Visa tråd - Är även din hy känslig, torr, och har lätt att få finnar?

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Är även din hy känslig, torr, och har lätt att få finnar?
InläggPostat: 8 februari 2010, 19:48 
Användarvisningsbild

Hej!

Tänkte starta en liten tråd angående känslig, torr och finnig hy, i förhoppning om att kanske få hjälp och tips!

Jag är 20 år och har haft mycket finnas under tonårstiden, men har aldrig sökt mig till någon hudläkare. Den senaste tiden har blemmorna minskat, i.o.m. att jag har gått över till LCHF-kost vilket känns skönt. Men jag är ändå inte "fri" dem och det känns som om jag jämt går runt med ett gäng finnar/blemmor etc. Det stör mig så otroligt, och sänker verkligen ens självkänsla....

I sminkväg använder jag mineralfoundation från Tikei på huden, och tvättar ansiktet på kvällarna med vatten, och använder olivolja som sminkborttagning/rengöring. De senaste dagarna har jag slutat att tvätta ansiktet med vatten om morgnarna, då jag läste någonstans att känslig hy inte bör tvättas så ofta.
I ansiktet använder jag sedan A-creme, samt ibland aloe vera gel, och en ringblommesalva då och då.
Några gånger i veckan lägger jag en honungsmask på ansiktet för att läka ansiktet, blivande finnar etc.

Har du samma hudtyp? Har du lyckats bli kvitt finnarna och rödheten? Hurdå?

Jag är ingen expert på ämnet, men är nyfiken på detta med eteriska oljor och blanda sina egna produkter. Men det finns ju så otroligt mycket att välja på, och jag blir bara förvirrad.
Vet du kanske om något recept på en egen blandning för ansiktet, som hjälpt dig, som haft samma problem?

Jag är verkligen tacksam för alla svar!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Är även din hy känslig, torr, och har lätt att få finnar?
InläggPostat: 8 februari 2010, 20:46 
Användarvisningsbild

Jag har hud liknande din. :) Tyvärr har jag inte kunnat bli av med acnen helt, men kan dela med mig av vad som funkat för mig ifall det är något du vill testa. :)

Jag tvättar med honung och smörjer in med en relativt fet kräm. Just nu Oliv Naturell Sensitive. På morgonen tvättar jag ofta med bara vatten, om jag inte känner mig ovanligt fet. Min hy är torr, men har lätt för att kompensationstillverka fett för det. Ibland är det bara att den inte dragit åt sig allt fett från krämen sen kvällen innan. Honungen och lite massage tar bort min mineralfoundation, har jag mer smink så jag tar jag bort det med olja och kör sen med honung på resten.

När jag slutade helt med mejeriprodukter, framför allt ost, så försvann de värsta finnarna, de där djupa som kan göra så himla ont. Värt att prova om du har sådana. Det kan också vara annat som du är känslig för, men på LCHF har du ju redan fått ner socker och gluten. :)

Toner med grönt te hjälper med rödheten. Prova några gånger med en använd tepåse och se vad du tycker. Nu har jag börjat använda en hemmagjord blandning av 1/3 äppelcidervinäger och 2/3 starkt grönt te som jag använder som toner på kvällen. Lite tidigt att säga om det hjälpt än, men det ska tydligen vara extra bra för acne och rödhet, håller ett par veckor i kylskåp. Nästa gång kommer jag ta mindre vinäger, den kan vara en aning stark för min hy nu.

Basiron (finns på apoteket) är en bra kräm för att få bukt med mer ytlig acne. Jag använder den bara på morgonen, för den har en tendens att bleka tyg och jag är rädd om mina örngott. :)

Något annat kan vara att minska mängden bakterier som kommer i kontakt med huden. Byt handdukar och örngott ofta, rengör mobilen och använd handsfree, luta inte hakan/kinden mot handen och pilla inte i ansiktet. Det här är mitt stora problem, men jag har märkt skillnad de dagar jag verkligen försöker låta bli att alls röra vid ansiktet.

Hoppas något av allt det här kan vara till hjälp för att du ska få ännu bättre hy. :) Lycka till!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 8 februari 2010, 21:13 
Användarvisningsbild

ja undvika vatten är ju bra om man är känslig, du kan ju bara smörja med olja och torka av med en lätt fuktad bomullsrondell, då behöver man kanske inte smörja nått mer efter, oljan gör liksom jobbet.
Jag har haft massa problem med känslig hud nu försöker jag hålla allt så enkelt som möjligt använder bara aprikoskärnolja som rengöring ibland med ricin, försöker undvika vatten i ansiktet och smörjer med aloeveragel och lite olja som jag blandar i handen. Inget annat har fungerat så bra som detta.
har testat ÄCV som ansiktsvatten men jag blev alldeles rödflammig i ansiktet ett tag efter kändes inte så bra, kanske ska späda med mer vatten dock.

Vad är det med mejeriprodukter som påverkar huden? usch skulle aldrig kunna sluta dricka mjölk :P

Styling: aloe vera gel.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 8 februari 2010, 22:34 

Jag har också torr, ömtålig och finnig hud :/
Min läkare skrev ut en salva till mig, Duac, mot acne och finnar. Den hjälper superbra, dock kan man inte ta den i förebyggande syfte. Jag får iallafall torra fläckar som flagnar i ansiktet då.
Eftersom jag ytterst sällan sminkar mig så tvättar jag inte ansiktet så ofta, utan låter det mest sköta sig självt, helt enkelt för att det känns bäst och det mår bäst då. Trist bara när pannan blir superfet, fast åandra sidan så hade jag mer problem med finnar när jag tvättade ansiktet morgon och kväll :notsure:
Jag har börjat ta lite lätt med olja på kinderna efter dusch ibland nu, det gör att vind och kyla inte gör riktigt lika ont.

Tvättbalsam: Jag testar Coop Extra, Naturelle Smultron och Neutral för tillfället.
Vårdande: Garnier P&K inpackning
Övrigt: Vera by CCS gel, Apoliva Hårmist

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 9 februari 2010, 22:05 

Japp, känner igen mig där.

Jag har kört med Body Shops Aloe Vera serie nu i kanske 2-3 mån och det är nog det som funkat bästa för mig i hela mitt liv. Trist att det ska ta nästan 33år innan man kommer på hur man ska göra. Om man tänker så här... om min hy är så pass bra redan nu mitt i smällkalla vintern så kan jag bara föreställa mig (drömma) om hur den kommer se ut i sommar ;-)

Jag har även slutat att tvätta ansiktet med vatten morgon och kväll och blev väldigt förvånad över hur slät jag blev helt plötsligt. Inte alls så där skrynklig och torr. Jag har delvis väldigt känslig hy, benen är dom som tål mest. Överarmarna är oxå ganska tåliga. Jag har på egen hand listat ut att jag förmodligen inte tål paraben och parfymerade prylar. Eftersom man sminkar sig för att dölja dom där fula prickarna, rodnaderna och såren så tvättar jag ansiktet på kvällen med BS aloe vera cleansing lotion och torkar av det med supersofta kleenex, sen deras aloe vera toner och sen kanske lite aloe vera gele och sen sist deras aloe vera nattcreme. På morgonen tar jag oftast bara toner och så smörjer jag in med dagcreme. Skrubbar ca två gånger i veckan med skrubben ur samma serie och så har dom en restoring mask som är helt fantastisk.

Jag äter en GI diet för min mage gillar inte socker och konstant höga blodsockernivåer/insulin har en tendes att göra så att man producerar en ökad mängd testostoron (stavningen där vetefan). Alltså, manligt könshormon. Det var en undersökning jag läste om som dom hade gjort i nån avlägsen djungel i typ sydamerika eller nåt. Jag märkte oxå en förbättring när jag slutade dricka kopiösa mängder mjölk, laktosintollerant. Som sagt... socker.

Jag har oxå problem med det där pillandet men jag har blivit bättre på den fronten. Många av dom finnarna jag har ibland skulle inte varit där om jag inte hade varit där och pillat. Och om man nu måste pilla se till å vara ren om händerna och ta gärna pappersbitar runt fingrarna eller köp ett sånt där verktyg som dom har på skönhetssalonger. Finns på BS för 55kr.

I sminkväg använder jag mest mineralsmink och saker utan en massa konstigheter. Jag har ju även känslig hy på kroppen (mest själva torson eller vad man ska säga) så jag har börjat intressera mig för lite mer ekologiska prylar. Jag är fortfarande inne i en testperiod så jag vet inte riktigt vart jag hamnar. När jag var hos hudläkaren för snart två år sen så skyllde hon alla mina problem på att jag gick på p-spruta men det är bara bullshit. Vi har känslig hy i familjen och jag har märkt en stor skillnad när jag tagit bort all parfym, konserveringsmedel och färg.

Hmmm... har jag glömt något??? Vet inte, återkommer isf ;-)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 9 februari 2010, 23:48 
Användarvisningsbild

Den Aloe serien funkade hyfsat på mig, men jag slängde en hel natt och dag-creme pga att jag fick svinkoppor, värsta jag varit med om! sjukt rädd att det skulle vara massa bakterier kvar i cremen som skulle smitta mig igen usch. Men det jag kör med nu funkar jag bättre plus att det är mycket billigare :)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 10 februari 2010, 00:29 

Ah, kom på... jag använder Stioxyl för finnarna. Kanske inte varje dag men... Jag brukar däremot ha det på natten, jag skiter i att det bleker örngott och handdukar. Man ska väl inte gärna vistas med det i solen då det kan bleka och bli fläckar på huden tror jag. Men jag är visserligen redan mintgrön, jag tål ju givetvis inte solen heller. Jag är en sådan där ljusskygg varelse som smyger omkring i skuggan och ska jag vistas i solen är det solskyddsfaktor 85 som gäller. Nä... men inte under 30 iaf. Det är tråkigt för jag gillar när det är varmt och skönt.

Stioxyl och basiron är nog same shit.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 10 februari 2010, 12:47 

Känner igen min egen hud i flera föregående inlägg.
Jag har just börjat intressera mig för naturlig hudvård, och testar nu att tvätta och smörja med olivolja. Hittills fungerar det åtminstone lika bra som de olika produkterna som jag testat förr.
Innan dess hade jag en period på några veckor där jag endast tvättade ansiktet med vatten, jag var så trött på alla kemikalier som jag smörjt in på min hud.
Min hud i ansiktet (speciellt pannan!) är extremt torr just nu, jag vill knappt visa mig ute. Huden har liksom dragit ihop sig så jag har en massa fåror i pannan, ser mkt äldre ut än jag är. Jag är 26år.
Jag har en hel del svarta pormaskar som några ggr / vecka utvecklas till finnar. Tycker att det är lite knas att jag har både finnar och torr hy, men antagligen är det huden som är i obalans.
Denna tråden kommer definitivt att följas!
// en nybliven medlem på forumet!
Sara8

InläggPostat: 10 februari 2010, 12:56 
Användarvisningsbild

Ja precis så har jag haft varit både torr och fet på samma gång :S och ibland finnar men nu har för tillfället inte en enda finne och förr hade jag iaf en eller flera.
Så fortsätt absolut att tvätta med olja, rengör och återfuktar! Däremot kan det ju vara svårt att hitta en olja som passar http://www.shenet.se/ravaror/olja.html" onclick="window.open(this.href);return false; kan du ju läsa om olika oljor och vilka som kan tänkas passa din hud. Om du har pormaskar kan det vara bra att blanda din olja med lite ricinolja som öppnar upp poererna och rengör.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 10 februari 2010, 13:41 

Tack för tipsen Paula!
Läste lite på Shenet, och olivoljan verkar vara ett bra val till min hud. Jag kommer att köra med den ett tag till, har bara använt den i några dagar ännu. Eftersom jag är så pass torr i ansiktet vill jag inte använda ricin ännu, är rädd att den torkar ut för mkt, men jag kan ha fått fel för mig där? Kommer kanske att testa aprikoskärnoljan efter ett tag, du har ju fått bra resultat och vi verkar ha liknande hudtyp.
Ni som använder Basiron och liknande, det torkar ut huden rätt mkt eller?

InläggPostat: 10 februari 2010, 14:02 
Användarvisningsbild

Ja, jag har sådan hy. Är 30 fyllda och får fortfarande finnar... :irk: Och jag har provat det mesta utan att hitta något som funkar till 100%. Just nu använder jag Acneserien från Mary Kay (kombinerat med aloeveragel) och den fungerar faktiskt bra. Känner mig inte torr och fnasig och får heller inte superfet hy som jag ofta får av för starka medel. Men helt ren hy har jag inte. :(

Nu ska jag byta preventivmedel från hormonspiral till kopparspiral och se om finnarna ger med sig då.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 10 februari 2010, 14:36 
Användarvisningsbild

Ja kör på olivolja ett tag och se hur det går, på shenet står det ju dock att vissa får kosmetika-acne så passa dig för det bara. jag tar bara ricinolja ibland och då ca 10% och resten aprikoskärnolja, men med ricin får man se till att man torkar bort all olja ordentligt.
Sen är det ju bra att undvika vatten så mycket som möjligt när jag duschar smörjer jag in ansiktet med olja som jag sedan torkar bort med en tvättlapp när jag är klar, ingen mer röd och irriterad hud efter duschen!
Aloevera gel är super som fuktgivare utan att bli fet, men tycker det blir för stramt med bara det så jag blandar som sagt med nån droppe olja.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 10 februari 2010, 14:54 

vilken aloevera gel använder du? blandar du med aprikoskärnoljan då?

InläggPostat: 10 februari 2010, 18:12 
Användarvisningsbild

Aloe99 gel använder jag finns på bodystore.com, jag tar en klick aloegel i handen sen droppar jag 1-2 droppar aprikoskärnolja och blandar runt och smörjer sedan med det.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 10 februari 2010, 19:03 

Ja, det märks kanske att jag e nybörjare i ämnet för här kommer fler frågor:

- Elolinona hur gör du honungsmasken?
- SolSara hur tvättar du med honung?

Funderar på att testa både alovera gel och A-creme inom kort. Känns som att olivoljan inte riktigt vill tränga in i den supertorra huden i pannan :-(

Ha en trevlig kväll och tack för svar!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: