Någon som slutat med godis?

Ökad medvetenhet om vad vi använder utanpå kroppen betyder ofta även att vi blir mer medvetna om vad vi stoppar i oss. Diskutera!

Någon som slutat med godis?

Inläggav spikrakt » tor 03 sep 2009, 13:40

Hej,

Finns det någon fd godisråtta som helt slutat att äta godis?

Behöver tips för att sluta äta godis, främst för att jag känner att jag är "beroende" och har svårt att sluta äta godis. Men vill även sluta för att min mage inte alls mår bra av sötsakerna. :purplex:
spikrakt

Re: Någon som slutat med godis?

Inläggav BeeKey » tor 03 sep 2009, 13:42

Jepp. Sluttet i april 2007.
Da begynte jeg med LCHF. Søtsuget forsvinner ganske raskt, og man slipper og gå og ha lyst på alt mulig. ;)
Start BM: 19. juli 2009
Vasker med Naturell Honning balsam og Änglamarks som pleiende
Innpakning: Jessicurl ToShea
Styling: Klick, Änglamark balsam, Fructis Garnier Bamboo spray
Användarvisningsbild
BeeKey

Inläggav vintersaga » tor 03 sep 2009, 14:33

Jag äter sällan godis med. Jag äter för det mesta enligt LCHF. Om jag blir sötsugen så beror det oftast på att jag är hungrig, även om det inte känns så. Då har det lindrat att dricka mjölk spädd med grädde. Så småningom kom jag på att jag många gånger inte var sugen på lösgodis eller socker direkt - utan mer chokladbollar (smöret, Max hamburgare, osv. Fast ibland har jag fuskat... hm.. ganska många gånger... men det har blivit mer sällan nu. En tanke som hjälper mig när jag går förbi godishyllorna i affärerna (Varför måste de ha all choklad just där jag går förbi? :gurn: ) är att tänka på alla färg- och smakämnen som förmodligen finns i lösviktsgodiset. Godis är gott, men nu klarar jag av att avstå mer för jag brukar ångra mig efteråt när jag ska borsta tänderna. :sweatdrop:
Det som jag har haft svårast för och som jag inte riktigt kan förbjuda mig från är mina egna hemgjorda chokladbollar. Jag vet att jag ångrar mig, jag brukar göra ganska stora bollar, äter alltid alldeles för många och min mage protesterar vilt :smt091 men, det är ju så oemoståndligt...
När jag blivit sötsugen så har det hjälpt att äta, eftersom sötsuget ofta beror på att jag egentligen är hungrig. Eller att gnaga på något, en gurka eller lite nötter ibland tills jag kommer på bättre tankar. nötter är ju ganska söta av sig själva. :-)En annan sak som kan hjälpa är att dricka vatten. :-)
"Mod är inte att inte vara rädd. Mod är att vara rädd och göra det ändå."
Bild
Tvätt: WO
Inpackning:
Övrigt: Kokosolja
vintersaga

Inläggav elle » tor 03 sep 2009, 15:13

Jag äter inte godis, om man räknar bort choklad. Jag älskar choklad :soppy: Nu när jag vant mig bort från sötsaker tycker jag 70% är godast. Och jag tycker absolut jag kan unna mig det. Choklad ska ju tom vara nyttigt! I lagom dos såklart..

(Även jag äter Lchf, inte helt strikt men har i stort sett tagit bort kolhydrater som bröd, pasta, ris och massa frukt)
Började med balsammetoden 18 november 08.
Hårtyp: 2C-3A??
Tvätt: Coop X-tra, Eldorado extra volym, Änglamark Sensitive
Vårdande: Garnier Respons Inpackning - pärlemor och körsbär
Övrigt: Klick, L'Oréal Studio Line Curl Power Curling Mousse
Användarvisningsbild
elle

Inläggav Saffran » tor 03 sep 2009, 18:00

Jag har också tappat sötsuget sedan jag började med LCHF. Om jag fuskar med sockret så gör jag det hellre med frukt och bär än med kakor och godis. Fast chokladberoende är jag nog fortfarande till viss del, men oftast äter jag 90% choklad, eller max 85%. Lindt har varianter med förhållandevis lite socker i.

Innan jag började med LCHF kunde jag ibland bli sötsugen när jag egentligen var törstig, fast jag inte märkte det. Om jag drack ett stort glas vatten då kunde sötsuget släppa. Ibland kan man ju bli sötsugen också av andra anledningar, att man vill ha lite "tröst". Har man då en familj så kan man ju gå och gosa med dem en stund istället. :)
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav overflow » tor 03 sep 2009, 22:02

Sen jag har flyttat hemifrån har jag inte tagit mig för att köpa godis, det är dyrt och sen alla äckligt färgglada plastpåsar gör dem också rätt lätta att avfärda. Har på så vis vant mig av med godis. Vid godishyllan är det bara att tänka på att det bara är gelatin, socker och färgämnen. Klart man blir sugen på något sött ändå, men att äta ett par torkade aprikoser är betydligt nyttigare, framför allt mår magen bättre tror jag. Och man äter inte lika mycket aprikoser som man kan äta godis... Så, se till att ha frukt hemma :) Baka egna kakor med nyttigare ingredienser o ha i frysen. Allt är bättre än det man köper i affären.

Hårtyp: 2C
Längd: 58 cm
Tvätt: Naturelle smultron
Vårdande: Garnier fructis nutri-repair
Siktar på långt hippiehår o tvätt 1 g/v
Användarvisningsbild
overflow

Inläggav saraaal » tor 03 sep 2009, 22:16

overflow skrev:Sen jag har flyttat hemifrån har jag inte tagit mig för att köpa godis, det är dyrt och sen alla äckligt färgglada plastpåsar gör dem också rätt lätta att avfärda. Har på så vis vant mig av med godis. Vid godishyllan är det bara att tänka på att det bara är gelatin, socker och färgämnen. Klart man blir sugen på något sött ändå, men att äta ett par torkade aprikoser är betydligt nyttigare, framför allt mår magen bättre tror jag. Och man äter inte lika mycket aprikoser som man kan äta godis... Så, se till att ha frukt hemma :) Baka egna kakor med nyttigare ingredienser o ha i frysen. Allt är bättre än det man köper i affären.

Håller med! Frukt är grymt, om du inte äter enligt LCHF förstås. Jag tycker att apelsiner funkar bättre än äpplen till exempel. En riktigt god apelsin, lagomt sur, är ju godare än allt godis. Äpplen trycker jag i mig mest för att de går fort och äta och är okej-gott. :). Sen håller jag helt med om att det är bättre att baka lite egna kakor. Klart man får unna sig lite ibland, och då är ju hemmagjort det bästa.
Strawberry Swing

Användarvisningsbild
saraaal

Inläggav sandrapandra » fre 04 sep 2009, 00:53

Jag är nästan aldrig godissugen, är mer en "salt" tjej än en "söt" tjej :wink: . När jag är sugen på något sött är det oftast för att jag inte ätit ordentligt med mat så då ser jag till att äta nåt "matigt" i stället.
sandrapandra

Inläggav spikrakt » fre 04 sep 2009, 07:30

Tack snälla, för alla tips! Blev verkligen sporrad av alla er duktiga tjejer, ska se om det hjälper att byta ut lite av kolhydraterna i maten jag äter. Fick så bra förslag på LCHF - tråden vad jag kan byta ut mot. :smt050 så nu är det bara att köra!

Kram till er alla som tog er tid!
spikrakt

Inläggav Saffran » fre 04 sep 2009, 08:10

saraaal skrev:Håller med! Frukt är grymt, om du inte äter enligt LCHF förstås. Jag tycker att apelsiner funkar bättre än äpplen till exempel. En riktigt god apelsin, lagomt sur, är ju godare än allt godis. Äpplen trycker jag i mig mest för att de går fort och äta och är okej-gott. :). Sen håller jag helt med om att det är bättre att baka lite egna kakor. Klart man får unna sig lite ibland, och då är ju hemmagjort det bästa.

Håller med om att äpplen kan vara lite mesiga, men nu kommer det ju snart svenska äpplen i butikerna, och där finns ju flera sorter som har ganska mycket smak! Och något som är jättegott (tycker jag) är torkade äpplen. Det är ju fortfarande no-no för mig som äter LCHF, men annars är det både segt och sött och syrligt, om det är det man är ute efter... :laugh:

Torkade aprikoser innehåller däremot en del järn, vilket inte äpplen gör. (De innehåller faktiskt inte speciellt mycket av någonting, utom vatten och kolhydrater...)

Om man är mer saltis än sötis så finns det en massa goda rostade salta frön att köpa numera, t.ex. pumpafrön och solrosfrön, som också innehåller järn och en del andra nyttigheter.
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav Avastra » fre 04 sep 2009, 12:41

Saffran skrev:
saraaal skrev:Håller med! Frukt är grymt, om du inte äter enligt LCHF förstås. Jag tycker att apelsiner funkar bättre än äpplen till exempel. En riktigt god apelsin, lagomt sur, är ju godare än allt godis. Äpplen trycker jag i mig mest för att de går fort och äta och är okej-gott. :). Sen håller jag helt med om att det är bättre att baka lite egna kakor. Klart man får unna sig lite ibland, och då är ju hemmagjort det bästa.

Håller med om att äpplen kan vara lite mesiga, men nu kommer det ju snart svenska äpplen i butikerna, och där finns ju flera sorter som har ganska mycket smak! Och något som är jättegott (tycker jag) är torkade äpplen. Det är ju fortfarande no-no för mig som äter LCHF, men annars är det både segt och sött och syrligt, om det är det man är ute efter... :laugh:

Torkade aprikoser innehåller däremot en del järn, vilket inte äpplen gör. (De innehåller faktiskt inte speciellt mycket av någonting, utom vatten och kolhydrater...)

Om man är mer saltis än sötis så finns det en massa goda rostade salta frön att köpa numera, t.ex. pumpafrön och solrosfrön, som också innehåller järn och en del andra nyttigheter.

Gravensteinäpplen..... :soppy:

Min lokala Coop är satsar på lokalodlade svenska äpplen varje höst och förra hösten sålde de Gravenstein för ca 10 kr/kg och jag bokstavligen frossade i äpplen under nån vecka. Det var så gott!

Se, där är problemet med LCHF metoden, varför måste man ge upp så mycket som är så gott? Surdegsbröd, äpplen, hembakta kanelbullar, italiensk glass, pappas potatisgratäng....
Avastra

Inläggav AE » fre 04 sep 2009, 15:03

Godistips som inte är så sött. Rosta pumpafrön i torr stekpanna tills dom poppar upp sig och smält ner mörk choklad och strö över lite flingsalt. Klicka upp på bakplåtspapper och stelna. På nåt konstigt sätt gör saltkornen att det smakar sött, eller mindre beskt. Jättegott i alla fall.
Användarvisningsbild
AE

Inläggav telefon » fre 04 sep 2009, 16:25

Funderar på det. :D Har inte ätit godis/chips sen söndags, och känner inte behov av det förutom när jag är hungrig (Då jag kan äta allt som trillar framför näsan) :)
telefon

Inläggav telefon » fre 04 sep 2009, 16:26

Vad räknar ni förresten som godis? Godis, chips, kakor?
telefon

Inläggav spikrakt » lör 05 sep 2009, 07:44

AE - Oj, det lät jättegott och som ett bra alternativ dessutom. Får ta och göra det en gång när jag får gäster så jag inte äter upp allt själv :innocent:
spikrakt

Nästa

Återgå till Mat