Hjälp! Snart ger jag upp!

Visa din hårförvandling, få hjälp att klassificera lockarna osv.

Hjälp! Snart ger jag upp!

Inläggav Anblo » lör 29 okt 2011, 12:06

Jag behöver verkligen hjälp med att få ordning på mitt burr.
Jag har alltid haft ett omöjligt hår som har varit lite lockigt (eller snarare vågigt) under i bakhuvudet men överhåret har varit rakt. Jag började i junimed cbs (balsam och bikarbonat) men övergick ganska snabbt till BM. Jag ska försöka berätta min resa och hoppas att ni kan hjälpa mig.
Jag använde först bamsebalsam som tvätt och olivs by ccs som vårdande. Nu anväder jag Naturelle honung som tvätt. Efter ett tag började det klia i hårbotten så jag slutade med oliva och använde elvital inpacknining (den gula burken, minns ej vad den heter) hela tiden istället. Håret blev fantastiskt lent och mjukt, lite lockigare men inte särskillt snyggt tyvärr. När burken närmade sig sitt slut så hittade jag den inte i någon affär. När sista klicken var använd så sprang jag inpå Åhléns med panik och hittade oliv naturell balsam och balsamspray. Jag köpte båda eftersom jag inte trodde att det var tillräckligt vårdande. Resultatet blev katastrof! Så torrt och risigt, håret var som tuggummi. Jag blandade lite klick och olivolja i topparna efter tvätt och helt plötsligt hade jag ganska schyssta lockar men håret var fortfarande torrt som fnöske. Efter att ha läst här så köpte jag har garnier respons avocado & shea-balsam som har gjort håret mycket mjukare och friskare, men då försvann lockarna istället. Så nu tvingas jag föna håret rakt eftersom det varken är rakt eller lockigt annars. Jag tänkte att jag kan leva med det, lockar eller inte, mitt hår mår bättre med BM. Men nu har jag insett att jag börjar få mjäll oxå! Det har jag aldrig haft förut. Finns det någon som kan komma med lite tips och trix innan jag tar till schampoot igen? Jag vill helst ha håret lockigt men det måste ju vara snyggt och inte nån halvmessyr...
Tilläggas ska också att halva mitt hår är sönderblekt av en inkompetent frisör som jag träffade för ett par år sedan...
Anblo

Re: Hjälp! Snart ger jag upp!

Inläggav frissy » lör 29 okt 2011, 19:01

Jag har också extremt torrt hår men det har blivit enormt mycket bättre sedan jag använder Björn axen voulumizing conditioner. Använer också mycket av det i topparna samt aloevera gel. Vet inte om det funkar likadant på dig men det låter som vi har samma typ av hår, torrt som fnöske.
Har du provat någon olja? Jag har inte testat det än då mitt Hår mår bättre redan men det kan vara värt att prova
för din del.
Schampo avgiftad sedan d 23/10-2011
Hårtyp: 2Cii

Tvätt: Garant såklart
Vårdande:Jessicurl To Shea daily conditioer
Fukt: Klick, oil blend for softer hail (jessicurl)
Styling: Jessicurl Confident coils, gelebration spray &
Plopp plopp plopp
Användarvisningsbild
frissy

Inläggav många lockar » lör 29 okt 2011, 21:17

Jag ger alltid samma tips till mjäll. ÄCV skölj, sockersskrubb och tea tree olja. Har du testat att köra SMT, det brukar få ordning på de torraste håren. Oliv balsamspray funkade inte på mig heller. Blev mest torrt, vårdade ingenting. Jag gör min egna vårdande spray. Vatten, vegetabilisk glycerin, balsam och några droppar olja. Vårdar bra och innehåller inget uttorkande. Hoppas det löser sig för dig.
3B/F/ii
Tvätt: Naturelle, Garant Såklart, Fabolous Fruit
Vårdande/Leave in: Green People Vitamin Conditioner, TIGI Moisture Maniac, Giovanni
Inpackning: olivolja/kokosolja, aloe, honung
Styling: Aloe gel men oftast inget
Användarvisningsbild
många lockar

Inläggav Anblo » sön 30 okt 2011, 07:29

Tack för tipsen! Ska genast köpa ÄCV och testa det. Hur använder man Tea tree? Masserar in i hårbotten eller? SMT har jag sett här och där på forumet men aldrig förstått vad det är för nått. Upplys mig gärna :)!
Hoppas på att så småningom få ordning på lockarna också men det får bli ett senare projekt. Verkar ju dessvärre vara så att ju torrare mitt hår är dessto lockigare blir det. Man kan ju tycka att det borde vara tvärtom...
Anblo

Inläggav Saffran » sön 30 okt 2011, 12:50

Anblo skrev:SMT har jag sett här och där på forumet men aldrig förstått vad det är för nått. Upplys mig gärna :)!

Om du tittar i rummet Ny på balsammetoden? Börja här! så hittar du en tråd med vanliga förkortningar och begrepp som används på forumet. Där hittar du både förklaringen på vad "SMT" står för och en länk till den stora tråden om just SMT.

Rummet Ny på balsammetoden? Börja här! har vi skapat just för att nya användare ska kunna få en bra introduktion till både BM och forumet. Man får väldigt gärna läsa gärna den information som står där.
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Återgå till Bilder