Visa tråd - Water Only metoden!

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 99 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Water Only metoden!
InläggPostat: 11 juni 2009, 21:04 
Användarvisningsbild

Hejhej! jag är ny här, eller ny som medlem i varje fall:)
Sen den 24 november förra året har jag inte använt schampo.
innan var håret platt torrt fett och fult.
nu är det glansigt mjukt fluffigt och utväxten är superfin, helt osliten! Älskar detta alltså.
Har spikrakt hår och har alltid hatat det, men nu är det helt ok :D

Jag har provat divese metoder och haft mycket grejor i håret; bikarbonat, äppelcidervinäger, avocado, banan, olika mjölschampo och oljeblandningar, henna och fil och kanel och kakao, balsam, honung, havregryn och potatismjöl, och slutligen ägg som jag tycker bäst om. Förut behövde jag tvätta varannan dag, nu 1 ggr vecka! helt otroligt. Går inte på bal sista dagen i veckan dock, ännu, kanske kommer funka det med om ett tag, efter längre tid att avvänja håret vid att bli överfett.

MEN, det jag inte lyckas med är water only-metoden? Varför? Det blir liksom inte rent, en sån tvätt blir aldrig bra. Nån som brukar köra det, hur gör ni? Jag masserar ju som en galning alltså, och överhuvud taget får jag inte fett hår längre sen avslut med schampo. men med bara vatten blir hårbotten ändå inte helt fräsch. Men jag vill! Vore ju så enkelt.
Nåt tips? :)

håller precis på att koka linfrögelé på spisen, hihi! det är så roligt allt detta =)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Water Only metoden!
InläggPostat: 11 juni 2009, 21:54 

Jag förstår inte hur du hade tänkt få håret rent med bara vatten?
Min teori är att antingen gnuggar du in smutsen i hårbottnen igen, eller bara gnuggar upp det fett som finns i hårbottnen.

Läs mer i min hårtråd.
Min blogg: http://saintbellabeauty.blogspot.com

InläggPostat: 12 juni 2009, 08:01 
Användarvisningsbild

Bla på longhaircommunity.com kan man hitta många som tvättar med bara vatten. En del kör t o m utan vatten sk sebum only. Är väl en slags back to nature. Många brukar uppleva väldigt flottigt hår i början och sedan få någon slags balans. De tvättar med bara vatten och massage. Många masserar nog också hårbotten mellan tvättar och drar ut sebumet med fingrarna ut efter hårstrået för att fördela det i håret (hmm, låter lite äckligt).

Jag har aldrig provat och kan tyvärr inte ge TS några råd. Det här var mer som svar till Painjunkie ifall hon inte hört talas om detta tidigare.

[color=#0000FF][size=85]3a (eller b), M, ii
Schampo: utan SLS eller ACO dubbelverkande mjällschampo
Tvättbalsam: Olika, mest schampo just nu.
Vårdande: JMO Rosemary&Peppermint, ACO Care
Inpackning: Sällan (men skulle behöva)
Styling: Inget, Curl keep

InläggPostat: 12 juni 2009, 11:52 
Användarvisningsbild

Jag vet en kille som håller på med det. Det kanske är vanligare med en ugly phase där, så håret måste vänja sig innan det blir bra. Det är nog tålamod som behövs.

Hårtyp: 2a/2b / F / ii
Tvättbalsam: Oliv Naturell. Tvättar även med ägg.
Vårdande balsam: Oliv Naturell eller Kinky Curly Knot Today
Styling: Kinky Curly Curling Custard eller linfrögelé samt Curl Keeper.
www.junesabstracts.blogg.se sprider jag budskapet om no poo!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 12 juni 2009, 12:47 
Användarvisningsbild

Jag har provat att bara tvätta med balsam en gång i veckan och bara skölja med vatten de andra dagarna och det har funkat jättebra. :) Då har jag inte massert alls i hårbotten eller så, bara sköljt. Men jag brukar inte få fett hår heller så... :?

Ibland så sköljer jag bara med vatten om jag ex. bara ör ute i stugan och inte orkar hålla på och fixa med håret. Annars så tvättar jag med balsam varje gång. :)

InläggPostat: 12 juni 2009, 13:00 
Moderator
Användarvisningsbild

Välkommen till forumet!

Ja, vad jag har hört så får man räkna med en ganska lång "Ugly Phase" om man byter från någon form av hårtvätt till bara vatten. Jag misstänker dessutom att tiden och resultatet skiljer sig beroende på hårtyp. Jag t.ex. som har tunt, fint och mjukt 1C/2A-hår skulle nog ha mycket svårt att få bara vatten att funka.

Inpackning: Jessicurl WDT
Övrigt: Klick, ibland Wella Sensitive Mousse

InläggPostat: 13 juni 2009, 09:00 
Användarvisningsbild

Mja, det är väl ungefär som jag gjort då.. :) masserat masserat masserat.. men kanske inte haft tålamodet helt.

Men som sagt, jag slutade ju med schampo för drygt ett halvår sen och håret har sakta man säkert blivit bättre och bättre. Jag hade rejält fett hår innan. jag är 20 år och sen puberteten hade jag bara tyckt illa om mitt hår liksom, inte kul =P Men NU börjar det likna nåt!
Eftersom håret nu avvänjt dig så bra vid överproduktion av fett (1 äggtvätt/vecka!) så kanske gränsen inte är så längt kvar till att klara sig med bara vatten..?
Nu har jag sommarlov från studierna och borde satsa på det här med bara vatten i varje fall!

Kommer hänga som en besatt vid detta forum känner jag :wink:
ska ta bilder och sånt med.
Tack för positiv respons!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 14 juni 2009, 18:10 

Hej vaniljhuve och välkommen :smt006

Det ska bli spännande att höra hur det går för dig. :-)

.~*~.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 14 juni 2009, 18:50 
Användarvisningsbild

Tack, vad roligt :D

jag har kommmit på en grej jag undrar. för alltså jag kan ju fatta att man kasnke inte tror att håret blir rent av bara vatten egentligen. men jag tror ju och hoppas det ändå =) och nu ska jag ju få det att funka likosm.
Men mina försök då och då har gått till så att när det är dags att tvätta det igen har jag helt enkelt bara duschat och "tvättat" håret med vatten. När det torkat har det varit bättre än innan men inte lika fint som efter en riktig tvätt med ägg. Och redan nästa dag har jag velat göra om det med bara vatten, och samma igen nästa dag. och fyra dagar med sån kontakt med varmvatten har gjort håret torrt men halvrisigt i hårbotten och då ahr jag blivit sur och tävttat med ägg igen. gett upp tillfälligt alltså.
Men när det skrevs här i tråden om att bara skölja håret lite i vatten, att bara blaska av det i en sjö om på sommarn och sånt, så kom jag på att det kanske funkar mycket bättre med svalare vatten och INTE så frenetisk masage av hårbotten. att man Faktiskt kanske gnuggar in fett och "smuts" mer?
Aja, bara en tanke :) skrev det kasnke mest för att minnas det själv. Men nån kanske tror nåt, ingen som provat detta med wo själv?
Jaja, jag ska testa det i varje fall.

fast blir hår å andra sidan rent av att aldrig få kontakt med varmvatten? det kanske finns nåt som säger att man måste ha varmvatten?
äsch, jag ska prova =)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 14 juni 2009, 19:10 
Moderator
Användarvisningsbild

Jag tror det kan fungera precis som för djur, att om pälsen/håret är "impregnerat" av kroppens egna naturliga sebum så blir det till slut smutsavstötande och blankt och friskt. Men jag tror man måste bestämma sig för hur rent "rent" är. :) För givetvis kan det ju inte vara "rent " på samma vis som ett nyschamponerat hår.

Jag tror att svalt/kallt vatten är det bästa om man kör bara vatten, eftersom varmt vatten faktiskt torkar ut håret och hårbotten (och därför gärna sätter fart på sebumproduktionen också).

Inpackning: Jessicurl WDT
Övrigt: Klick, ibland Wella Sensitive Mousse

InläggPostat: 14 juni 2009, 19:52 
Användarvisningsbild

Aha, ja det verkar ju troligt kanske, nåt att hoppas på, varje dag tänker jag på hur fin min katts päls är :)
OCH, eller men, givetvis vill jag vara "ren" i håret ändå så klart. Jag är knappast mindre känslig för äckligt hår bara för jag experimenterar hejvilt sen ett halvår tillbaka ;P snarare tvärtom.
Men bara håret ser, känns och luktar rent så ser jag det som rent :)

tack för tipset! Ska köra med svalt/kallt vatten då, och tååålamod..

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 15 juni 2009, 21:45 
Användarvisningsbild

Liten uppdatering. för fem dagar sen tvättade jag med ett halvt ägg sist. idag ville jag prova med en lätt sköljning bara, jag bara blaskade av håret i svalt/kallt vatten, ingen massage alls alltså, och det blev som nytvättat :D så himla bra. nu är det ju midsommar och allt snart så jag vet inte om jag går över till 100% bara vatten just NU,. måste va jättefin i helgen vill jag. men jag tror jag drar ut på äggtvätten mer och mer. så det är ju en början ändå iofs:) om än inte så drastisk. glad!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 20 juni 2009, 10:20 

Jag har testat förr, men tyckte håret blev flottigt och äckligt. Nu har jag kört med bara balsam i ett halvår och försöker igen medan jag är på landet och inte behöver se så anständig ut. Snart har det gått en vecka sen sista balsamtvätten och det känns mindre flottigt än i början. Tycker att det borde funka eftersom det funkar utan tvål på huden och utan tandkräm i munnen. :D

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 21 juni 2009, 17:01 
Användarvisningsbild

Lycka till! Hoppas det håller i sig liksom, för mig går det bra med, hittills :) tvättade med ett halvt ägg i torsdag innan midsommarfirande och sånt där. och hittils är det fint fortfarande. får nog skölja det i kallvatten om några dar, sen återstår att se vad som händer efter det.. har ännu inte varit i det stadiet ännu. liksom mer än en vecka efter tvätt med ägg. Det blir spännande :)

ohh, ingen tandkräm alltså? jag har tänkt på det, att man knappast lär behöva tandkräm, är väl också en "ny" rätt onödig uppfinning likosm=) har tänkt prova utan men vågar inte ;P

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 21 juni 2009, 20:12 

Använder du ett helt ägg? Eller bara gulan? Bara vitan? Har du ägget mest i hårbotten eller även i längderna?

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 99 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: