Visa tråd - NW/SO (No Water/Sebum Only)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: NW/SO (No Water/Sebum Only)
InläggPostat: 13 januari 2008, 14:48 
Site Admin
Användarvisningsbild

http://forums.longhaircommunity.com/sho ... hp?t=70652

Det hela bygger på att man borstar håret grundligt varje dag med en naturborste, så det är inget för mig, men jag vet inte riktigt vad man ska tro om det här annars...
En "ny" (eller snarare kanske den allra äldsta) metod, SO - Sebum Only. Teorin är att håret i grunden är självrengörande. Inget schampo, inget balsam, inga produkter, inget vatten... :shock:

Jag tycker det låter mest äckligt, även om logiken i det tilltalar mig.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13 januari 2008, 15:47 
Moderator
Användarvisningsbild

Jag såg något tv program om det för ett tag sen. Jag tror även de tom pratade med någon hårolog? på Operan eller Kungliga dramaten eller liknande som sa att man skulle borsta håret underifrån dvs upp och ner så det inte sliter så mkt på håret. Och då skulle det som man får med sig från hårbotten det naturliga hårfettet göra håret glansigt. Det hela gick ut på att det var allt som behövdes. Jag kommer tyvärr inte ihåg så mkt av det. Den som de intevjuvade använde sig av metoden och så fräch ut i håret.

Hur det skulle gå för oss lockiga.....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Någon torrborstare som törs prova?
InläggPostat: 13 januari 2008, 16:18 

Annika skrev:
Jag tycker det låter mest äckligt, även om logiken i det tilltalar mig.

Jag är helt övertygad om att ett hår inte kan bli mer äckligt än äckligt. Och att man utan rengöring får ge upp tanken om ett helt rent hår. Däremot så blir håret ju mättat på fett och i det långa loppet tror jag att det både ser och känns ok ut. Smutsen tas hand om fettet och fett nyproduceras vilket på ett sätt gör håret självrengörande. Jag skulle inte kunna leva med det själv dock. De som har rastaflätor tillämpar ju på ett sätt den regeln; att hår är självrengörande. Nu är det ju uppmätt bakterier i sånt hår som skulle få även friska människor sjuka. :smt078
kanske kan man skylla det på flätorna, kanske inte.. *ryser*

Inläggsrubrik: Re: Någon torrborstare som törs prova?
InläggPostat: 13 januari 2008, 18:58 
Användarvisningsbild

Annika skrev:
inget vatten... :shock:

:shock: Det tycker jag låter äckligt! Jag tror att man kan klara sig utan produkter, men tvätta håret i vatten skulle jag i alla fall vilja göra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13 januari 2008, 19:25 
Användarvisningsbild

Det där med att skippa vatten tycker jag låter lite konstigt...
Även om det inte alltid funnits schampo så har väl folk ändå använt vatten för att rengöra både hår och kropp?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13 januari 2008, 20:11 
Användarvisningsbild

Mina barn har haft massa olika perioder med vägra vatten/älska vatten... När det varit vägra vatten så har vi bara tvättat av kroppen med blöt handduk och helt enkelt låtit håret vara! Håret har inte blivit fett på dom alls! Till och med den gången äldsta tjejen kletade in vax i håret så försvann vaxet av sej själv efter några dagar! Så mina barn har självrengörande hår!

Fast det kanske är skillnad på barn och vuxna oxå, vuxna har väl mer "kroppsutsöndringar" över huvud taget! :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13 januari 2008, 20:24 
Användarvisningsbild

silfur skrev:
Även om det inte alltid funnits schampo så har väl folk ändå använt vatten för att rengöra både hår och kropp?

Precis vad jag tänkte! Och de som inte använde vatten luktade ju därefter, har läst en gammal text om Ludvig XVI odör, inte direkt parfym... Och sen måste håret lukta hår, ni vet, inte gott, bara hår. Usch!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 januari 2008, 08:00 

Nja, det är nog inget för mig. Jag gillar i och för sig att borsta igenom håret ordentligt med en svinborste och visst blir håret lite renare av det, man borstar ju ur en del. Men det känns inte helt rent. Sen tror jag inte att det är ohygieniskt. Min klocka med metallänk till armband är nog bra mycket större bakteriehärd skulle jag tro.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 januari 2008, 11:51 
Moderator
Användarvisningsbild

silfur skrev:

Faktum är att renligheten i Sverige förr var ganska undermålig... Ni har kanske hört talas om Lubbe Nordströms bok "Lortsverige", som kom 1938? Den gällde visserligen mest de fattiga, men det skvallrar ändå om en allmän okunnighet om hygien... Många trodde t.om. att det var farligt att bada. :shock:

Inpackning: Jessicurl WDT
Övrigt: Klick, ibland Wella Sensitive Mousse

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 januari 2008, 12:08 
Användarvisningsbild

Det finns det fortfarande folk som tycker.. :)

Min bror duschar extremt motvilligt efter jobbet varje dag. Han har sin egna åsikt (iofs ganska rätt på många sätt) att kroppen klarar av att sköta sig själv..

:roll:

Tillägg: Dessutom kör han Water Only i hårrufset. Använder bara shampoo sådär var tredje månad på hårda order från vår kära mor när det är något särskilt tillfälle. Men så gräsligt ser det inte alls ut, faktiskt. :shock:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 januari 2008, 13:34 
Användarvisningsbild

Fy så äckligt... Levde man på stenåldern kanske det skulle fungera men allvarligt: kolla in grejer som står ute. Är de rena och fräscha efter ett tag? Inte direkt... Jag kan inte tänka mig att lite borstning med olja skulle räcka.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 januari 2008, 15:49 
Användarvisningsbild

Alltså nu låter jag nog som den som är den *lol* men tar risken ändå:

Det låter kanske riktigt äckligt att låta bli att tvätta håret, men faktum är att vårt 'västerländska' och moderna sätt att tvätta oss på, och då inte bara håret tillängnat - utan ALLT - är faktiskt lite väl 'överdrivet', så med det sagt kanske detta kan vara ett bra sätt att 'återställa' kropp & hår på till och från? Jag menar, det är allmänt känt att håret mår riktigt bra av sina egna 'oljor' och att bara få 'vara' ibland ( :smt024 se denna Ultimate Guide to Growing Healthy Long Hair, se steg #13 ;): http://www.longlocks.com/how-to-grow-long-hair.htm ). För er som inte orkar klicka på länken och leta upp så är detta vad det står i tipsen för god hårvård:
Citera:
"Let your hair get dirty once in awhile. That's right... permission to be lazy, what more could you ask for? Don't shampoo, spend the entire weekend in bed drinking Moet, eating chocolate covered strawberries and watching Out of Africa for the umpteenth time (live vicariously through Meryl Streep by rewinding and watching Robert Redford wash her hair a few times), all while those wonderful natural conditioning oils work their magic. Don't forget the boar bristle brush before shampooing to distribute those oils and for heaven's sake don't forget not to answer the door before shampooing for any reason! Well, unless of course you are expecting Bob to drop by."

Ja det är skrivet med humor, men buskapet är klart och på http://www.Longhaircommunity.com finns ännu fler trådar där folk diskuterat just att låta håret vara fettigt ibland. (Ni får lita på mig, för orkar inte leta upp fler länkar just nu! :laf: )
Rädslan för bakterier och smuts har gått till överdrift, så att folk oftast inte ens vet skillnad på smuts och naturligt sebum.

Jag är rätt lat av mig, och drar mig rejält från att tvätta håret för ofta. Kanske det att jag har hår till låret i längd kan vara en bidragande anledning till att jag inte tvättar det mer än högst 1 gång per vecka, men håret mitt har efter ett par år lärt sig att producera fett/sebum i takt därefter, utan att det blir sådär 'super-duper-äckligt'.
Nu har jag i och för sig en livsstil som gör att jag tack och lov inte behöver tampas med alltför smutsiga miljöer heller, men mitt hår - hört från andra - varken luktar eller ser äckligare ut än de som tvättar sitt hår oftare.
- Men inte ens jag skulle rekommendera att gå för länge med otvättat hår, för jag medger att håret alltid känns vackrast och bäst när det blivit tvättat/renat. :smt049

.1b/1c.M.ii.
växer ut från henna & indigo
.'classic' hårlängd.
MåL: tjockare, friskare & längre hår.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 januari 2008, 16:03 
Användarvisningsbild

Jag har gått och tänkt på det här hela dagen, och jag tror faktiskt det fungerar.. Håret kanske inte är lika kliniskt rent som det nästan även efter "bara" en balsamtvätt, men jag tror nog det går klassa som rent ändå, förutsatt att man borstar det rent.

Jag tänker så här, att olja faktiskt kan ta bort den allra värsta smutsen (jämför med våra OCM för ansiktet...) och eftersom hårbotten t.o.m. producerar sitt eget fett, sebum, så är ju det enda som krävs att man får ur smutsen tillsammans med den överflödiga oljan. Och om man nu inte vill använda ens vatten, så borde det faktiskt funka med en tät svinhårsborste, förutsatt att denna är ren när man börjar. Kanske lite scratching ("klia" med naglar eller tät kam) för att få löst gamla hudceller och annat som sitter i hårbotten också. Jag tror faktiskt att det kan funka alldeles utmärkt utan att håret blir sunkigt, så fort man kommit igen den första omställningstiden. Och när man fått ner sebum över hela håret så skyddar det mot smuts och annat också..

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 januari 2008, 17:07 
Användarvisningsbild

Jag tror iaf att det skulle klia något fruktansvärt! Aldrig att jag kommer ner med min svinhårsborste så ordentligt till hårbotten att alla hudflagor försvinner med. Skulle det inte se ut som man hade mjäll också?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 januari 2008, 18:38 
Användarvisningsbild

Ja nog vill jag använda vatten och balsam iallafall.... T.o.m de flesta djur tvättar ju deras päls, antingen som katterna som slickar sig rena eller som hästar som gillar att bada i sjön vilket även många hundar gör osv.... Så regnar det ju på dem ibland... T.o.m fåglar tycker ju om bad.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: