Tips på frisyrer för hårtyp 2C

Har du tips på frisyrer? Behöver du råd inför frisörbesöket?

Tips på frisyrer för hårtyp 2C

Inläggav torrboll » sön 08 jul 2012, 06:47

Jag behöver tips på frisyrer som passar min hårtyp 2C: Normalt till grovt hår med väldefinierade vågor och en och annan mjuk spirallock. Det är viktigt att frisyren passar min hårtyp i naturligt tillstånd och inte kräver att jag plattar, lockar eller fönar håret.

Som ny på balsammetoden vill jag också ha tips på godkända stylingprodukter (för framhäva mina vågor och lockar).

Jag klipper mig ytterst sällan (en gång per år om ens det). Mitt hår går ner till svanken och är alltså väääldigt långt. Jag har alltid velat ha långt hår men nu vill jag alltså inte ha långt hår längre. Håret är i vägen vilket gör att jag oftast bär det uppsatt i hästsvans eller knut (så charmen med långt hår försvinner). Självklart går det också åt en hel del balsam för så långt och tjockt hår.

Jag har alltså ingen direkt frisyr utan bara långt hår. Jag vill ha en tydlig frisyr. Det spelar ingen roll om det är frisyr med lugg eller frisyr utan lugg (betänk dock att min lugg naturligt inte blir rak). Jag har ingen lugg nu så jag kan både ha eller inte ha lugg. Eftersom jag ändå gillar långt hår och aldrig har haft särskilt kort hår så vill jag ha tips på frisyrer som är axellångt till bystlångt. Sen har jag mörkbrun (nästan svart) hårfärg men det har kanske ingen betydelse för frisyren, men ger en bild av hur mitt hår ser ut.
torrboll

Re: Tips på frisyrer för hårtyp 2C

Inläggav Linnéa H » sön 08 jul 2012, 18:50

Oj, vad spännande med en så stor förändring! :D
Eftersom du klipper håret så sällan, förmodar jag att det var längesen du hade axellångt hår. Om du har tjockt hår med 2C-karaktär i den längd du har nu, undrar jag om inte ditt hår kommer att blir lockigare när sisådär halva längden försvinner (typ 3A) och då kommer det att dra upp sig ytterligare. :think: (Långt hår är ju tyngre och då tenderar lockarna att dra ut sig.) Mitt tips är därför (utifrån egen erfarenhet): klipp inte för kort om du vill kunna undvika fönen (och absolut inte en kort lugg)!

En lätt uppklippt frisyr, där den längsta etappen är i bröstlängd och den kortaste går till käklinjen (i lockigt tillstånd), är nog den mest lättskötta frisyren för vår hårtyp. Benan kan du variera beroende på ansiktsformen. Den längsta etappen kan ha en lätt rundad form, eller vara klippt i en tydlig v- eller u-form. Det gör också mycket för känslan att ha en frisyr och inte bara långt hår.
Prata med din frisör, lyssna på vad hon/han har att säga om ditt hårs förutsättningar och se till att ni förstår varann och är överens, innan saxen sätts i håret.

Beträffande stylingprodukter för vågigt/lockigt hår, säger jag bara: linfrögelé! Busenkelt att koka själv, ger fantastisk glans och stuns till lockarna och är snällt mot plånboken! :handgestures-thumbupleft: Recept med variationer hittar du här: http://www.lockig.se/viewtopic.php?f=6&t=4079.
Annars finns det tips på godkända stylingprodukter i denna tråd:http://www.lockig.se/viewtopic.php?f=34&t=252.

Lycka till! :D
hårtyp: 2C/M/iii
I princip schampofri sedan:110731
Tvätt & vård: varierar, just nu TRESemmé Naturals, me like!
Leave-in: AV eller olja beroende på hårets behov
Styling: KCCC fr o m 120915, eller Linfrögel m epsomsalt
Färg: Henna
Linnéa H

Inläggav torrboll » ons 11 jul 2012, 11:09

Linnéa H skrev:Oj, vad spännande med en så stor förändring! :D

Ja, så stor förändring att jag velar fram och tillbaka. Ska jag våga klippa? Jag vet ju att det skulle vara mycket skönare med kortare hår...

Linnéa H skrev:Eftersom du klipper håret så sällan, förmodar jag att det var längesen du hade axellångt hår.

Sist jag hade axellångt hår var 2006. Jag har bara klippt topparna en gång per år sedan 2006.

Linnéa H skrev:Om du har tjockt hår med 2C-karaktär i den längd du har nu, undrar jag om inte ditt hår kommer att blir lockigare när sisådär halva längden försvinner (typ 3A) och då kommer det att dra upp sig ytterligare. :think: (Långt hår är ju tyngre och då tenderar lockarna att dra ut sig.) Mitt tips är därför (utifrån egen erfarenhet): klipp inte för kort om du vill kunna undvika fönen (och absolut inte en kort lugg)!

Det stämmer att mina lockar kommer fram när jag klipper kortare, vilket också är det jag vill åstadkomma. Nu är mitt hår så långt att tyngden rätar ut mina lockar. Jag tycker verkligen mitt hår ser jättetråkigt ut när det är mer rakt än lockigt (vågigt) och utan någon direkt frisyr.

Jag vill att håret är axellångt när det lockar sig, så mitt hår får ju inte klippas axellångt i rakt tillstånd för då blir det ju ännu kortare naturligt. Precis som du skriver. När jag hade axellångt hår 2006 så var det i naturligt tillstånd och INTE i rakt tillstånd (blött/plattat/fönat).

Linnéa H skrev:En lätt uppklippt frisyr, där den längsta etappen är i bröstlängd och den kortaste går till käklinjen (i lockigt tillstånd), är nog den mest lättskötta frisyren för vår hårtyp. Benan kan du variera beroende på ansiktsformen. Den längsta etappen kan ha en lätt rundad form, eller vara klippt i en tydlig v- eller u-form. Det gör också mycket för känslan att ha en frisyr och inte bara långt hår.
Prata med din frisör, lyssna på vad hon/han har att säga om ditt hårs förutsättningar och se till att ni förstår varann och är överens, innan saxen sätts i håret.

Det låter snyggt! Du skulle inte kunna visa några bildexempel? Jag tror jag förstår dig men jag tycker det är lättare att se bilder. Oftast har jag haft med mig bild till frisören för underlätta.

Linnéa H skrev:Beträffande stylingprodukter för vågigt/lockigt hår, säger jag bara: linfrögelé! Busenkelt att koka själv, ger fantastisk glans och stuns till lockarna och är snällt mot plånboken! :handgestures-thumbupleft: Recept med variationer hittar du här: http://www.lockig.se/viewtopic.php?f=6&t=4079.
Annars finns det tips på godkända stylingprodukter i denna tråd:http://www.lockig.se/viewtopic.php?f=34&t=252.

Tack för tipsen!

Linnéa H skrev:Lycka till! :D

Tack! :)
torrboll

Inläggav Linnéa H » ons 11 jul 2012, 19:33

Det är klart att du vågar klippa dig! :D (Fast jag vet vilken frisyrfegis man blir när man har långt hår/håller på att spara ut... :oops: :lol: )
På den här sidan kan du säkert få lite inspiration: http://www.frilla.se/?level=album&id=13 Tyvärr får man ju nästan aldrig se några bilder på hur nackhåret är klippt. Det är synd, för det är ju halva frisyren!
Om du vill, kan du även kolla in min tråd och se hur mitt hår är klippt, t ex i det här inlägget: http://www.lockig.se/viewtopic.php?f=11&t=12204&start=15#p101691.
Då jag håller på att spara ut håret, har jag inte riktigt längden inne ännu, men snart så... :dance: I skrivande stund når min längsta etapp halvvägs ner på skulderbladet när håret är blött och är lätt rundad i formen. Nästa etapp går nedanför axlarna, så håret börjar äntligen bli lättskött. (När det var kortare fastnade liksom överhåret på axlarna - nästan som en page, medan underhåret (rakare p g a överhårets tyngd) såg ut som dåliga extensions.) Luggpartiet är fortfarande lite för kort, efter en experimentlusta i våras...

Tänk på: då det var så längesen du hade axellångt hår, är det inte säkert att ditt hår beter sig riktigt likadant gällande lockigheten som för 6 år sen. BM brukar ta fram lockarna, så håret drar upp sig något mer. Vad jag vill säga är: klipp hellre lite för lite än för mycket första gången och se till att frisören klipper den sista biten när håret är torrt, så ni har kontroll på hur mycket håret drar upp sig och därmed längden.
Linnéa H

Inläggav torrboll » sön 15 jul 2012, 14:10

Linnéa H skrev:Det är klart att du vågar klippa dig! :D (Fast jag vet vilken frisyrfegis man blir när man har långt hår/håller på att spara ut... :oops: :lol: )

Jo, jag VILL klippa mig. Så sjukt frustrerande med megalångt hår.

Linnéa H skrev:På den här sidan kan du säkert få lite inspiration: http://www.frilla.se/?level=album&id=13 Tyvärr får man ju nästan aldrig se några bilder på hur nackhåret är klippt. Det är synd, för det är ju halva frisyren!

Tack för tipset! Jag brukar googla efter hårfrisyrer, men precis som du skriver finns det få bilder bakifrån.

Linnéa H skrev:Om du vill, kan du även kolla in min tråd och se hur mitt hår är klippt, t ex i det här inlägget: http://www.lockig.se/viewtopic.php?f=11&t=12204&start=15#p101691.

Men åh, så fint! Blir ju både avis och peppad på samma gång! Är du nyklippt på bilderna i tråden?

Om det är nyklippt, hur ska jag beskriva hur jag vill ha det för frisören? Kan ju alltid ta med bilderna på dig. (;

Linnéa H skrev:Då jag håller på att spara ut håret, har jag inte riktigt längden inne ännu, men snart så... :dance: I skrivande stund når min längsta etapp halvvägs ner på skulderbladet när håret är blött och är lätt rundad i formen. Nästa etapp går nedanför axlarna, så håret börjar äntligen bli lättskött. (När det var kortare fastnade liksom överhåret på axlarna - nästan som en page, medan underhåret (rakare p g a överhårets tyngd) såg ut som dåliga extensions.) Luggpartiet är fortfarande lite för kort, efter en experimentlusta i våras...

Vill du har längre hår? (:

Linnéa H skrev:Tänk på: då det var så längesen du hade axellångt hår, är det inte säkert att ditt hår beter sig riktigt likadant gällande lockigheten som för 6 år sen. BM brukar ta fram lockarna, så håret drar upp sig något mer. Vad jag vill säga är: klipp hellre lite för lite än för mycket första gången och se till att frisören klipper den sista biten när håret är torrt, så ni har kontroll på hur mycket håret drar upp sig och därmed längden.

Tack för tipset!
torrboll

Inläggav torrboll » sön 15 jul 2012, 17:48

Satt och kikade lite i din tråd. Det verkar som att du har klippt dig tre gånger i tråden (1, 2, 3). Väldigt fint alla gångerna (verkligen!), men jag gillar nog första frisyren mest eftersom den var utan lugg (ogillar hår i ansiktet). Det verkar också vara samma frisyr som i inlägget du länkade (fast då i lockigt tillstånd).

Tusen tack för tips och inspiration! Nu måste jag bara hitta en duktig frisör...
torrboll

Inläggav Linnéa H » sön 15 jul 2012, 18:32

Tack för komplimangen!!! :D På den bildserien jag direktlänkade till var jag inte nyklippt, utan det hade gått ca 9 veckor sedan senaste frisörbesöket. Jag har skrivit i inläggen när jag var hos frissan (början av augusti, mitten av november, slutet av januari, slutet av mars och mitten av juni). På vissa av bilderna har jag håret rakt och då är det lättare att se formen på frisyren. Frisyren är klippt som jag beskrev i mitt första inlägg (fast lite kortare etapper då). Håret är inte urtunnat. Du får gärna ha med bilderna som referens om du önskar! :D Föredrar den lite längre luggen jag hade innan 30/1. Den var mer lättskött.

Jag har haft håret på utväxt i ett par år nu, från en riktigt kort bob med tjock hellugg (använde plattång varje dag... :shock: ). Har hela tiden varit noga med att ha en snygg form på håret under tiden, så det inte bara ser ut som hår på utväxt. Därför har det tagit lite längre tid att spara ner det. Målet är att etapperna ska ner ytterligare 5 - 7 cm, så att den nedersta etappen når ner till BH-kupan även i vågigt tillstånd. Det var längesen jag hade så långt hår!
Linnéa H

Inläggav torrboll » sön 15 jul 2012, 20:20

Linnéa H skrev:Tack för komplimangen!!! :D

Säger bara sanningen! (:

Jag har precis börjat med BM och har håret uppsatt hela tiden. Jag önskar nästan att jag tog förebilder för se effekten av BM men jag går på känslan. Jag har torr hårbotten (mjäll) och håret känns stripigt så mitt första mål är att få håret i balans. Jag har haft mjäll ett tag och provat massa mjällschampo utan framgång. Mjällen lossnar bara av mjällschampo (mjällen försvinner inte) så problemet med torr hårbotten kvarstår. Jag har provat både head & shoulders mjällschampo och mjällblasam samt ett märke från Apoteket.

Jag har kört BM kanske 2-3 gånger men två av gångerna använde jag sista schampot (Garnier Fructis Pure & Shine) men mitt mjällproblem verkar redan bättre. Jag brukar föra fingrarna igenom håret och gnugga hårbotten och det mjällar inte alls som förut (om ens alls?). Däremot kliade hårbotten mer än vanligt i början med BM så jag var nära på skölja håret med äppelcidervinäger som det föreslogs här på sidan. Problemet med kliande hårbotten verkar dock ha avtagit av sig själv så jag avvaktar med skölja håret med äppelcidervinäger.

Eftersom att mitt hår har varit så torrt och stripigt så kör jag både med ett vårdande balsam (Garnier Fructis Nutri-Repair) och ett balsam för fint hår (Garnier Fructis Nordic Hair Care Pure Volume).

Linnéa H skrev:På den bildserien jag direktlänkade till var jag inte nyklippt, utan det hade gått ca 9 veckor sedan senaste frisörbesöket.

Aha, fast det var 9 veckor ifrån den här klippningen (11 nov)?

Linnéa H skrev:Jag har skrivit i inläggen när jag var hos frissan (början av augusti, mitten av november, slutet av januari, slutet av mars och mitten av juni).

Aha, jag hittade din sista klippning men den första hittar jag inte (eller är det första inlägget typ?).

Linnéa H skrev:På vissa av bilderna har jag håret rakt och då är det lättare att se formen på frisyren. Frisyren är klippt som jag beskrev i mitt första inlägg (fast lite kortare etapper då). Håret är inte urtunnat. Du får gärna ha med bilderna som referens om du önskar! :D Föredrar den lite längre luggen jag hade innan 30/1. Den var mer lättskött.

Så klippningen du gjorde 11 nov är som du beskrev i ditt första inlägg? Vad snällt att jag få referera till dina bilder, känns skönt att både kunna förklara och visa exempel så inget brister i kommunikationen. (:

Tycker det är jättekul att se håret rakt också för jag ser som du skriver frisyren mycket tydligare, men sen är det alltid kul att se samma frisyr i lockigt tillstånd.

Linnéa H skrev:Jag har haft håret på utväxt i ett par år nu, från en riktigt kort bob med tjock hellugg (använde plattång varje dag... :shock: ). Har hela tiden varit noga med att ha en snygg form på håret under tiden, så det inte bara ser ut som hår på utväxt. Därför har det tagit lite längre tid att spara ner det. Målet är att etapperna ska ner ytterligare 5 - 7 cm, så att den nedersta etappen når ner till BH-kupan även i vågigt tillstånd. Det var längesen jag hade så långt hår!

Jag har också plattat håret varje dag i åttan på högstadiet (mitt hår var förstås kortare då än nu, men lika tjockt). Som om inte det vore nog så hade jag blonderat mig också (!) och jag kan säga att mitt hår fick sig en fet smäll (= torrt). Jag tror aldrig att mitt hår har varit så stripigt som efter det. Så i nian, sista året av högstadiet, så färgade jag håret i en mörkbrun nyans (något ljusare än min egen) och sen dess har jag inte färgat det igen. Vet inte om jag vill, är inte så glad i utväxt, ingen lust att punga ut pengar regelbundet för hålla utväxten borta och så tror jag mitt hår håller sig friskare utan något i. Fast jag blir ju så sjukt sugen när alla håller på och experimentera med färger.

På tal om platta håret, jag vill ha mitt självfall och inte platta håret. Men om jag någon gång skulle vilja platta håret, är det bättre att göra det med fön än plattång? Frisörer plattar ju alltid håret med fön och inte plattång, och min tanke är att det borde vara mer skonsamt mot håret (och mindre svårt att bränna) med fön? Jag har aldrig fönat håret rakt (eller fönat alls, haha) men tänkte öva lite när mitt hår har blivit mindre och mer hanterbart. Jag googlade lite snabbt och ett tips som jag la på minnet är att välja en fön med långt skaft, så det inte blir för varmt. Sen skulle det vara en rund borste också med såna där små strån.
torrboll

Inläggav torrboll » sön 15 jul 2012, 20:26

Det låter som att jag är jätteung när jag skriver om högstadiet (är 22 år och har alltså gått ut gymnasiet), men det var så länge sedan jag färgade mig. ^^
torrboll

Inläggav Linnéa H » tis 17 jul 2012, 21:46

Linnéa H skrev:På den bildserien jag direktlänkade till var jag inte nyklippt, utan det hade gått ca 9 veckor sedan senaste frisörbesöket.

torrboll skrev:Aha, fast det var 9 veckor ifrån den här klippningen (11 nov)?

Precis så. Mitt hår växer fort... :D

Linnéa H skrev:Jag har skrivit i inläggen när jag var hos frissan (början av augusti, mitten av november, slutet av januari, slutet av mars och mitten av juni).

torrboll skrev:Aha, jag hittade din sista klippning men den första hittar jag inte (eller är det första inlägget typ?).

Den allra första bilden (den lockiga) är tagen 3 veckor efter augusti-klippningen.

Linnéa H skrev:På vissa av bilderna har jag håret rakt och då är det lättare att se formen på frisyren. Frisyren är klippt som jag beskrev i mitt första inlägg (fast lite kortare etapper då). Håret är inte urtunnat.

torrboll skrev:Så klippningen du gjorde 11 nov är som du beskrev i ditt första inlägg?

Tycker det är jättekul att se håret rakt också för jag ser som du skriver frisyren mycket tydligare, men sen är det alltid kul att se samma frisyr i lockigt tillstånd.

Ja, samtliga klippningar utom den gjord den 30/1 är i stort sett baserad på den formen jag beskrev i mitt första svar till dig. Allteftersom längderna har vuxit ut, har etapperna klippts ihop en aning för att komma bort från "midjan" i nacken.
Visst är det stor skillnad på en frisyr i rakt respektive lockigt tillstånd! Ofta blir man förblindad av styling och make up på ett modellfoto i en frisyrtidning, när det egentligen är formen på håret som är det viktiga; att det är klippt med hänsyn till ansiktsformen, hårets kvalitet, hur benan faller, virvlar, etc. Det är stort skillnad på att ha en frisyr som är klippt med håret och en frisyr som är klippt mot håret! :D

torrboll skrev:...om jag någon gång skulle vilja platta håret, är det bättre att göra det med fön än plattång? Frisörer plattar ju alltid håret med fön och inte plattång, och min tanke är att det borde vara mer skonsamt mot håret (och mindre svårt att bränna) med fön? Jag har aldrig fönat håret rakt (eller fönat alls, haha) men tänkte öva lite när mitt hår har blivit mindre och mer hanterbart. Jag googlade lite snabbt och ett tips som jag la på minnet är att välja en fön med långt skaft, så det inte blir för varmt. Sen skulle det vara en rund borste också med såna där små strån.

Min frisör använde plattång på mitt hår innan jag började med BM. Numera räcker en lätt föning på låg värme när jag är där, för att uppnå samma resultat. Har själv märkt att håret är mycket mer lätthanterligt sedan jag började med BM. :handgestures-thumbupleft:
Vad jag har förstått är det även viktigt med fönens watt-effekt. Ju högre effekt, desto snabbare når man resultat och det sliter mindre på håret. Att föna små passager i taget, blåsa i hårets växtriktning och fixera med kalluft, är andra tips. :techie-eureka: (I många frisyrtidningar brukar de tipsa om att använda en stor paddelborste när man vill föna håret rakt.)

Lycka till med frisör- och frisyrjakten! :D

Ps. Om mjällproblemet skulle återvända, kan du testa att massera hårbotten med jojobaolja en stund innan tvätt. Nattljusolja ska visst också vara bra mot mjäll, enligt Crearome/Bodystore. Ds.
Linnéa H

Inläggav torrboll » tor 19 jul 2012, 13:28

Linnéa H skrev:Visst är det stor skillnad på en frisyr i rakt respektive lockigt tillstånd! Ofta blir man förblindad av styling och make up på ett modellfoto i en frisyrtidning, när det egentligen är formen på håret som är det viktiga; att det är klippt med hänsyn till ansiktsformen, hårets kvalitet, hur benan faller, virvlar, etc. Det är stort skillnad på att ha en frisyr som är klippt med håret och en frisyr som är klippt mot håret! :D

Well said!

Linnéa H skrev:Min frisör använde plattång på mitt hår innan jag började med BM. Numera räcker en lätt föning på låg värme när jag är där, för att uppnå samma resultat. Har själv märkt att håret är mycket mer lätthanterligt sedan jag började med BM. :handgestures-thumbupleft:
Vad jag har förstått är det även viktigt med fönens watt-effekt. Ju högre effekt, desto snabbare når man resultat och det sliter mindre på håret. Att föna små passager i taget, blåsa i hårets växtriktning och fixera med kalluft, är andra tips. :techie-eureka: (I många frisyrtidningar brukar de tipsa om att använda en stor paddelborste när man vill föna håret rakt.)

Lycka till med frisör- och frisyrjakten! :D

Ps. Om mjällproblemet skulle återvända, kan du testa att massera hårbotten med jojobaolja en stund innan tvätt. Nattljusolja ska visst också vara bra mot mjäll, enligt Crearome/Bodystore. Ds.

Tack för tipsen!

Min hårbotten är fortfarande torr (får hudflagor när jag "skrapar" med ett hårspänne) men det mjällar inte som tidigare då jag bara behövde ruska håret för det skulle damma av mjäll. Jag tror jag ska testa ÄCV trots allt, läst så mycket bra om det.
torrboll

Återgå till Frisyrer & frisörer