Jag äter sällan godis med. Jag äter för det mesta enligt LCHF. Om jag blir sötsugen så beror det oftast på att jag är hungrig, även om det inte känns så. Då har det lindrat att dricka mjölk spädd med grädde. Så småningom kom jag på att jag många gånger inte var sugen på lösgodis eller socker direkt - utan mer chokladbollar (smöret, Max hamburgare, osv. Fast ibland har jag fuskat... hm.. ganska många gånger... men det har blivit mer sällan nu. En tanke som hjälper mig när jag går förbi godishyllorna i affärerna (
Varför måste de ha all choklad just där jag går förbi? 
) är att tänka på alla färg- och smakämnen som förmodligen finns i lösviktsgodiset. Godis är gott, men nu klarar jag av att avstå mer för jag brukar ångra mig efteråt när jag ska borsta tänderna.
Det som jag har haft svårast för och som jag inte riktigt kan förbjuda mig från är mina egna hemgjorda chokladbollar. Jag vet att jag ångrar mig, jag brukar göra ganska stora bollar, äter alltid alldeles för många och min mage protesterar vilt

men, det är ju så oemoståndligt...
När jag blivit sötsugen så har det hjälpt att äta, eftersom sötsuget ofta beror på att jag egentligen är hungrig. Eller att gnaga på något, en gurka eller lite nötter ibland tills jag kommer på bättre tankar. nötter är ju ganska söta av sig själva. :-)En annan sak som kan hjälpa är att dricka vatten. :-)