Röd hårbotten som kliar

Har du en hårrelaterad fråga som inte passar in i någon annan kategori? Här passar den!

Röd hårbotten som kliar

Inläggav Linns » ons 25 jul 2012, 20:07

Innan jag började med bm för snart ett år sedan så var jag ilsket röd i hårbotten på bakhuvudet. Detta gick över efter ett tag med bm. Jag var jättenöjd! Men sedan ett tag tillbaka så har det kommit tillbaka. Det kliar ofta och jag är röd. Jag behöver lite hjälp med hur jag ska komma till rätta med detta. Jag tvättar med garant såklart och har wackra som vårdande, den oparfymerade. Jag har mitt vårdande i nästan hela håret och inte bara i längderna. Jag har funderat på att byta det eftersom jag upplever att mitt hårär flygigt och nästan lite frissigt. Inte alls lika sammanhållna lockar som i början.

Jag funderar på om att håret känns torrt och konstig hänger ihop med att hårbotten är dålig, det borde väl göra det? Jag använder förrestan aco glidslem som styling. Fungerade asbra i början men nu märker jag inte alls samma effekt.

Så hjälp mig få en snäll hårbotten och finare hår igen! Tipsa gärna om produkter som ni tror på =)
Tvätt: Garant såklart
Vårdande: Wackra, oparfymerad eller Tresemmé naturals
Skölj: Kallt
Styling: Helst linfögele men annars ACO Glidslem
Linns

Re: Röd hårbotten som kliar

Inläggav twinflower » tor 26 jul 2012, 14:18

Jag kan ibland vara röd i hårbotten och ha viss klåda, främst på bakhuvudet neråt nacken till. För mig handlar det om att det blir för varmt helt enkelt. Speciellt under sommartid har jag märkt av det. För mig har det hjälpt att ha två flätor och att undvika att ha knut varje dag eftersom det blir så varmt närmast hårbotten då.

Annars kanske det handlar om någon allergi eller överkänslighet? Jag kikade på innehållsförteckningen på de balsam du använder och Wackra innehåller sodium benzoate som en del kan reagera på. Du kanske kan prova ett annat vårdande balsam och se om det hjälper? Du kan läsa om andras reaktioner på sodium benzoate här och se om det stämmer överens med vad du har upplevt.
twinflower

Inläggav Linns » tor 26 jul 2012, 14:40

twinflower skrev:Jag kan ibland vara röd i hårbotten och ha viss klåda, främst på bakhuvudet neråt nacken till. För mig handlar det om att det blir för varmt helt enkelt. Speciellt under sommartid har jag märkt av det. För mig har det hjälpt att ha två flätor och att undvika att ha knut varje dag eftersom det blir så varmt närmast hårbotten då.

Annars kanske det handlar om någon allergi eller överkänslighet? Jag kikade på innehållsförteckningen på de balsam du använder och Wackra innehåller sodium benzoate som en del kan reagera på. Du kanske kan prova ett annat vårdande balsam och se om det hjälper? Du kan läsa om andras reaktioner på sodium benzoate här och se om det stämmer överens med vad du har upplevt.

Jag kan inte fläta på mig själv för jag har aldrig haft så långt hår... :p annars var det en bra idé att testa med till en början. Jag har ju ganska mycket hår även omdet inte är jättelångtså det blir rätt varmt.
Tvätt: Garant såklart
Vårdande: Wackra, oparfymerad eller Tresemmé naturals
Skölj: Kallt
Styling: Helst linfögele men annars ACO Glidslem
Linns

Inläggav twinflower » tor 26 jul 2012, 14:50

Ja, som en första möjlighet kan det vara värt att undersöka. Något enklare än att köpa nya balsam och så. ;) Sen behöver det ju inte vara flätor du gör såklart. Tofsar kan fungera lika bra om håret är tillräckligt långt för det, eller hårspännen. Jag brukar ha mina flätor när jag är hemma och pysslar bara så då behöver de inte se så bra ut.
twinflower

Återgå till Allmänt om hår och lockar