Visa tråd - kokosfett, unken lukt

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: kokosfett, unken lukt
InläggPostat: 8 februari 2010, 17:49 

hej! jag har väldigt knottrig hy (keratosis pilaris) och jag har märkt att min hy blir mycket bättre när jag smörjer in mig med kokosfett. problemet är bara att jag inte vill använda det längre eftersom jag tycker det luktar så himla äckligt efter ett tag. först när man smörjer in sig med det så luktar det helt okej men sen efter ett tag så sätter sig lukten i kläderna och i handdukarna och luktar jätteäckligt, typ lite unket. jag köper kokosfettet från crearome och jga har använt både det luktfria och det med lukten kvar och det blir likadant med både två. jag undrar därför om någon vet hur jag ska göra för att kunna fortsätta använda kokosfett men slippa den unkna lukten? kan man kasnke göra något eget body butter som nästan bara innehåller kokosfett men som gör att det inte luktar äckligt?

Inläggsrubrik: Re: kokosfett, unken lukt
InläggPostat: 8 februari 2010, 20:17 

hunni skrev:
hej! jag har väldigt knottrig hy (keratosis pilaris) och jag har märkt att min hy blir mycket bättre när jag smörjer in mig med kokosfett. problemet är bara att jag inte vill använda det längre eftersom jag tycker det luktar så himla äckligt efter ett tag. först när man smörjer in sig med det så luktar det helt okej men sen efter ett tag så sätter sig lukten i kläderna och i handdukarna och luktar jätteäckligt, typ lite unket.

Jag tippar att det handlar om att du inte riktigt får bort fettet från kläder och handdukar i tvätten, och efter ett tag härsknar det. Om det är orsaken heter boten tuffare tvättrutiner. Jag har haft ganska mycket problem med att få bort olja ur handdukar, främst små tvättlappar av frotté som jag använt till ansiktet. Numera lägger jag dem i blöt i diskmedel och hett vatten (faktiskt kokande, ur vattenkokaren) kvällen innan jag ska tvätta. Det är ju lite svårt att göra med alla ens kläder, förstås. Men du kan öka tvättmedelsmängden, köra förtvätt, tvätta oftare, kanske byta tvättmedel om du tror att det finns nåt effektivare än det du har.

Jag fick en del bra tips i den här tråden http://www.lockig.se/phpbbforum/viewtop ... =16&t=7323" onclick="window.open(this.href);return false;

En annan möjlighet vore kanske att byta ut det rena kokosfettet mot någon kräm med mycket kokosfett i. Ett kokosfettbaserat kroppssmör, om det finns någonstans?

Edit: Oj jag läste slarvigt! Just det föreslog du ju själv. Ja, jag tror inte att fettet i en kräm biter sig fast i textilier på samma sätt, i och med att det är emulgerat. Om du vill börja blanda krämer själv är Shenet samt dess forum ett bra ställe att skaffa sig information. http://www.shenet.se/

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: