Visa tråd - gå från henna till blond

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: gå från henna till blond
InläggPostat: 9 februari 2010, 17:07 

Nu när våren snart är på gång har jag kommit på att jag nog skulle vilja bli blond. Om det inte hade varit så att jag haft henna i håret (håret har nu en rödbrun nyans, är orolig att hennan skulle ha lite indigo i sig :S) så skulle jag vilja slinga i omgångar för att få det att se naturligt ut. men jag har blivit avrådd från att bleka bort hennan, då detta ska vara i princip omöjligt. Jag ville såklart testa, och köpte det billigaste blekningsgrejset på maxi, som skulle bleka "upp till 4-6 nyanser" det gav mig intrycket att det var svagt... men i alla fall. tonen på slingan jag testade blev lite guld, men ändå morot, efter tre blekningar. Jag skulle nog helst ha någon lite mörkare blond färg, inte platina liksom.

Jag är optimistisk och tror att det går, fick ju ganska ljust iallafall, mina egna pigment har försvunnit från slingan jag testade på (såklart en avklippt, ville ju inte riskera kemiska reaktioner :gurn:) men det var inte "det här fixar vi med silverschampo"-ljust.

men om man slingade skulle det bli ett helvete att hitta just samma slingor igen... har hört om lite hemmakurer för att få bort hennan, men är osäker på om de verkligen skulle ta bort hennan eller bara tona ner de röda nyanserna.

vad tycker ni att jag ska göra?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: gå från henna till blond
InläggPostat: 12 februari 2010, 20:37 

ingen som vet nåt alls? :(

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 12 februari 2010, 21:32 

Kanske det helt enkelt bara är att vänta på att det växer ut?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 13 februari 2010, 10:57 
Site Admin
Användarvisningsbild

Citera:
"upp till 4-6 nyanser" det gav mig intrycket att det var svagt...
:shock: Nej, det är inte svagt. Det är jättestarkt. Sex nyanser på frisörspråk är skillnaden mellan svart och ljusblond. Så nej, det är inte svagt.

Blek inte henna. Blek inte henna. Blek inte henna.

Inte om du inte vill klippa dig superkort i alla fall.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 15 februari 2010, 19:20 

nä jag tänkte eftersom blekning brukar väl vara upp till 6 nyanser snarare? fast jag vet inte, kunde inte se någon peroxidhalt eller så, och då är det ju svårt att veta. slingan jag testade på verkade inte ta så mycket stryk i alla fall :-P

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 15 februari 2010, 19:25 

lilla_My skrev:
Kanske det helt enkelt bara är att vänta på att det växer ut?

kanske det. men då får jag ha typ askbrun färg i halva håret och andra halvan rödbrunt... :notsure:
fast jag skulle iofs inte ha så mycket emot att klippa typ page, fick så tunt hår efter balsammetoden :S

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 22 februari 2010, 13:36 

Massa hårsköljningar här även vissa som ljusar upp håret lite : http://www.shenet.se/recept/harskoljnington.html

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 10 mars 2010, 13:46 

Jag har gått från henna till blond. Det tog mig ungefär ett år att bli av med all hennan. Då avfärgade jag det hos en frisör först, sen slingade hon det och sen färgade in resten av håret så att det såg naturligt ut.

Då ska sägas att jag bara använt BAQ henna i flera års tid.
Nu är jag ljusblond och det var absolut värt det. Mitt hår har inte tagit skada eftersom jag gick så varsamt fram.

Men henna i håret sitter som berg och jag har fortfarande röda skiftningar i mina toppar. Det går inte bara att färga av håret för det kommer att bli gult/orange i början. Så det bästa är nog att slinga det hos en frisör och som du litar på. Jag tog med tester och så för att övertyga henne, men det var många innan dess som helt enkelt vägrade ta mig som kund eftersom de inte visst vad som kunde hända.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 24 juli 2010, 19:39 

Det har faktiskt gått bra för mig. har slingat med hätta två gånger, hade en "ljus askblond" färg (som verkade vara semiblekning snarare..) och var blond-gul- orange efter det. redan första slingningen blev slingorna pissgula ungefär. så det GÅR visst att bli av med hennan. nu är jag, med några askiga toningar, mörkt guldblond. och jag har fortfarande långt hår.

Jag skulle vilja påstå att min henna har släppt ungefär på samma sätt som en mörk eller röd färg skulle göra. Det kan i och för sig bero på att mitt hår gärna släpper pigment, vare sig det är mitt eget (bleka) eller pigment jag tillsatt med färgning (en intensivtoning sitter ungefär en vecka i mitt hår...).

i övermorgon ska jag få håret folieslingat, och hoppas då att jag ska nå mitt "slutresultat".

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: