tvätta rent med ägg!

Oljor, örter, honung, vinäger.... men även tensider, fettalkoholer och konserveringsmedel. För dig som gillar att experimentera!

Re: tvätta rent med ägg!

Inläggav Saffran » ons 07 mar 2012, 18:33

Ta inte för mycket olja, bara, då minskar du äggets tvätteffekt. När jag har tvättat med ägg så har jag bara använt några droppar vanlig olivolja. Vilken olja du ska välja beror på vad ditt hår gillar. :) Vet du inte det så får du prova dig fram...
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav Kosepus » ons 07 mar 2012, 20:22

Aha!

Takketakk! :)
Sisteshampoo: First Price Shampoo for vanlig hår : 17. mars 2012
Vaskebalsam: Oreon balsam
Pleiende balsam: The Body Shop Rainforest Radiance
Användarvisningsbild
Kosepus

Inläggav Poklad » fre 09 mar 2012, 22:10

Har PRECIS testat äggtvätten!

Tog ett ägg, en klick honung och en nypa askorbinsyra, blandade och hällde upp i en gammal väl genomsköjd schampooflaska. Masserade in i hårbotten och tog i vårdande i längderna (TreSemmes Naturals med lite honung).

Det som var skönast var att det gick mycket snabbare att skölja ur än Coop Xtras balsam, brukar ta ca 5-10 min för mig! Samt blev jag förvånad över att det var så effektivt, såg på vattnet att jag borde göra detta oftare, kanske var tredje tvätt? Orkar bara tvätta håret på helgen, då det är ett mindre projekt. Men det känns jätterent och jag väntar förväntansfullt på att det ska torka.

tl;dr :dance:
1A/F/iii
Tvätt: Aleppotvål (eller ägg eller Coop Xtra med lite TréSemmes Naturals.)
Övrigt: Kropp; bara vatten och olja. Ansikte; Mandelolja plus ansiktmasker
Start: Dec 2011
Användarvisningsbild
Poklad

Inläggav den där » lör 10 mar 2012, 12:15

När jag tvättar med ägg använder jag sån där koncentrerad citronjuice man kan köpa i glasflaska (står på frukt/grönsaksavdelningen i minaffär) inte hittat askorbinsyra osv. Som andra använder i, detta funkade kanon tycker jag. Har haft i lite Naturelle balsam med för göra blandningen mindre blaskig lättare få i håret då :)
BM sedan 20/8-11 Shampoo fri sedan : 24/8-11

Balsam: Neutral Balsam, Barnängen Creme Volym Balsam
Vårdande: Natuvive Pomegranate Hydra, Barnängen Q10
Inpackning: Elvital Nutri-gloss, Olivolja

Hårtyp: 1c F i
Användarvisningsbild
den där

Inläggav Poklad » lör 10 mar 2012, 23:56

Hmm, ska nog ta med lite mer honung eller en liten klick balsam som den där nämnde, för jag var osäker om det kom på hela hårbotten. Det blev rent, men skulle kännas bra med något lite krämigare! :)
1A/F/iii
Användarvisningsbild
Poklad

Inläggav Helliva » lör 24 mar 2012, 10:59

Provade att blanda två ägg, äppelcidervinäger och mitt Tresémme balsam och fördelade i hela håret och jag måste säga att det blev riktigt bra :handgestures-thumbupleft:

Håret känns mjukt, är inte ett dugg frissigt, lockarna blev riktigt fina och jag fick mer volym än annars, Ska helt klart prova fler äggtvättar, det luktar inte ens illa :dance:
Helliva

Inläggav Poklad » mån 09 apr 2012, 19:20

Hur tycker ni håret blir om man bara tvättar håret med äggblandning en längre tid? Mitt hår blir riktigt statiskt utan olja i längderna när det är torrt. Har läst att vissa har kokosolja i längderna, men blir inte håret för fett? Hur mycket har ni i längderna innan tvätt?
1A/F/iii
Användarvisningsbild
Poklad

Inläggav Words » mån 09 apr 2012, 20:26

Jag har inte haft något problem med statiskt hår. För mig brukar lite Klick eller AV hjälpa mot statiskt hår :)
Words

Inläggav Poklad » ons 11 apr 2012, 10:30

Jag har lite AV i längderna nu, det fungerar ganska bra! Jag tror däremot att boven var min svinborstborste, hade lite vassa kanter och så använde jag den lite för mycket. Har införskaffat träkam från body shop! :D
1A/F/iii
Användarvisningsbild
Poklad

Inläggav j0hana » sön 22 apr 2012, 14:33

Själv är jag väldigt förtjust i att tvätta håret med ägg, håret blir fluffigt, håller sig rent länge och är hur mjukt och glansigt som helst. Enda nackdelen är lukten! Jag brukar ha lite utspädd citronsaft i håret efteråt, just för lukten, men märker ingen större skillnad... Någon som har nåt tips? Jag är väldigt noga med att skölja ut ordentligt och sådär, men ändå sniffar pojkvännen i mitt hår och säger att jag luktar ägg... Har hört att tomatjuice ska få bort starka lukter? Någon som vet något om det???
2a/F/ii
Tvätt: Varvar mellan ägg och bikarbonat!
Vårdande: Garnier Fructis Nutri-Repair/Franck Provost Expert Repair/SMT
Styling: Klick, favoriten!
j0hana

Inläggav Saffran » sön 22 apr 2012, 19:29

j0hana, du sköljer inte med för varmt vatten då? Det luktar mycket mindre när man sköljer med kallt eller svalt vatten.
2A // 2A/F/i
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav j0hana » mån 23 apr 2012, 17:44

Jag är rätt noga med det också, vill ju inte ha äggröra i håret som första gången haha... Fast iof duschar jag kroppen i skållhett vatten, så det "kalla" vattnet för mig kanske är ljummet... Hmm... Men det känns ju så himla kallt ju :( Får väl testa ännu kallare, tack för tipset i alla fall!
2a/F/ii
Tvätt: Varvar mellan ägg och bikarbonat!
Vårdande: Garnier Fructis Nutri-Repair/Franck Provost Expert Repair/SMT
Styling: Klick, favoriten!
j0hana

Inläggav henkan25 » mån 25 jun 2012, 00:42

Hej!
Hade tänkt att göra en inpackning med ägg och olja, har aldrig testat förut.

Tänkte höra med er om några saker först..

Ska hela ägget snvändas eller bara gulan?

Fungerar ägg som ett proteintillskott precis som med balsam som innehåller protein?

Vad är askorbinsyran och äppelcidervinäger bra för och var får man tag i dessa?

Vilken typ av honung ska man använda och varför är den bra?

Med vänlig hälsning, en frågvis.
1B/1b/F/ii
Tvätt: Garant Såklart eller Neutral
Vårdande: Garnier Respons balsam avocado oil and shea butter
Annat: Argan/Jojoba olja, Klick
henkan25

Inläggav Saffran » mån 25 jun 2012, 10:05

Henkan25:
Hela ägget kan användas när man tvättar håret. Till en inpackning kan du välja att använda enbart gulan om du vill.
Ägg består till största delen av protein och ger ett visst proteintillskott men inte på samma sätt som proteiner i balsam eftersom de är modifierade på olika sätt.
Syran är till för att balansera ner pH i ägget eftersom det är lite åt det basiska hållet (vilket inte är jättebra för vare sig hår eller hårbotten). Både askorbinsyra och äppelcidervinäger finns i helt vanliga livsmedelsbutiker.
Honung är fuktbevarande. Du kan använda vilken honung som helst, men flytande honung är lättare att blanda ner i ägget eftersom det löser sig lite fortare.
2A // 2A/F/i
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav henkan25 » mån 25 jun 2012, 22:55

Saffran skrev:Henkan25:
Hela ägget kan användas när man tvättar håret. Till en inpackning kan du välja att använda enbart gulan om du vill.
Ägg består till största delen av protein och ger ett visst proteintillskott men inte på samma sätt som proteiner i balsam eftersom de är modifierade på olika sätt.
Syran är till för att balansera ner pH i ägget eftersom det är lite åt det basiska hållet (vilket inte är jättebra för vare sig hår eller hårbotten). Både askorbinsyra och äppelcidervinäger finns i helt vanliga livsmedelsbutiker.
Honung är fuktbevarande. Du kan använda vilken honung som helst, men flytande honung är lättare att blanda ner i ägget eftersom det löser sig lite fortare.

Tack så mycket för svaren'
Är det tvunget att använda syra efter äggtvättar/inpackningar? Jag vräkte just i äggulor i håret och har inte något att skölja med! Hjälp har hag gjort något förstörande nu? Drog i avokado olja sen.
1B/1b/F/ii
Tvätt: Garant Såklart eller Neutral
Vårdande: Garnier Respons balsam avocado oil and shea butter
Annat: Argan/Jojoba olja, Klick
henkan25

FöregåendeNästa

Återgå till Kemihörnan