Alltså nu låter jag nog som den som är den *lol* men tar risken ändå:
Det låter kanske riktigt äckligt att låta bli att tvätta håret, men faktum är att vårt 'västerländska' och moderna sätt att tvätta oss på, och då inte bara håret tillängnat - utan ALLT - är faktiskt lite väl 'överdrivet', så med det sagt kanske detta kan vara ett bra sätt att 'återställa' kropp & hår på till och från? Jag menar, det är allmänt känt att håret mår riktigt bra av sina egna 'oljor' och att bara få 'vara' ibland (

se denna
Ultimate Guide to Growing Healthy Long Hair, se steg #13

:
http://www.longlocks.com/how-to-grow-long-hair.htm ). För er som inte orkar klicka på länken och leta upp så är detta vad det står i tipsen för god hårvård:
Citera:
"Let your hair get dirty once in awhile. That's right... permission to be lazy, what more could you ask for? Don't shampoo, spend the entire weekend in bed drinking Moet, eating chocolate covered strawberries and watching Out of Africa for the umpteenth time (live vicariously through Meryl Streep by rewinding and watching Robert Redford wash her hair a few times), all while those wonderful natural conditioning oils work their magic. Don't forget the boar bristle brush before shampooing to distribute those oils and for heaven's sake don't forget not to answer the door before shampooing for any reason! Well, unless of course you are expecting Bob to drop by."
Ja det är skrivet med humor, men buskapet är klart och på
http://www.Longhaircommunity.com finns
ännu fler trådar där folk diskuterat just att låta håret vara fettigt ibland. (Ni får lita på mig, för orkar inte leta upp fler länkar just nu!

)
Rädslan för bakterier och smuts har gått till överdrift, så att folk oftast inte ens vet skillnad på smuts och naturligt sebum.
Jag är rätt lat av mig, och drar mig rejält från att tvätta håret för ofta. Kanske det att jag har hår till låret i längd kan vara en bidragande anledning till att jag inte tvättar det mer än högst 1 gång per vecka, men håret mitt har efter ett par år lärt sig att producera fett/sebum i takt därefter, utan att det blir sådär 'super-duper-äckligt'.
Nu har jag i och för sig en livsstil som gör att jag tack och lov inte behöver tampas med alltför smutsiga miljöer heller, men mitt hår - hört från andra - varken luktar eller ser äckligare ut än de som tvättar sitt hår oftare.
- Men inte ens jag skulle rekommendera att gå för länge med otvättat hår, för jag medger att håret alltid känns vackrast och bäst när det blivit tvättat/renat.