Vilken frisyr passar bäst till mitt ansikte?

Har du tips på frisyrer? Behöver du råd inför frisörbesöket?

Re: Vilken frisyr passar bäst till mitt ansikte?

Inläggav Nela » tis 03 jan 2012, 23:11

Hittade just det här citatet på en av länkarna:

A lot of women have long faces. So what's considered a long face? The length is more than one and a half of your width.
Så då var det första sättet att räkna rätt i alla fall..... GAAH! :doh:
Måste till mit försvar säga att jag tycker uttrycket "a third longer than the width" är rätt flummigt uttryckt. En tredjedel av vaddå liksom? Men jag har som sagt aldrig varit mattegeni...
Nåja, det blev ju samma resultat på båda sätten. :D
Om nån annan läser detta, vill göra testet och undrar hur man ska räkna så ska man alltså räkna som jag gjorde överst. Man tar sin ansiktsbredd och lägger på hälften av bredden till. Sen ser man om ansiktslängden är längre än så. Är den det så blir svaret ja på fråga ett. Är den inte det blir svaret nej.
Hoppas härmed att jag rett ut min egen soppa. ;)
2a/f-m/ii

Tvätt: Garant Såklart
Vårdande: Loreal Elvital Volume Collagen eller Å balsam
Styling: Linfrögelé, Wella mousse
Annat: SMT, kokosolja/avocadoolja/oljeinpackning

Schampofri sedan 25/4-2011
Användarvisningsbild
Nela

Inläggav EvelinaRydelius » tis 03 jan 2012, 23:30

Nela skrev:Ja, nåt sånt tror jag skulle funka om du är sugen på det, så länge som du inte lägger tonvikten på att få höjd på hjässan, vilket en del av bilderna verkar ha. Kolla in de här bilderna på Ashlee Simpson, hon har haft många liknande frisyrer som jag tror du också kunde passa bra i. :handgestures-thumbupleft: Hon väljer hela tiden att lägga volymen vid tinningarna och kinderna, inte på toppen.

Haha, jo jag vet! Jag var under en lång period helt fixerad vid stora hår, gärna från hjässan och hela vägen ner (hade dock inte så jättelångt hår). Tyvärr tuperade jag upp håret så också.. INTE fint nu när man ser tillbaks på bilder. )): Det fina var ju att jag tyckte det var hur tjusigt som helst, och någon plattång ägde jag inte, så hade världens "böjar" i topparna av håret, snyggt som bara den! (eller kanske inte)
Skyller denna period av hårmisshandel på att jag inte hade en aning om det här med olika ansikten och så vidare.

Jag får ofta intrycket av att mitt ansikte ser "löst" ut (som gäddhäng, fast i ansiktet) trots att mitt ansikte är både långt och smalt, men gissar på att detta kommer försvinna då jag ser till att få volym vid tinning och kind?
Nu när jag läste lite såg jag också att det var en sak som kunde hända avlånga ansikten! Jobbigt läge att det kan se för brett ut och för långt ut samtidigt ungefär! Märker när jag kollar på länkarna att i princip alla modeller har en smal och fin näsa, haha! Sällan det är modeller med större faktiskt, de behövs de med! :handgestures-thumbdown:

Tack så mycket!
Brukar frisörer ha utbildning/vetskap om ansiktsformer och sånt? Så jag inte knallar in i en salong och börjar tjåla om något de inte förstår sig på det minsta! Skulle vara mycket enklare om både jag och frisören vet vad som gäller för just mitt ansikte liksom.
EvelinaRydelius

Inläggav Nela » ons 04 jan 2012, 00:59

EvelinaRydelius skrev:Brukar frisörer ha utbildning/vetskap om ansiktsformer och sånt? Så jag inte knallar in i en salong och börjar tjåla om något de inte förstår sig på det minsta! Skulle vara mycket enklare om både jag och frisören vet vad som gäller för just mitt ansikte liksom.

Fråga. :)
Senast jag klippte mig hos frisör så var jag osäker och frågade henne vad hon trodde jag skulle passa i. Hon svarade att "du har ett sådant ansikte som skulle passa i det mesta". Jag tyckte just då det var ett jobbigt svar eftersom jag fiskade efter konkreta råd :lol: , men hon hade ju faktiskt rätt eftersom jag har ett ovalt ansikte.
Jag vet inte om hon bara hade känsla för saken eller om det på nåt sätt ingår i frisörsutbildningen, men du kan ju alltid säga till din frisör att du har ett lite avlångt ansikte och att du vill undvika att förlänga det ytterligare, gärna istället förkorta och bredda det på ett snyggt sätt. Börjar hon då tala om volym på sidorna etc så kan man ju rimligen anta att hon har koll. Börjar hon däremot gå emot alla råden du läst för avlånga ansikten ska du nog stoppa henne innan hon sätter saxen i håret. De flesta frisörer har inget emot en genompratning innan klippningen. Vill du vara säker på att ni hinner prata igenom det hela så kan ni antingen diskutera det på telefon eller så kan du redan vid tidsbeställningen be om en liten diskussionstund innan klippningen, så att hon lägger in tid för det.

EvelinaRydelius skrev:
Skyller denna period av hårmisshandel på att jag inte hade en aning om det här med olika ansikten och så vidare.

Jag får ofta intrycket av att mitt ansikte ser "löst" ut (som gäddhäng, fast i ansiktet) trots att mitt ansikte är både långt och smalt, men gissar på att detta kommer försvinna då jag ser till att få volym vid tinning och kind?
Nu när jag läste lite såg jag också att det var en sak som kunde hända avlånga ansikten! Jobbigt läge att det kan se för brett ut och för långt ut samtidigt ungefär! Märker när jag kollar på länkarna att i princip alla modeller har en smal och fin näsa, haha! Sällan det är modeller med större faktiskt, de behövs de med! :handgestures-thumbdown:

Jag tycker också jag fått förklaring på varför jag passar i vissa frisyrer men inte i andra nu när jag vet min aniktsform. Just det här att jag vet att jag går mot en rund ansiktform har hjälpt mig mycket när det gäller att kunna sålla bort frisyrer. Speciellt eftersom jag alltid får höra att jag ska passa i allt, men jag passar verkligen inte i frisyrer som förstärker det runda i mitt ansikte.
Jag tror definitivt det kommer hjälpa dig att du vet din ansiktsform, rätt frisyr kan göra underverk.
Håller med om att de kunde visa mer modeller som ser ut som vanliga människor, allt ska va så perfekt nu för tiden. Jag tycker ändå din näsa är söt, men jag brukar själv oja mig likadant om de (enligt mig) konstanta ringarna under mina ögon. Jag tror man synar sig själv för hårt rätt ofta. Som mitt ex brukade säga när jag var nykär och kunde glo hur länge som helst på honom: "Titta inte för länge, då blir jag ful." :lol:
2a/f-m/ii

Tvätt: Garant Såklart
Vårdande: Loreal Elvital Volume Collagen eller Å balsam
Styling: Linfrögelé, Wella mousse
Annat: SMT, kokosolja/avocadoolja/oljeinpackning

Schampofri sedan 25/4-2011
Användarvisningsbild
Nela

Föregående

Återgå till Frisyrer & frisörer