Visa tråd - Proteiner

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Proteiner
InläggPostat: 10 augusti 2009, 20:12 
Användarvisningsbild

Har akkurat gått fra mørk til lys og trenger å bygge opp håret... Hva kan jeg blande i innpackning/balsam for å tilsette proteiner i det?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Proteiner
InläggPostat: 10 augusti 2009, 21:00 
Användarvisningsbild

Ägg innehåller ju en del, så det kan du testa. Det är nog det enda jag kommer på nu :)

Tvätt: Vad jag får tag på här i Aussieland
Vårdande: Aussie Luscious Long
Leave-in: Lite vårdande, Aloe Vera-gel
Inpackning: Vårdande balsam, olja, Klick
Färg: Henna på mellanbrunt hår

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 10 augusti 2009, 21:15 
Site Admin
Användarvisningsbild

Såhär är det:

(har precis idag suttit och läst på en massa om proteiner :D )

Rena proteiner, som till exempel de som finns i ägg, har alldeles för stora molekyler för att på något sätt kunna fästa vid håret och ha någon verkan.

Hydrolyserat protein har rätt storlek för att kunna binda sig vid hårets fjällskikt, fylla ut hål i det och stärka hårets yta vilket också ger en fuktbevarande effekt.

Aminosyror är för små för att kunna stärka håret på det viset, men är å andra sidan tillräckligt små för att kunna gå in innanför fjällskiktet och stärka håret inifrån, inne i själva kärnan.

Tyvärr lär det inte gå att hitta så många huskurer som innehåller sönderdelat protein av något slag. :purplex:

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 10 augusti 2009, 21:43 
Moderator
Användarvisningsbild

Den sortens silkeprotein (hydrolyzed silk) som säljs hos Crearome, skulle det funka?

Jättespännande information om proteiner för övrigt. Jag undrar över det många säger om att de fått en "proteinreaktion" i håret av honung (som innehåller ungefär 0,3% protein, och när det är utblandat med andra saker blir ju halten ännu lägre). Min undran blir nu om det inte är något helt annat i honungen som gör håret stelt och konstigt. Typ... sockret? :notsure:

Inpackning: Jessicurl WDT
Övrigt: Klick, ibland Wella Sensitive Mousse

InläggPostat: 10 augusti 2009, 21:52 
Användarvisningsbild

Intressant Annika! Skulle du då rekommendera att man först gör en inpackning med aminosyror som kan tränga in och sen använder ett vårdande med hydrolyserade protein som fyller i ojämnheter? Stannar inpackning som trängt in i fjällskiktet kvar efter man sköljt av håret?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 10 augusti 2009, 22:02 
Site Admin
Användarvisningsbild

Saffran skrev:
Den sortens silkeprotein (hydrolyzed silk) som säljs hos Crearome, skulle det funka?

Jättespännande information om proteiner för övrigt. Jag undrar över det många säger om att de fått en "proteinreaktion" i håret av honung (som innehåller ungefär 0,3% protein, och när det är utblandat med andra saker blir ju halten ännu lägre). Min undran blir nu om det inte är något helt annat i honungen som gör håret stelt och konstigt. Typ... sockret? :notsure:
Jo, det tror jag också. Honung är jättebra i liten dos, för mycket gör håret klistrigt.. tänk på hur man kan göra jättetuppkammar med sockervatten!

Hydrolyzed silk borde ju kunna fungera för att förstärka fjällskiktet, observera dock att det inte är bra att mata på det alltför mycket innan insidan fått sitt också. Men, proteiner är hyfsat vattenlösliga så jag vet inte hur stor risk det är.

För insidan av håret rekommenderas kokos-, oliv- och/eller avocadoolja som tydligen ska vara de enda oljor som kan penetrera hårstråna och stärka inifrån. Alla andra oljor räknas som barriäroljor - de lägger sig utanpå stråna, gör håret mjukt och bevarar fukt, men man måste då se till att det finns någon fukt att bevara först.
Humektanter som glycerin lägger sig också utanpå hårstråna där de suger åt sig fukt från luften och vidarebefordrar den in i stråna - bra i fuktig luft, mindre bra i torr luft då fukten riskerar att vandra åt andra hållet eftersom naturen vill ha balans.

Så, det var dagens hårlektion! :geek:

Tilda, ja typ så :) En del stannar kvar på hårstråna eftersom det skapas kemiska bindningar mellan ämnena och håret. Det är dock inte så starka bindningar att det krävs starka lösningsmedel för att bryta dem igen, utan de släpper efter ett tag och då måste man göra om proceduren. Det är alltså tillfälliga fixar.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 10 augusti 2009, 22:22 
Användarvisningsbild

Coolt! Det är alltid roligt att veta vad som ligger bakom varför saker och ting är som de är! En fråga till: aloe vera är inte humektant va? Det ÄR fukt snarare än bevarar fukt, om jag förstått det rätt? Är dess molekyler tillräckligt små för att tränga in och vårda från insidan eller lägger de sig utanpå? För isf kanske AVn inte kommer åt hårstrået om man har ett leave in-balsam med hydrolyserade protein innan man har i gelen? Och om man använder sig av Klick och sen har en väldigt fuktgivande leave in på vintern så tar väl Klicken främst fukten till håret från balsamet, eller kan det tränga igenom balsamet och ut i luften ändå?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 11 augusti 2009, 06:40 
Site Admin
Användarvisningsbild

Tildazinha skrev:
Coolt! Det är alltid roligt att veta vad som ligger bakom varför saker och ting är som de är! En fråga till: aloe vera är inte humektant va? Det ÄR fukt snarare än bevarar fukt, om jag förstått det rätt? Är dess molekyler tillräckligt små för att tränga in och vårda från insidan eller lägger de sig utanpå? För isf kanske AVn inte kommer åt hårstrået om man har ett leave in-balsam med hydrolyserade protein innan man har i gelen? Och om man använder sig av Klick och sen har en väldigt fuktgivande leave in på vintern så tar väl Klicken främst fukten till håret från balsamet, eller kan det tränga igenom balsamet och ut i luften ändå?

Tjohej det var stora frågor såhär på morgonen! :calm:
Aloe vera är till 93% vatten (eller nåt i den stilen) så ja, det är fuktgivande men inte fuktbevarande. Vattnet tränger absolut in i stråna, hur det är med de andra ämnena det innehåller vågar jag inte säga.
Protein ger inte ett heltäckande hölje över stråna, och om jag förstår det hela rätt är det positivt för håret mycket tack vare det faktum att protein binder vatten (gör det protein till en humektant? Bra fråga!). Det är alltså stor skillnad mot en tät hinna av t.ex. silikon som stöter bort både vatten och fett.
Jag tror att om du använder Klick + leave in blandar de sig med varandra - det blir alltså inte två separata lager även om du applicerar dem var för sig, utan det blir som att balsamet innehöll mer glycerin, dvs större del humektant. Jag skulle vara försiktig med det på vintern!
Överhuvudtaget är det inte bra att bara mata på med fukt - hårstråna kan då bli urvattnade och uppsvällda. Jag har sagt det förut och säger det igen: Håret behöver balans. Hår består till stor del av vatten och vattnet är flyktigt och behöver därför fyllas på, men det är även absolut nödvändigt att fylla på med fett och protein (om man inte har väldigt grovt hår som har tillräckligt med protein i sig).

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 11 augusti 2009, 08:02 
Användarvisningsbild

Tack för svaren, nu vart jag lite klokare. Detta var mycket intressant! Vet du om andra ämnen/produkter än glycerin som är humektanta?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 11 augusti 2009, 08:38 
Site Admin
Användarvisningsbild

Honung är humektant tack vare sockret, olika sockerarter drar åt sig fukt. Även propylenglykol, sorbitol och en hel massa andra ämnen :) Kolla här: http://www.naturallycurly.com/curlreadi ... s-and-hair

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 11 augusti 2009, 09:36 
Användarvisningsbild

Där ser man! Jag gjorde en honungsmask till ansiktet nu på morgonen och funderade på hur den kunde verka så fuktgivande på mig när den mest innehåller socker. Nu vet jag, tack så mycket! :D Ska läsa igenom länken senare idag!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 11 augusti 2009, 10:59 
Användarvisningsbild

Mye interessant lesning :D Men det jeg tok med meg var at de oljene Annika nevnte er det beste jeg kan bruke for å bygge opp håret igjen? Frisørvennen min maser nemlig om protein til ødelagt hår.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 11 augusti 2009, 13:05 
Site Admin
Användarvisningsbild

Grafique skrev:
Mye interessant lesning :D Men det jeg tok med meg var at de oljene Annika nevnte er det beste jeg kan bruke for å bygge opp håret igjen? Frisørvennen min maser nemlig om protein til ødelagt hår.

Ja, någon av de tre oljorna för att fylla på hårets inre, sedan i kombination med protein för att stärka och skydda. Att bara mata med protein om håret är "tomt" gör att det blir hårt och stelt.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 12 augusti 2009, 09:18 
Användarvisningsbild

Annika skrev:
Protein ger inte ett heltäckande hölje över stråna, och om jag förstår det hela rätt är det positivt för håret mycket tack vare det faktum att protein binder vatten (gör det protein till en humektant? Bra fråga!)

Om man läser på länken du postade så ser det ut som att vissa proteiner räknas som humektanter, iaf en del hydrolyserade :eureka: I den här listan hittar jag många ämnen som jag sett i balsam och andra produkter, men inte vetat vad de betyder. Kan ju vara bra att känna till vilka ämnen som är fuktbevarande annat än glycerin, då det trots allt finns en hel del.

Citera:
Examples of Humectants

Diols and Triols
Propylene glycol 1,2,6 hexanetriol Butylene Glycol Dipropylene glycol Hexylene Glycol Glycerin Triethylene glycol Erythritol Capryl glycol Phytantriol Hexanediol or -triol beeswax

Humectants of biological origin
Panthenol Sodium PCA Hyaluronic acid Inositol Glycogen

Sugars and modified sugars
Sorbitol Polyglyceryl sorbitol Glucose Fructose Xylitol

Hydrolyzed proteins
Elastin, Collagen Silk Keratin

Ethers
Isoceteth-x, Isolaureth-x, Laneth-x, Laureth-x, Steareth-x PEG-x (polyethylene glycol)Silicone copolyols

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 12 augusti 2009, 09:31 
Site Admin
Användarvisningsbild

Ja, det finns en hel del. Jag håller på och skriver om det här nu, men det är bra att informationen finns på forumet tills vidare för dem som är intresserade!

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: