren! Men så askorbinsyra skadar inte håret på något sätt, alltså uttorkande eller så?
BLEKER det? kom jag på nu, eftersom det är c-vitamin?.. Det vill jag ju inte..:)
alice_l

Inläggav Linnéa H » mån 21 maj 2012, 21:05

Tror inte att du behöver vara orolig för att torka ut eller bleka håret om du gör den här behandlingen någongång ibland. Särskilt inte om sköljer ur håret efteråt, innan du går ut i solen etc.
Sura sköljningar hjälper hårets fjällskikt att sluta sig, så troligen kommer håret att bli glansigare.
hårtyp: 2C/M/iii
I princip schampofri sedan:110731
Tvätt & vård: varierar, just nu TRESemmé Naturals, me like!
Leave-in: AV eller olja beroende på hårets behov
Styling: KCCC fr o m 120915, eller Linfrögel m epsomsalt
Färg: Henna
Linnéa H

Återgå till Balsammetoden