Linnéa H skrev:På den bildserien jag direktlänkade till var jag inte nyklippt, utan det hade gått ca 9 veckor sedan senaste frisörbesöket.
Precis så. Mitt hår växer fort...
Linnéa H skrev:Jag har skrivit i inläggen när jag var hos frissan (början av augusti, mitten av november, slutet av januari, slutet av mars och mitten av juni).
torrboll skrev:Aha, jag hittade
din sista klippning men den första hittar jag inte (eller är det första inlägget typ?).
Den allra första bilden (den lockiga) är tagen 3 veckor efter augusti-klippningen.
Linnéa H skrev:På vissa av bilderna har jag håret rakt och då är det lättare att se formen på frisyren. Frisyren är klippt som jag beskrev i mitt första inlägg (fast lite kortare etapper då). Håret är inte urtunnat.
torrboll skrev:Så klippningen du gjorde 11 nov är som du beskrev i ditt första inlägg?
Tycker det är jättekul att se håret rakt också för jag ser som du skriver frisyren mycket tydligare, men sen är det alltid kul att se samma frisyr i lockigt tillstånd.
Ja, samtliga klippningar utom den gjord den 30/1 är i stort sett baserad på den formen jag beskrev i mitt första svar till dig. Allteftersom längderna har vuxit ut, har etapperna klippts ihop en aning för att komma bort från "midjan" i nacken.
Visst är det stor skillnad på en frisyr i rakt respektive lockigt tillstånd! Ofta blir man förblindad av styling och make up på ett modellfoto i en frisyrtidning, när det egentligen är formen på håret som är det viktiga; att det är klippt med hänsyn till ansiktsformen, hårets kvalitet, hur benan faller, virvlar, etc. Det är stort skillnad på att ha en frisyr som är klippt
med håret och en frisyr som är klippt
mot håret!
torrboll skrev:...om jag någon gång skulle vilja platta håret, är det bättre att göra det med fön än plattång? Frisörer plattar ju alltid håret med fön och inte plattång, och min tanke är att det borde vara mer skonsamt mot håret (och mindre svårt att bränna) med fön? Jag har aldrig fönat håret rakt (eller fönat alls, haha) men tänkte öva lite när mitt hår har blivit mindre och mer hanterbart. Jag googlade lite snabbt och ett tips som jag la på minnet är att välja en fön med långt skaft, så det inte blir för varmt. Sen skulle det vara en rund borste också med såna där små strån.
Min frisör använde plattång på mitt hår innan jag började med BM. Numera räcker en lätt föning på låg värme när jag är där, för att uppnå samma resultat. Har själv märkt att håret är mycket mer lätthanterligt sedan jag började med BM.
Vad jag har förstått är det även viktigt med fönens watt-effekt. Ju högre effekt, desto snabbare når man resultat och det sliter mindre på håret. Att föna små passager i taget, blåsa i hårets växtriktning och fixera med kalluft, är andra tips.

(I många frisyrtidningar brukar de tipsa om att använda en stor paddelborste när man vill föna håret rakt.)
Lycka till med frisör- och frisyrjakten!

Ps. Om mjällproblemet skulle återvända, kan du testa att massera hårbotten med jojobaolja en stund innan tvätt. Nattljusolja ska visst också vara bra mot mjäll, enligt Crearome/Bodystore. Ds.