Sova med flätor

Har du en hårrelaterad fråga som inte passar in i någon annan kategori? Här passar den!

Sova med flätor

Inläggav beatricenkihlberg » sön 12 feb 2012, 19:00

En fråga som jag länge funderat över är om det är bättre för håret att sova i två flätor än att ha det utsläppt!
Jag rör mig inte så jättemycket i sömnen och så fort jag vaknar till så ser jag till att jag inte ligger på mitt hår, men om jag har två flätor så ligger jag ju på ena flätan när jag ligger på sidan, då lär väl det slita ganska mycket?

Så vad säger ni som kan? :)
Tvätt: Coop X-tra eller Garant Såklart
Vård: Garnier Respons avocado and sheabutter oil
Inpackning: Mandelolja och honung
Övrigt: Ploppa håret 15 minuter efter dusch och "en klick, klick"
beatricenkihlberg

Re: Sova med flätor

Inläggav BlueBear » sön 12 feb 2012, 19:48

Jag sover alltid med flätat hår. Det ska vara mer skonsamt än utsläppt då det lättare trasslar in sig och går av.
De som har väldigt långt hår på LHC (the long hair community) svär på "sleeping braids and silk pillow cases" alltså sovflätor och siden örngott för friskare hår,
1b/M/ii
Tvätt: Coop X-tra el Garant Såklart
Inpackning: SMT el. oljeinpackning
Övrigt: Aloe vera, ÄCV, Kokosfett
Användarvisningsbild
BlueBear

Inläggav beatricenkihlberg » sön 12 feb 2012, 20:07

Underbart! Tack så mycket, då ska jag göra mina kvällflätor nu :d
Tvätt: Coop X-tra eller Garant Såklart
Inpackning: Mandelolja och honung
Övrigt: Ploppa håret 15 minuter efter dusch och "en klick, klick"
beatricenkihlberg

Inläggav P-A » tis 05 jun 2012, 15:34

beatricenkihlberg skrev:En fråga som jag länge funderat över är om det är bättre för håret att sova i två flätor än att ha det utsläppt!
Jag rör mig inte så jättemycket i sömnen och så fort jag vaknar till så ser jag till att jag inte ligger på mitt hår, men om jag har två flätor så ligger jag ju på ena flätan när jag ligger på sidan, då lär väl det slita ganska mycket?

Så vad säger ni som kan? :)

Själv sover jag ofta med uppsatt hår. Det sliter mindre på håret + att det blir mindre trassligt.
P-A

Inläggav Yohseefeen » ons 06 jun 2012, 08:23

Uppsatt, på vilket sätt?
Jag har testat att sova med en sockbun på huvudet och det upplevde jag som det skonsammaste:) Men det tar fortfarande lite tid för mig att göra så jag sover ändå mest med fläta, men det känns inte så överdrivet skonsamt, men bättre än helt utsläppt i alla fall.
2a/m/ii
Användarvisningsbild
Yohseefeen

Inläggav P-A » ons 06 jun 2012, 11:45

Yohseefeen skrev:Uppsatt, på vilket sätt?
Jag har testat att sova med en sockbun på huvudet och det upplevde jag som det skonsammaste:) Men det tar fortfarande lite tid för mig att göra så jag sover ändå mest med fläta, men det känns inte så överdrivet skonsamt, men bättre än helt utsläppt i alla fall.

Brukar sätta upp håret med hårsnodd ganska högt upp på huvudet. Har även testat med stor hårsnodd, men den var alldeles för myket ivägen på kudden.
P-A

Återgå till Allmänt om hår och lockar