Saffran skrev:
Den sortens silkeprotein (hydrolyzed silk) som säljs hos Crearome, skulle det funka?
Jättespännande information om proteiner för övrigt. Jag undrar över det många säger om att de fått en "proteinreaktion" i håret av honung (som innehåller ungefär 0,3% protein, och när det är utblandat med andra saker blir ju halten ännu lägre). Min undran blir nu om det inte är något helt annat i honungen som gör håret stelt och konstigt. Typ... sockret?

Jo, det tror jag också. Honung är jättebra i liten dos, för mycket gör håret klistrigt.. tänk på hur man kan göra jättetuppkammar med sockervatten!
Hydrolyzed silk borde ju kunna fungera för att förstärka fjällskiktet, observera dock att det inte är bra att mata på det alltför mycket innan insidan fått sitt också. Men, proteiner är hyfsat vattenlösliga så jag vet inte hur stor risk det är.
För insidan av håret rekommenderas kokos-, oliv- och/eller avocadoolja som tydligen ska vara de enda oljor som kan penetrera hårstråna och stärka inifrån. Alla andra oljor räknas som barriäroljor - de lägger sig utanpå stråna, gör håret mjukt och bevarar fukt, men man måste då se till att det finns någon fukt att bevara först.
Humektanter som glycerin lägger sig också utanpå hårstråna där de suger åt sig fukt från luften och vidarebefordrar den in i stråna - bra i fuktig luft, mindre bra i torr luft då fukten riskerar att vandra åt andra hållet eftersom naturen vill ha balans.
Så, det var dagens hårlektion!

Tilda, ja typ så

En del stannar kvar på hårstråna eftersom det skapas kemiska bindningar mellan ämnena och håret. Det är dock inte så starka bindningar att det krävs starka lösningsmedel för att bryta dem igen, utan de släpper efter ett tag och då måste man göra om proceduren. Det är alltså tillfälliga fixar.