Från rakt och torrt, till lockigt och tjockt!

Berätta lite om dig själv!

Från rakt och torrt, till lockigt och tjockt!

Inläggav vargaflicka » fre 30 dec 2011, 02:32

Tänkte skriva som en liten hårdagbok om min resa genom "hårvärlden"

Min ena syster arbetar som frisör, när jag var i tonåren fick hon träna på mig... Vilket innebar en ny frisyr varje vecka!
Det var färg, permanent, klipp, toning, mera färg, blekning, klipp, klipp och åter klipp... och så ny färg osv i all oändlighet. Tror jag har haft de flesta frisyrer någon gång under dessa tre åren.
Min riktiga hårfärg är vad jag kallar "skandinavisktblont" En ytterst tråkig färg! Och rakt, inte en lock.

Bestämmde mig för att bli korthårig nånstanns runt -06, vips så hade jag ca 2-5cm hår kvar i en ruffsig frisyr och enbart millimeter i nacken, använde massa geleer och nått vitt klet varje dag. Och så blekte jag det en hel massa när jag hade det så kort, ung var 4;e vecka gissar jag på.

Men så kom universitetstiden med enbart studiebidraget och flytt långt ifrån syrran och då ville jag inte gå till frissan så ofta. Så sedan någon gång runt -08/09 har jag sparat ut håret... Blekte det de första året, men ville ha mera förändring, så helt plötsligt blev jag svarthårig... Eller ja, första färgningen jag köpte var blåsvart, så jag blev en smurf först i ett par dagar, att gå från ljust blond till svart på en gång gick inte så bra, men sedan så blev det korpsvart efter ett par förök med färgflaskan i högsta hugg.

I mitten av november i år så tog min inpackning slut, jag ville titta runt lite om jag kunde hitta den billigare någonstanns, hos frisören kostar en burk runt 450kr. Så jag gogglade helt enkelt, och ett sökalternativ var en sida om balsammetoden. Efter lite rundläsning så hittade jag till lockig.se rätt så snabbt.

Gjorde en sista tvätt i mitten av November, tvättade 4ggr på en gång, jag ville ju inte ha något silikon kvar (och det var det nog ingen fara för). Sedan var det bara att testa sig fram. Använde fruktis den första två veckorna till både tvätt och vård.

Gick sedan till frisören, misstag nr 1! Hon använde silikon trots att jag sagt att jag inte ville ha det i mitt hår (Hon vet nog inte vad som är silikon egentligen). Men men, hem och tvätta bara.

Köpte nya balsam på vägen hem från frisören, Bodyshops rainforest för färgat hår och hair butter, det var misstag nr 2 det. Fy skjutsingen vad det började klia i hårbotten! Jag höll på att bli galen. Funderade på min tvätteknik och gnuggade lite extra i hårbotten, det var misstag nr 3. Vaknade av att det kliade något så hemsk hela tiden, enda gången det inte kliade var när jag stog i duschen. Sökte i forumet och bestämde mig för en äggtvätt... Ahhhhh, lindring! Använde ägg, honung och citron.

Misstag nr 4. Nästa tvätt använde jag rainforestbalsamet igen.... KLIA! Insåg att jag behövde byta balsam, sagt och gjort, nu är det franc provo som tvätt och fruktis som vårdande. Prövade mig fram med honung + balsam som inpackning men det gillade mitt hår inte riktigt... Men jag gjorde det igen, det luktade ju så gott! Som en godisbit. Gjorde 3 sådana inpackningar innan jag insåg att honung inte var bra.

Började få lite torra toppar för 2 veckor sedan. Prövade att göra en inpackning med olivolja+balsam+aloe vera+ glidslem. Vilken dunderkur det blev. Inte haft några torra toppar på 2 veckor nu. Insåg direkt efter denna kur att jag har lite lockar... Vilken Lycka!

Började klia en aningens i hårbotten igen och att håret känndes lite tungt i dag, gjorde en äggtvätt med olivolja, aloe vera och citron så blev det genast bättre.
Efter att jag började med balsammetoden har jag fått lenare hår, mera glans, väldigt mycket lockar när jag har blöt hår som dras ut i torrt tillstånd men som ger lite vågor.

Rutinerna just nu
Tvätt; Franc provoc. Äggtvätt ca var 4:e vecka (ägg, olivolja, citron, aloe vera)
Vårdande; Fruktis shea och oliv
Inpackning; balsam + olivolja + glidslem ev. aloe vera
Annat; Glidslem och ibland aloevera gel efter tvätt samt dricker aloevera 2ggr/dag
Hud; Har ofta haft finnar och gått på acne medicin, prövar nu med honung, varmvatten och aloeveragel, INGA finnar.

Nu letar jag efter något lockförstärkande att experimentera med så kanske lockarna håller i sig även i torrt tillstånd. I nacken har jag lite lockar hela tiden :D Kramar jag i lite vatten i håret lockar det sig också på en gång.

Nu fortsätter jag spara håret för att jag tycker det är fint med långt hår, vill försöka få ner det till rumpan, är en bit nedanför BH-bandet just nu.
Senast redigerad av vargaflicka sön 26 feb 2012, 18:52, redigerad totalt 2 gånger.
Hårtyp; 2a m ii

Bild
vargaflicka

Re: Jag och mitt hår.

Inläggav Words » fre 30 dec 2011, 10:43

Det ska bli spännande att följa din resa. :)
Words

Re: Jag och mitt raka hår.

Inläggav vargaflicka » tis 14 feb 2012, 15:55

Uppdatering!

Har haft lite problem med klor, badar 3-4 antal ggr/veckan just nu.
Men nu har det löst sig!
Blöter håret ordentligt innan bad, masserar in balsam och sätter upp håret i en hög knut.
Sköljer ur ordentligt och sedan balsamerar x2 efteråt... Luktar inget klor efteråt och blir inte alltför uttorkat.

Gjorde en inpackning med kokosfett och aloevera juice häromdagen och ploppade, oj vad lockigt det blev!
Synd bara att lockarna försvinner så fort och jag får absolut inte borsta håret för då blir det bara vågigt...
Har provat wella shokwave, den röda... Men den kändes inte bra alls, fick inte ur den ur håret!

Har införskaffat en naturborste, den känns bra, vill ha en kam i trä eller silver också, inte för att det blir så tovigt men ibland så går det ju inte att undvika. Plastborstarna har åkt i soppkorgen!

Borde klippa mig snart...Men jag vill inte ^^

Ska nog pröva att göra linfrögele.... Då kanske jag faktiskt får ha lockarna längre än torktiden

Dagens Rutiner;
Tvätt; frank provo
Vård; fruktis
Inpackning 1-2ggr/vecka; fruktis, kokosfett, aloevera juice, + ev. olivolja, har i så länge jag orkar.
Eftervård; glidslem
Hårtyp; 2a m ii

Bild
vargaflicka

Inläggav vargaflicka » lör 25 feb 2012, 23:33

Nu har jag prövat Jessicurls produkter!
Har bara prövat 1 gång...Men ojojoj vad härligt!

Test igår;
1. Aloeba balsamet till tvätt
2. WDT i 1 timma ungefär med plastfolie

Confident coils och Rocking ringlets i blött hår, kraaaaama!
Ploppat i 30 minuter

= Riktigt fina S formade (Och några skruvar!) lockar som höll även i torrt tillstånd och gick t.o.m. att krama tillbaka med vatten efter att jag hade sovit, de vart inte lika fina men bättre än inget! :)

Ska pröva ett tag till, om allt fortsätter vara lika bra så beställer jag stora flaskor från England...
Hårtyp; 2a m ii

Bild
vargaflicka

Inläggav Linnéa H » sön 26 feb 2012, 12:04

Låter som du snart får ändra rubriken på din tråd... ;) Kul att du har hittat produkter som funkar för ditt hår! :D
hårtyp: 2C/M/iii
I princip schampofri sedan:110731
Tvätt & vård: varierar, just nu TRESemmé Naturals, me like!
Leave-in: AV eller olja beroende på hårets behov
Styling: KCCC fr o m 120915, eller Linfrögel m epsomsalt
Färg: Henna
Linnéa H

Re: Från rakt och torrt, till lockigt och tjockt!

Inläggav vargaflicka » sön 26 feb 2012, 18:56

Haha, ja det har du helt rätt i. Rubriken är mera passande nu tror jag ^^
Hårtyp; 2a m ii

Bild
vargaflicka

Inläggav Linnéa H » sön 26 feb 2012, 20:25

:handgestures-thumbupleft:
hårtyp: 2C/M/iii
I princip schampofri sedan:110731
Tvätt & vård: varierar, just nu TRESemmé Naturals, me like!
Leave-in: AV eller olja beroende på hårets behov
Styling: KCCC fr o m 120915, eller Linfrögel m epsomsalt
Färg: Henna
Linnéa H

Inläggav vargaflicka » lör 30 jun 2012, 17:50

Nu har jag påbörjat en ny förvandling!

Från svart till blond. Jag är blond egentligen och vill sluta färga, men vill inte raka av mig mitt långa hår och vill ej heller ha utväxt på 2-3dm!
Så nu är jag fått en brun färg som det sedan ska bli massa slingor i, men först en hel del inpackningar så att håret får återhämta sig lite efter första besöket hos frissan.
Nästan alla lockar försvan efter avfärgningen, men det hade jag nästan förväntat mig!
Jag får kämpa för att få tillbaka några lockar med inpackning och AV :)
Hårtyp; 2a m ii

Bild
vargaflicka

Återgå till Vem är vem?