Hårkvalité ??

Har du en hårrelaterad fråga som inte passar in i någon annan kategori? Här passar den!

Hårkvalité ??

Inläggav Eagle » mån 31 okt 2011, 21:51

Hej! Nu är jag medveten om att detta inte är något forum där det kanske finns någon som är hårexpert eller så,
men jag känner mig helt desperat så tänkte att jag skriver ändå och ser om det finns någon som kanske kan veta något.

För ungeför 5-6 månader sedan så förändrades mitt hår totalt. Gick ifrån att det var jättetjockt, mjukt och glansigt nertill midjan med vågigt och lite lockigt nertill. Fick otroligt mycket kommentarer för mitt hår jämt.
Nu är det jättetorrt och frissigt och tunnare. Det känns som att jag har en peruk på huvudet, så stor är skillnaden!

Min egen gissning till att det plötsligt bara förändrades så drastiskt, är att jag hade haft en längre period med väldigt intensivt hårtvättande, med dåliga schampon dessutom. Korkad som jag var så trodde jag att mitt hår tålde det mesta eftersom jag hade så bra kvalité. Är nog det mest dumma jag gjort men går inte att göra ogjort.

Men anledningen till att jag skriver här är att jag till min ännu större panik, att jag nu märker att håret som har växt ut sedan dess (alltså ca 6 månader tillbaks) inte är av min tidigare hårkvalité.
Jag har inte kännt till bm-metoden särskilt länge så det är inte något jag provat ännu, men när mitt hår blev så dåligt som det blev så har jag sedan dess tvättat det med schampo max 1 gång i veckan med inpackning och balsam efteråt. Har behandlat det typ som porslin. Och alla sa till mig att det bara var att vänta och att mitt "vanliga" hår kommer att komma tillbaka, eftersom det ständigt växer ut nytt.

Men trots allt detta så har de ca 7-8 cm som växt ut inte varit av min normala friska hårkvalité. Jag äter även hårkosttabletter, Silicea och Beautiful hair, sedan 5 månader tillbaks. Och håret har som sagt bara blivit sämre och sämre.. nu när jag tar i det känns det precis som att ta i en peruk och drar man handen igenom det känns det som halm. Och det har på allra sista tiden nu börjat kännas plastigt på nåt sätt och det liksom gnisslar när jag tar i det.
Drog bort ett hårstrå för att bara känna på det och när jag drog fingrarna längs det så gnisslade det.
Detta kanske låter konstigt men är väl alltid bra att vara detaljerad för att få fram den bästa förklaringen av det hela.
De tre senaste veckorna har jag inte använt några silikoner eller mineraloljor i håret.. dock tvättat med silikonfritt schampo 1 gång i veckan.
Och en sak med att efter jag tagit i inpackning så känns håret jättemjukt i duschen samtidigt som att det känns lite som en vaxklump hela håret.. men sen när det torkat är det snustorrt och helt strävt.

Jag är 26 år så jag tror inte att det är åldersrelaterat och jag tror mig ju veta varför håret blev dåligt men det är för mig en gåta varför det som växer ut inte är mitt vanliga hår. Är medveten om att detta kanske är lite ytligt men jag har alltid lagt min identitet i mitt hår på nåt sätt så jag har nog aldrig kännt mig så deppad nånsin som när mitt hår blivit såhär. Så jag vore så otroligt tacksam för svar, även om någon kanske inte vet exakt men kanske har nån aning om vad detta kan bero på eller vad man kan göra osv?

Ber verkligen om ursäkta att det blev så himla långt mitt inlägg med. Hoppas någon har ork att läsa.
Tack på förhand! :)
Eagle

Re: Hårkvalité ??

Inläggav Linnéa H » mån 31 okt 2011, 22:28

Hej!
Visst är det läskigt när hårkvaliteten plötsligt försämras! Jag förstår verkligen din oro. Hårproblem kan bero på många faktorer - både yttre och inre. Tycker att det låter som du har någon form av proteinproblem, men skulle behöva veta lite mer.
Vad använder du för hårprodukter nu? Har du färgat/blekt håret? Lagt om kosten drastiskt senaste tiden? Hårdbantat? Stressat mycket? Börjat med någon medicin eller p-piller? Har även din hud eller naglar ändrat karaktär? Hur är blodcirkulationen?
Jag hjälper dig gärna att klura och vet att det finns flera här som också gärna hjälper till! :D
hårtyp: 2C/M/iii
I princip schampofri sedan:110731
Tvätt & vård: varierar, just nu TRESemmé Naturals, me like!
Leave-in: AV eller olja beroende på hårets behov
Styling: KCCC fr o m 120915, eller Linfrögel m epsomsalt
Färg: Henna
Linnéa H

Inläggav Eagle » mån 31 okt 2011, 23:46

´Hej igen och tack för att du svarade!
Ja, även om det är ytligt så är det nog en av dom mest obehagliga upplevelserna jag varit med om. Och just att man bara ser att det går utför.

Jag hade en viktnedgång på ca 10 kg men detta var för över ett halvår sedan. Och tror inte det påverkade håret eftersom jag tror att jag "tvättade sönder" det. Och även om det haft betydelse så borde det nya håret som växer nu när jag haft bra kost senaste halvåret, också vara bra. Jag har inte börjat med någon ny medicin och äter ingen heller, inte p-piller heller. Jag åt antibiotika i 3 månaders tid. Slutade med kuren bara några veckor innan den totala förändringen av håret kom, var ungefär då som jag var färdig med min viktnedgång med.
Nu pratar jag ju om sådant som är ett halvår tillbaka eftersom det var då håret förändrades. Men ja oavsett vad så det som jag som sagt tycker är helt oförståeligt är ju att håret som växer ut inte är som det alltid varit.

Nu äter jag en ganska så normal och hälsosam kost tror jag. Äter alltid bl a ägg dagligen, vilket innehåller mkt proteiner mm. Min blodcirkulaton tror jag är helt normal och vad gäller min hud så har jag inte märkt någon förändring men mina naglar växer mycket fortare och är av bättre kvalité än tidigare så förmodligen hade jag brist på något innan jag började med hårkosttabletterna (som även ska vara för hud och naglar). Konstigt nog har det dock inte påverkat håret på nåt sätt trots 5 månaders användning.

Just nu använder jag rosenseriens proteinschampo. Har använt det 3 gånger nu men använde det för ett par månader sedan, under ca 2 månaders tid men tyckte inte att det hjälpte något så bytte schampo. Vet att en del skrivit att vissa hår inte tål proteiner, men jag upplevde ingen skillnad på det schampot i jämförelse med något schampo utan proteiner. Vad gäller stress så har jag varit väldigt psykiskt stressad och hade en period med mycket tråkigheter i mitt liv då för över ett halvår sedan och när håret blev totalförändrat så var det på nåt sätt droppen på allting, vilket gjorde att jag tappade fotfästet helt och hållet.

Men jag läste någonstans att hårproblem ibland kan bero på förändring i hårbotten. Kan det vara så att jag kanske har fullt med silikoner i hårbotten som gör att det nya håret inte är som vanligt? Jag tycker att min hårbotten känns torrare nu sen håret blev sämre men känns inte extremt torrt på nåt sätt och kan detta verkligen ha så stor inverkan att håret för den sakens skull blir så annorlunda när det växer ut?
Man läser ju om så många som blonderat sönder håret men sen låter det vara och så växer nytt friskt hår ut. Så jag förstår liksom inte vad som hänt i mitt fall.... Nu blev det visst konstogt nog lika långt inlägg igen.. vet inte hur jag lyckas :)
Eagle

Inläggav Elinen » tis 01 nov 2011, 07:18

Det låter jobbigt! Bra att du uteslutit hälsoeffekter (hormonella förändringar, sjukdomar, läkemedel). (Om det fortfarande är något du funderar på vad gäller hälsan men inte skriver här, så kan det ju vara en ide att kolla upp det på vårdcentralen) Sedan kan det ju fortfarande vara så att det har med ex din viktnedgång att göra, frågan är hur lång tid det tar för hårsäckarna att återhämta sig.

En "del" i problemet som jag tänkte på var att när håret blir längre blir det ju tyngre och lockar sig mindre för många. Men det förklarar ju inte din förändrade hårkvalitet. I och med att du märker en förändring i hela håret känns det ju som någon "yttre" faktor. Har du blekt/färgat håret?

Det låter ju som att du testat proteinschampo utan att det hjälpt. Du kan ju även testa ett balsam med protein. Vanlig naturelle som finns i mataffären funkar.

Men det kanske är mer fukt som ska till, om du upplevde att du tvättade det med för uttorkande schampon när förändringen kom. Vill inte låta som en missionär, men har du testat balsammetoden? Det skadar ju inte att testa några tvättar och se hur det känns, om mer vård är rätt väg att gå. :)
no poo sen september 2010 * 2a/2b - m - ii/iii

tvätt: balsamtvättar med garant såklart varvat med SLS-fria schampotvättar
vårdande: garant såklart efter schampotvättarna
annnat jag gör: sköljer kallt, sköljer surt, balsam i topparna efter tvätt
Användarvisningsbild
Elinen

Inläggav Eagle » tis 01 nov 2011, 18:26

Jag har inte behandlat håret på något sätt, varken färgning eller blekning eller liknande.
Men jag läste nånstans att en av dom vanligaste orsakerna till skadat hår faktiskt är överdrivet tvättande av håret.
Men som sagt det märkliga är ju då att när man bryter den ovanan och det gått ett halvår så borde nytt friskt hår, som man haft tidigare, växa ut. För inte kan det väl vara så illa att om man torkat ut hårbotten och liksom skadat håret på så vis, att det aldrig går att återställa till en frisk hårbotten?

Men jo visst har jag tänkt att prova med bm för det känns hemskt att ta schampo på ett hår som mår riktigt dåligt.

Jag har suttit och letat runt lite på nätet och hittade något som heter trikologi som jag har bokat en tid tills nu på fredag. Man går dit och gör en hår-och hårbottenanalys för att se hur det ser ut och om det går att göra något osv.
Hoppas att det inte är nåt hokuspokus bara för jag har ingen aning om vad detta är, men det lät seriöst och sen om det funkar eller inte kanske är helt individuellt. Ska man gå dit sedan för behandlingar, vilket dom rekomenderar så gör dom proteininpackningar och hårbottenregöring samt schamponering. Så ja, schampo används tydligen och vad deras produkter innehåller har jag ingen aning om, mer än att det stod att dom var baserade på naturligt innehåll.

Någon som känner till trikologi eller provat?
Eagle

Inläggav Linnéa H » ons 02 nov 2011, 07:49

Eagle skrev:Jag hade en viktnedgång på ca 10 kg men detta var för över ett halvår sedan. Och tror inte det påverkade håret eftersom jag tror att jag "tvättade sönder" det. Och även om det haft betydelse så borde det nya håret som växer nu när jag haft bra kost senaste halvåret, också vara bra. Jag har inte börjat med någon ny medicin och äter ingen heller, inte p-piller heller. Jag åt antibiotika i 3 månaders tid. Slutade med kuren bara några veckor innan den totala förändringen av håret kom, var ungefär då som jag var färdig med min viktnedgång med.
Nu pratar jag ju om sådant som är ett halvår tillbaka eftersom det var då håret förändrades. Men ja oavsett vad så det som jag som sagt tycker är helt oförståeligt är ju att håret som växer ut inte är som det alltid har varit.

Nu äter jag en ganska så normal och hälsosam kost tror jag. Äter alltid bl a ägg dagligen, vilket innehåller mkt proteiner mm. Min blodcirkulaton tror jag är helt normal och vad gäller min hud så har jag inte märkt någon förändring men mina naglar växer mycket fortare och är av bättre kvalité än tidigare så förmodligen hade jag brist på något innan jag började med hårkosttabletterna (som även ska vara för hud och naglar). Konstigt nog har det dock inte påverkat håret på nåt sätt trots 5 månaders användning.

Vad gäller stress så har jag varit väldigt psykiskt stressad och hade en period med mycket tråkigheter i mitt liv då för över ett halvår sedan och när håret blev totalförändrat så var det på nåt sätt droppen på allting, vilket gjorde att jag tappade fotfästet helt och hållet.

Du har ju gått igenom massor som kan påverka håret! Även om viktnedgången skedde under loppet av en lång tid och inte "Jag-lever-på-ett-salladsblad-om-dagen"-snabbt, (Hoppas jag!?!!) så lade du säkert om dina kostvanor en hel del? Det är inte ovanligt att man undviker kolhydrater och fett, även de nyttiga.
Antibiotikakurer är väldigt påfrestande för kroppen, liksom stress.
Det i kombination med yttre uttorkning genom söndertvättande av håret, blev för mycket, gissar jag.

Även om du äter en balanserad kost nu, skulle jag tipsa dig om att se över ditt intag av fleromättade fetter. (Typ olivolja, avokado, nötter, fet fisk, etc.) Om det är lågt, tycker jag att du ska öka intaget litegrann. Även långsamma kolhydrater gör sitt till (ofta en bra källa till b-vitaminer).
Zink, e-vitamin, c-vitamin, järn, magnesium och b-vitaminer är oerhört viktigt för kroppen och håret och förbrukas extra mycket vid just stress och sjukdom.
Du kan ju kolla vad dina kosttillskott innehåller, men som sagt - komplettera i kosten. (Lägg in en extra promenad, så behåller du vikten.)
Även vätskebalansen är viktig! Drick mycket vatten, men se till att du behåller en hälsosam saltbalans i kroppen.

Det kan vara så att du har silikoner och mineraloljor kvar i håret, om det schampo du använder nu inte innehåller tensider som tvättar bort det. (Kolla gärna i Checklistan och jämför.) Det kan vara orsaken till att du upplever att håret är som en vaxklump när det är blött.

Ge det tid och håll ut! Jag håller tummarna! :handgestures-thumbupleft:
hårtyp: 2C/M/iii
I princip schampofri sedan:110731
Tvätt & vård: varierar, just nu TRESemmé Naturals, me like!
Leave-in: AV eller olja beroende på hårets behov
Styling: KCCC fr o m 120915, eller Linfrögel m epsomsalt
Färg: Henna
Linnéa H

Hårkvalité ??

Inläggav Annika » fre 04 nov 2011, 20:36

Du har fått en hel del bra råd och tips om vad du ska tänka på redan. Jag skulle även råda dig att kolla så din sköldkörtel fungerar som den ska.
Generellt brukar man säga att håret ligger ca fyra månader "efter" - så om du var sjuk och stressad för fyra månader sen märks det nu; äter du bra nu märks det om fyra månader.

Jag gick en trikologikurs förra året och det kan absolut vara bra att gå till en trikolog för att undersöka hårbotten ordentligt för att se så den mår bra.

Så här spontant tror jag inte att dina problem har med schampo att göra, utan att det kommer inifrån.

Hoppas det ordnar sig för dig!
Användarvisningsbild
Annika
Site Admin

Inläggav Eagle » mån 07 nov 2011, 00:18

Tack för alla svar.. gulligt av er!

Jag var och gjorde en håranalys nu i fredags och det visade sig att hårbotten inte alls mådde särskilt bra.
Innan jag gick dit var min gissning att min hårbotten hade förändrats till att vara väldigt uttorkad men visade sig vara helt tvärtom.
Jag trodde även att kvinnan som gjorde undersökningen skulle se med microkameran att det var massa nytt hår som var på utväxt.. eftersom jag tappat så otroligt mycket.. Men hon kunde inte se ett endaste strå som var på väg ut för att min hårbotten var så igenblockerad.. Blev väldigt förvånad eftersom mitt hår i övrigt är jättetorrt och har fått sån peruk känsla när man tar i det. Märkligt.. men ska börja gå på behandlingar där nu och får hoppas på resultat!

Men tänkte på en sak där som du skrev Annika.. att du gått en sådan utbildning.. om man går på sådana trikoligibehandlingar.. är det enbart hårbotten som man, förhoppningsvis, kan få återställd eller kommer man även att märka någon förändring i övrigt på håret? Hade ju varit underbart men håret som hänger sägs ju vara dött? :(
Man blir ju så ledsen när man vet att det skulle ta 4 år att få nytt hår att bli långt som det är nu.. om man överhuvudtaget kan få tillbaks sin tidigare hårkvalité men det får man ju hoppas
Eagle

Hårkvalité ??

Inläggav Annika » mån 07 nov 2011, 07:12

Det kan mycket väl vara så, att om hårbotten är helt tilltäppt och ihopkletad är det inget som liksom når ut till hårstråna. Behandlar man hårbotten så man får igång den brukar man märka skillnad på hela håret - HUR det fungerar tvistar de lärde om, jag argumenterade en del med min lärare om det eftersom jag menade att hårstråna är ju döda, de finns ju liksom redan där, men hon menade att det funkar på nåt vis ändå.
Användarvisningsbild
Annika
Site Admin

Inläggav Eagle » lör 19 nov 2011, 02:55

Nu svarar jag lite långt efter men tack för ditt svar Annika.. får helt enkelt prova och se om det blir någon skillnad efter behandlingarna!
Eagle

Inläggav henkan25 » lör 30 jun 2012, 23:04

Hej
jag är nyfiken på resultatet! :)
1B/1b/F/ii
Tvätt: Garant Såklart eller Neutral
Vårdande: Garnier Respons balsam avocado oil and shea butter
Annat: Argan/Jojoba olja, Klick
henkan25

Återgå till Allmänt om hår och lockar