Från julgransris till glamourlockar på en månad

Visa din hårförvandling, få hjälp att klassificera lockarna osv.

Re: Från julgransris till glamourlockar på en månad

Inläggav Linnéa H » mån 05 mar 2012, 21:56

Idag var jag på Kicks i ett tjänsteärende. (Skulle köpa nagellack för att bättra på lacken på en glasögonbåge. Obs! Testa inte hemma :naughty: , överlåt till proffsen! :D ) Blev stoppad av en kund som trodde att jag jobbade där. I ärlighetens namn blev hon nog lurad av min svarta arbetskostym, men jag vill hellre tro att det var mitt fina hår som gjorde att jag såg att jobba där... ;)
hårtyp: 2C/M/iii
I princip schampofri sedan:110731
Tvätt & vård: varierar, just nu TRESemmé Naturals, me like!
Leave-in: AV eller olja beroende på hårets behov
Styling: KCCC fr o m 120915, eller Linfrögel m epsomsalt
Färg: Henna
Linnéa H

Inläggav lotua » ons 07 mar 2012, 22:26

Whoooh, ditt hår ser helt fantastiskt ut! Grattis till utvecklingen :D
Bild &n

Tvättbalsam: Naturelle honung
Vårdande balsam: Något grekiskt godkänt tjosan som fungerar prima
Styling: Ingentiiiing, inte just nu i alla fall
Användarvisningsbild
lotua

Inläggav Linnéa H » ons 07 mar 2012, 23:09

Tack snälla! :D
Känns kul att ha "knäckt koden" för att få håret att bli som jag vill (för det mesta iaf ;) ) istället för att det ska leva sitt eget liv! Det är mycket mera lättstylat sen jag började med BM oavsett om jag vill ha en lockig, vågig eller rak frisyr.
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » lör 10 mar 2012, 19:31

Sjöng på bröllop idag. :D Har fortfarande lite för korta etapper för att lätt kunna sätta upp håret med hållbart resultat, så det blev en halvuppsättning med hjälp av ett hårband och en minihårklämma.
LH120310#1.jpg

LH120310#3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » fre 16 mar 2012, 22:43

Den senaste veckan har jag testat att massera hårbotten med ett par droppar jojobaolja (typ det jag har på händerna efter ansiktsrengöringen) och låtit verka ca en halvtimme innan tvätt. Upplever att håret blir lättare att tvätta rent (med mindre mängd balsam faktiskt) och det får fin volym. Antar att det beror på att jojobaolja löser fettet i hårbotten på ett alldeles särskilt sätt.
Ska bli intressant att se om detta innebär att håret inte kräver schampotvätt lika ofta. (Om nu en gång var tredje/fjärde vecka kan räknas som ofta. ;) )
Linnéa H

Inläggav Nela » lör 17 mar 2012, 12:04

Vad sött hårband! :)
Ska på bröllop alldeles strax jag med (om 2 timmar alltså, varför sitter jag här?? Snacka om lockigberoende..!), kanske snor ditt koncept. ;) :D

Har själv blivit jättesugen på jojobaolja efter allt gott du och andra skrivit om den. Kommer dock att vänta tills priset kommit ner på en vettig nivå igen. Läste att det är så dyrt just nu pga att Argentinas hela årsskörd har gått åt skogen. :?
Kul med alla bilder du läger upp. :D
2a/f-m/ii

Tvätt: Garant Såklart
Vårdande: Loreal Elvital Volume Collagen eller Å balsam
Styling: Linfrögelé, Wella mousse
Annat: SMT, kokosolja/avocadoolja/oljeinpackning

Schampofri sedan 25/4-2011
Användarvisningsbild
Nela

Inläggav Linnéa H » lör 17 mar 2012, 21:04

Tack! :D
Är numera på Glitter flera gånger i veckan och köper på mig diverse hårprylar... Vissa funkar bra, andra inte. (Näbbarna håller inte mitt hår på plats alls. De bara glider ur.) Får snart införa Glitter-besöksförbud och be kollegorna hålla ett öga på mig! ;) :lol:
Till just det här bröllopet hade brudparet önskat att damerna skulle ha röda detaljer. Såhär i icke-juletider fanns inte så mycket rött att välja på, så jag blev väldigt glad när hittade hårbandet! :D

Aha, misstänkte att det var någon jojobaskörd som hade slagit fel efter den galna prishöjningen.
Linnéa H

Inläggav Nela » sön 18 mar 2012, 10:31

Har liknande problem med Rusta och Ur&Penn. :lol: Kommer alltid ut med något om jag går in. Tur att det inte är de dyraste affärerna i landet. :D
2a/f-m/ii

Tvätt: Garant Såklart
Vårdande: Loreal Elvital Volume Collagen eller Å balsam
Styling: Linfrögelé, Wella mousse
Annat: SMT, kokosolja/avocadoolja/oljeinpackning

Schampofri sedan 25/4-2011
Användarvisningsbild
Nela

Inläggav Linnéa H » tis 20 mar 2012, 11:44

Jamen, eller hur! Skulle vara betydligt värre för ekonomin om man sprang till NK flera gånger i veckan och kom ut med impulsshoppade Ole Lynggaard-smycken... :lol:

Har under de sista två veckorna märkt att mina toppar lätt trasslar ihop sig, även när jag inte har några produkter i. Så brukar inte mitt hår bete sig. Kammade i lite AV-gel som nattkur igårkväll och ska strax tvätta håret. Får se om det hjälper.
Kan inte se att topparna är kluvna, men har en tid hos frissan nästa fredag för klippning. Funderar på att ändra formen lite. Har länge haft överhåret kraftigt uppklippt, så det blir en markerad "midja" i nacken. Är ganska trött på den och skulle vilja testa att ha en mer "hel" känsla på håret, även om det antagligen skulle innebära att håret blir svårare att få riktigt lockigt. Undrar om man kan fixa det utan att kapa längden för mycket... Har blivit världens frisyrfegis och det blir bara värre ju längre håret växer! :lol:
Etapperna runt ansiktet vinner också på att vara lite längre. De första veckorna var de svåra att styla snyggt. Har kommit fram till att jag nog inte ska ha lugg, trots allt. Får väl se om jag känner likadant nästa vecka... ;)
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » tis 20 mar 2012, 23:53

Lyckades faktiskt föna håret på ett sätt så det inte blev en så markerad "midja" i nacken. Däremot blev det lite fluffigt. Det var enormt hög luftfuktighet idag, kanske berodde på det, eller så berodde det på AV-gelen som jag kammade in i håret när det var blött... Får testa igen och utvärdera.
LH120320#1.jpg

LH120320#3.jpg
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » tor 22 mar 2012, 22:58

Har hennat utväxten ikväll. Överbliven blandning fördelade jag över håret, för att pigga upp färgen en smula. Hoppas det blev bra - svårt att avgöra medan håret är blött...
Det känns väldigt lent iallafall. Den ökända hennatorrheten jag hade problem med i början, är ett minne blott. Tror att det har att göra med att håret är återfuktat i grunden.

Ska strax föna håret torrt och gå till sängs. Skulle utan tvekan behöva sova lite mer än vad jag gör. Brukar hänga här alldeles för länge om kvällarna! :lol:
Ikväll känner jag mig tröttare än vanligt, eftersom jag var uppe extra tidigt imorse och gjorde ett 20 minuter långt pilatespass. Det första på lääänge. Börjar känna lite träningsvärk i magmusklerna. Får se om jag kommer ur sängen imorgon... ;) Måste annars säga att det var ett bra sätt att vakna på. Har varit mer effektiv på jobbet och känt mig lugn och klartänkt trots en delvis hektisk dag. Den långa lunchpromenaden i vårsolen hjälpte förstås oxå till! :D
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » fre 23 mar 2012, 23:13

Gårdagens färgning lyckades utmärkt och gav ett mjukt, glansigt hår. :D

Träningsvärken från pilatespasset känns lite lagom och får mig att känna mig duktig och sporrad att fortsätta. Målet är att köra två pass/vecka, öka de dagliga promenaderna, äta lite nyttigare i veckorna och på sikt gå ner de 5 extra-kilon jag har lagt på mig det senaste året... Men den historien hör hemma i en helt annan tråd!
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » fre 30 mar 2012, 20:00

Fick den bästa starten på dagen man kan önska sig hos frissan! :D Tur det, eftersom resten av dagen har varit tokintensiv.
Håret var i god kondition och hade vuxit en bra bit. Eftersom jag vill ha en mer "hel" känsla på frisyren, men behålla så mycket längd som möjligt, klipptes bara de yttersta topparna på etapperna. Detsamma gällde luggpartiet, eftersom det ska sparas ut.
Det blev ändå en förändring. Känns mycket bra! (Fick förresten lära mig att om man har järnbrist växer hår och naglar extremt fort, men är av dålig kvalitet.)
LH120330.jpg

LH120330#1.jpg
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » lör 31 mar 2012, 23:30

Konsertdag med Johannespassionen av Bach på programmet. Gick jättebra att sjunga!
Håret var glansigt och låg perfekt. Fick komplimanger av mina körkompisar. De frågade om jag har gjort slingor, men jag har inte gjort något med färgen på över en vecka. Kan det ha berott på att jag använde lite råsockervatten som hårspray, tro? :think: (Funkade jättebra, förresten! :handgestures-thumbupleft: )

Ja ja, hursomhelst: senaste tiden har jag från flera olika håll fått höra att jag är lik en amerikansk skådespelerska. Den första personen kom inte på namnet på vare sig skådespelerskan eller filmen (som i somras nyligen hade gått på bio enligt uppgift - "en romantisk komedi"). Jag, som inte tycker att jag är lik någonannan än min pappa, blev ju toknyfiken, så jag nämnde det för min filmkunniga kollega. "Ja, Kirsten Dunst! Särskilt när hon var rödhårig i Spiderman-filmerna." sa han utan att tveka. Det var en komplimang som hette duga! :D
Ikväll, under pausen, sa en av solisterna apropå ingenting att jag är toklik Ginnifer Goodwin!!! :dance: (Spelar i Big Love och var med i Mona Lisas leende, bl a.)
Tvivlar på att likheten syns på bilderna i den här tråden, men kanske IRL...?

Kul var det iallafall och en liten egoboost (som jag verkligen behövde efter att ha blivit gratulerad till graviditeten av en (manlig) körkollega strax innan konserten! :lol: ) Jag har ju lagt på mig några kilo på relativt kort tid - men har faktiskt lyckats gå ner drygt ett kilo den senaste veckan! :greetings-clappingyellow:
Dessvärre led jag av ballongmage idag (har gjort det av och till under veckan - de nya matvanorna kombinerat med stress kanske? :think: ) och plågan blev extra stor precis innan konserten skulle börja. (Hade så ont att jag undrade om jag skulle kunna medverka.) Beklagade mig för en annan körkompis och hade handen på min svullna mage, när han kom ner för trappan, hörde hälften och drog sin egen slutsats. (Han är förlossningsläkare.) Men sättet han sa det på var avslöjande: "Nä, vad roligt, är det så? Grattis! Jag trodde det, men var inte helt säker..." Där stoppade jag honom och förklarade hur det egentligen låg till. Blev mest full i skratt och tog faktiskt inte illa vid mig, men som sagt, filmstjärnekomplimangen var extra välkommen!

Nu är det dax för skönhetssömn, så jag orkar med morgondagens konsert! Hoppas magen är lite snällare då... :pray:
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » tis 03 apr 2012, 14:06

Idag testade jag att blanda i ett kryddmått råsocker när jag kokade linfrögelé. (Blev inspirerad av någon som tipsade om att använda sockervatten som hårspray.) Det blev jättebra! :handgestures-thumbupleft: Fick samma stadga som med psylliumfrön, men inga flagor. :dance: Me like! :D
LH120403#1.jpg

LH120403#2.jpg
Linnéa H

FöregåendeNästa

Återgå till Bilder