Lush henna

Färg, toning, slingor, henna...

Lush henna

Inläggav icachu » mån 12 mar 2012, 17:35

Nu har jag införskaffat henna från Lush för att färga mitt hår för första gången. Jag vet att det inte är ren henna och så vidare, men eftersom det bara är naturliga ingredienser ville jag prova ändå :)

Så, är det någon som vet ungefär hur mycket man behöver av den? Har läst om hur många gram henna-pulver man behöver till olika längder på håret, men i dessa kakor är det ju andra saker också, så det kan ju inte motsvara samma mängd pulver, tänker jag... Jag har hår ner till armhålan ungefär, fast väldigt väldigt tjockt. Har två kakor hemma att ta av.
Vågar man frysa in denna henna om det blir över när man har blandat till den? Tänkte just eftersom det är andra grejer i den också, men det kanske inte spelar någon roll?

Fick med en beskrivning och i den står varken hur mycket man skulle använda (och hon i butiken visste inte), och det står heller inte att man ska låta hennan stå ett tag när man har blandat till den - vilket ju går emot vad jag har läst annars (frågade om detta också, tjejen visste inte det heller). Någon som har erfarenhet av den här hennan och har lite tips?
icachu

Re: Lush henna

Inläggav toresan » sön 18 mar 2012, 10:07

Jag har c:a ett år nu använt Lush bruna henna. Det krångliga är att den kommer i kakor, så man måste mala/riva den innan man kan blanda den. Jag har axellångt hår och för att färga hela håret använder jag ungefär en hel kaka. Färgar jag utväxten tar jag 2 rutor. Jag vill ha brun färg, så efter att ha rivit ned kakan brukar jag blanda med hett kaffe och när det svalnat lite så lägger jag i hennan i håret. Brukar alltså inte vänta innan. När man haft i det så tar jag på plastfolie/plasthätta och väntar... Jag upplever att Lush henna tar längre tid än "ren" henna, kanske för att det är andra örter i(?). I mitt hår måste det sitta ungefär tre timmar. Lycka till!
toresan

Inläggav icachu » tis 20 mar 2012, 19:27

Jag hann "tyvärr" redan färga håret innan jag fick ditt svar, men tack ändå! Är alltid intressant att höra folks erfarenheter, kanske kan underlätta inför nästa färgning. :)

Ja, jag började med att riva kakan på ett rivjärn som det stod i en beskrivning jag hade läst, men konstaterade ganska snabbt att jag skulle få stå hur länge som helst... Slängde helt enkelt ner kakan i en stor bunke och fyllde på med kokhett vatten, lät stå ett tag och då hade ganska mycket av kakan lösts upp så jag skrapade det åt sidan och fyllde på med mer vatten och lät stå igen. Det var lite geggigt att hålla på, men för mitt dåliga tålamod kändes det bättre än att stå och riva i en halv evighet, haha!

Jag fick faktiskt lov att använda två kakor till mitt hår, så det blev en dyr färgning... Det blev lite över som jag frös in, får se om det funkar att använda sen. Jag har som sagt lite halvlångt hår men väldigt tjockt, och även väldigt torrt så det sög upp vätskan på nolltid och färgen började smula som jag vet inte vad - mamma fick stå med en sprayflaska så det inte skulle torka ;)

Jag lät det sitta 4½ timme, tog väl nån timme (och två sista-schampo-tvättar och två balsam-tvättar) att få ur geggan... Men fint (och rött!!) blev det!

Färgar du bara utväxten eller färgar du om hela håret? Tvättas färgen ur något?
icachu

Inläggav jey » tis 03 apr 2012, 16:57

Har precis inskaffat henna från lush, undrar nu, kan jag koka upp citronvatten och blanda det med hennakakan?
Hårtyp: 1b/m/ii
Tvätt: Garant Såklart, Coop X-tra, Naturelle Berry Fusion
Vårdande: Letar
Inpackning: Letar
jey

Inläggav icachu » tis 03 apr 2012, 17:42

Det skulle jag absolut säga att du kan göra. Det borde gå lika bra att blanda med citronvatten som vanligt vatten, det jag märkte var bara att det måste vara riktigt varmt för att det ska gå enkelt att lösa upp kakan. :)
icachu

Inläggav jey » tis 03 apr 2012, 17:59

Underbart, det stod mellan det eller att riva och blanda med citronvatten och låta stå över natten, men jag har ingen hjälpande hand imorgon för inplastningen, så att koka citronvatten verkade som en smart lösning. Riktigt varmt ska det bli!

Tackar för svar! =)
jey

Inläggav jey » ons 04 apr 2012, 08:54

Snabb uppdatering, jag är jättesur och irriterad(typ..) Jag slängde i henna igår, satt med det i ca 4 timmar, sköljer ur, och det såg lite sisådär ut, typ orange'ish, vilket jag är medveten om, för det tar några dagar innan färgen typ, kommer fram.

Idag är jag så galet nöjd med mitt hår och jag vet att det kommer bli mörkare och rödare. Jag kommer garanterat trivas med slutresultatet också, men det är väldigt irriterande att man inte kan trycka på "stop" när man har hittat en nyans som man aldrig haft förut och som man trivs med :D

Det är bra att lockig.se finns, tänk vad mycket det finns som man aldrig vetat om eller vågat prova =)
jey

Inläggav icachu » mån 09 apr 2012, 15:03

Mitt hår förändrades faktiskt inte så mycket - det var mest den där knall-orange färgen som försvann och det blev en mildare färg liksom, men det blev inte ett dugg mörkare vilket jag är nöjd med!
Hur ser det ut för dig nu när det har gått en vecka? Har det blivit mörkare eller stannade det på den bra nivån? :)
icachu

Inläggav kajsa91 » mån 09 apr 2012, 16:23

Jag funderar på att köpa Lush caca brun och undrar hur många kakor behöver man till hår som är lite längre ner än axlarna och väldigt tunt? om man köper hem någon extra sen hur ska man förvara de?:)
kajsa91

Inläggav icachu » mån 09 apr 2012, 20:58

Du behöver absolut inte köpa mer än en, sen vet jag inte ens om du behöver använda hela... Mitt tips är nästan att börja blanda till lite, och sen göra mera om det behövs!

Ingen aning om hur man ska förvara, ska de ligga länge kanske man bör frysa in?
icachu

Inläggav kajsa91 » mån 09 apr 2012, 21:21

okej tack! :-D vad ska man blanda med för bästa resultat?
kajsa91

Inläggav kajsa91 » mån 09 apr 2012, 21:23

jag har ganska mörkt hår nu.. behöver man gör avfärgning eller något?
kajsa91

Inläggav icachu » mån 09 apr 2012, 21:58

Jag har bara färgat mitt hår en enda gång med henna, och enbart med hennan från Lush, så jag är verkligen inte någon expert :) Här finns en jättebra tråd med all info man kan behöva: viewtopic.php?f=18&t=1963

Jag blandade bara med vatten, har hört att man ska blanda med något surt för att få det rödare (citronsaft eller vinäger). Nästa gång ska jag blanda i honung för att få det att smula mindre.

Om man ska avfärga eller inte beror ju helt och hållet på vilken färg man har och vilken färg man vill uppnå. Henna kan inte ljusa upp håret - är håret mörkt blir det inte knallrött, det fortsätter vara precis lika mörkt fast med röd ton.
icachu

Inläggav kajsa91 » tis 10 apr 2012, 18:14

okej tackar :D ska man blanda tills de blir en smet eller hur vet man hur mycket vatten man behöver? har beställt nu, längtar tills jag kan testa det. Ska bli så spännande! :)
kajsa91

Inläggav jey » ons 11 apr 2012, 06:12

icachu skrev:Mitt hår förändrades faktiskt inte så mycket - det var mest den där knall-orange färgen som försvann och det blev en mildare färg liksom, men det blev inte ett dugg mörkare vilket jag är nöjd med!
Hur ser det ut för dig nu när det har gått en vecka? Har det blivit mörkare eller stannade det på den bra nivån? :)

Hehe. Jag blandade upp hela kakan med en och en halv flaska citron. Det blev ljusare, väldigt orangedaskigt första dagen, sen blev jag mer och mer nöjd. Just nu ser det ut som om jag är rödtott från grund (utväxten) och resten av håret är i en lagom brunröd nyans. Inget är mörkare dock, snarare ljusare än tidigare. Det har blivit lite mökrare efter någon enstaka dag, men jag är verkligen jättenöjd som det är. =)
jey

Nästa

Återgå till Färg