Visa tråd - Flytt till Australien

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Flytt till Australien
InläggPostat: 6 juli 2009, 12:55 
Användarvisningsbild

Javisst, nu är det inte lång tid kvar i Sverige - och en kall och regnig dag som idag är det rätt skönt att veta. Den 11 september flyger jag och min man till Australien för att studera ett år i Brisbane. Det ska bli otroligt spännande! :smt041

Jag har läst att flera medlemmar åkt till Australien tidigare, att ni hörde er för om tips innan ni åkte. Sen står det inte så mycket mer, tyvärr. Jag ska registrera mig på LHC för att ta del av lite tips, men ni som åkt till Australien och som fortfarande hänger här: kanske vill ni dela med er av era erfarenheter? Det skulle underlätta med tips på produkter som påminner om de vi har i Sverige. Vilka godkända tvättbalsam som går att få tag i? Prisklass och affärer?

Vill ni berätta annat om landet än bara hud- och hårvårdsprodukter så får ni väldigt gärna göra det! Seder och traditioner som är självklara för australiensarna men som vi svenskar inte känner till? Något jag bör ta med mig som inte går att få tag på där nere? (Som salt lakrits, för det vill jag inte vara utan!) Eller vad som helst! Jag vill lära mig så mycket som möjligt om landet innan vi far! :D

Jag ska försöka få ett jobb vid sidan av studierna när vi är nere, helst på Lush :soppy: Men jag kanske får ta vad jag kan få. Är det någon som skrivit ett CV på engelska? Bör det vara annorlunda än en svensk traditionell meritförteckning med personligt brev? Jag har skrivit många ansökningar i mina dagar och anser att jag blivit rätt duktig på det - men att söka jobb i ett engelskspråkigt land är förmodligen inte riktigt samma sak.

Det dyker säkert upp fler frågor och funderingar efter hand. Hoppas någon av er har lite att dela med er av. Jag börjar bli smått nervös :upsidown:

Tvätt: Vad jag får tag på här i Aussieland
Vårdande: Aussie Luscious Long
Leave-in: Lite vårdande, Aloe Vera-gel
Inpackning: Vårdande balsam, olja, Klick
Färg: Henna på mellanbrunt hår

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Flytt till Australien
InläggPostat: 6 juli 2009, 13:00 
Användarvisningsbild

Å vad spännande! :smt023 Vad ska du plugga?

Har tyvärr aldrig varit i Australien så några tips kan jag inte ge..

Vårdande: Garnier Respons Inpackning - pärlemor och körsbär
Övrigt: Klick, L'Oréal Studio Line Curl Power Curling Mousse

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 6 juli 2009, 13:17 
Användarvisningsbild

Visst är det?! :laf: Jag ska läsa Grafisk Design. Har sysslat lite med sånt innan, ett par skivomslag och posters och sånt. Det ska bli väldigt roligt att studera igen, tror att jag kan ta in det bättre nu än jag gjorde på gymnasiet :P

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 7 september 2009, 13:26 
Användarvisningsbild

Hur är det med resnerverna? Snart dags nu ju!! :D

Vårdande: Garnier Respons Inpackning - pärlemor och körsbär
Övrigt: Klick, L'Oréal Studio Line Curl Power Curling Mousse

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 7 september 2009, 13:46 
Användarvisningsbild

Jag är nervöööös!!!

Är förvändansfull, på helspänn, ledsen över att inte hinna träffa alla vänner och släktingar jag skulle vilja, lycklig över att vi snart är på väg... det ryms väldigt många känslor i mig just nu! Det ska bli skönt att komma iväg och veta att det som jag lär glömma inte är något att göra åt förrän vi kommer fram. Nu känns det som att jag glömt väldigt mycket, men jag kan samtidigt inte komma på vad det skulle kunna vara... Och huvudvärken kommer nog släppa då också, hoppas jag :)

Nu ska jag fixa med lite fler ärenden! :D

:smt041

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 7 september 2009, 14:12 

Vad kul och vad avundsjuk jag blir!

Jag bodde i Canberra en tid, pluggade där nere och det var underbart. Australien är ett fantasiskt land så jag hopps du får kul där! Ett tips är att läsa den här bloggen: http://www.metrobloggen.se/ettliviexil Den skrivs av Jonas Pettersson som just nu är bröllopsfotograf men som tidigare jobbat som copywriter i Melbourne och Sydney. Han bor i Brisbane sen nåt år tillbaka och skriver mycket om livet i Australien. Det är dessutom en riktigt bra blogg!

Den största skillnaden mellan svenskar och australiensare tyckte jag var öppenheten. Australiensare pratar med ALLA så om du sätter dig i taxin och försöker vara lite svenskt blyg så är det bara att glömma det. Så fort chaffören hör dig bryta på svenska kommer han fråga vart du kommer ifrån, vad du gör i Australien och hur livet är i Sverige. De är ett supersocialt folk! Men även fast det är lätt att lära känna australiensare så är det svårare att lära känna dem på djupet. Svenskar blir man lättare nära vän med tycker jag.

Och så lever de nästa hela sina liv utomhus. Du kommer bli bjuden på Så. Många. Barbies.... ("barbie" = aussie slang för grillkväll). Och du kommer lära dig oändligt med konstiga slangord! Kan ju dra några favoriter här:

Cossie/bathers = baddräkt
Sunnies = solglasögon
Beanie = toppluva
Skivvy = polotröja
Mozzie = mygg
Stinger = brännmanet
Arvo = eftermiddag
Dunny = dass
Bikkie = småkakor
Pom = britt (gärna den bleka varianten)
Bottle shop = affär där man köper alkohol
Brekkie = frukost
Dag/daggy = nörd/nördig
Esky = kylbox
Footy/AFL = Austrlian Rules Football, ett mellanting mellan amerikansk fotboll och rugby och är nationalsporten tillsammans med cricket.
Good onya! = bra jobbat!
O.S. / Overseas = utomlands (eftersom man alltid måste ta sig över havet för att lämna Australien....)
Pash = kyss
Thongs = flip flop sandaler (alltså inte en stringtrosa som i USA!)

Där har du, ett litet urval av alla de uttryck jag använda rätt regelbundet under mina år i Canberra...

Och så kommer du lära dig att älska TimTams (om du gillar choklad)....yummy... Det är två chokladkex med chokladkräm i mitten och så är de doppad i ännu mer choklad. Australiensarna brukar bita av två hörn och suga upp kaffe genom kakan i en "TimTam Slam". Så gott!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 7 september 2009, 22:06 
Användarvisningsbild

Åh vad härligt, nu längtar jag ännu mer!

Vad bra att lära sig lite slangord redan nu! Arvo (märkligt ord!) och dunny kände jag igen från en reseguide som jag fick av mina kollegor när jag slutade jobba. Resten var helt nytt! Det känns som att åka och lära sig ett helt nytt språk även om jag tycker att jag kan engelska relativt bra. Fast det är det ju kanske också iofs :D

Jag ska kolla in bloggen vid ett senare tillfälle. Nu ska jag gå och sova. Upp och packa det sista imorrn och sen lämnar jag Malmö för den här gången. Ska hälsa på lite vänner i Linköping innan vi åker till Arlanda på fredag. Häftigt! :upsidown:

Kommer du på mer tips så är det bara att skriva. Jag tänkte starta en egen blogg också som ni kan få följa om ni är intresserade. Fast jag måste bara komma på ett bra namn först. Förslag kanske?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 8 september 2009, 11:05 
Moderator
Användarvisningsbild

Biccy (barnspråk för biscuit) känner jag igen från brittisk slang, men de andra var nya.

Tilda: Hoppas resan går bra och att du kommer trivas därborta på jordens undersida! Trilla inte av, nu bara! :wink:

Inpackning: Jessicurl WDT
Övrigt: Klick, ibland Wella Sensitive Mousse

InläggPostat: 8 september 2009, 12:12 

Tildazinha skrev:
Åh vad härligt, nu längtar jag ännu mer!

Vad bra att lära sig lite slangord redan nu! Arvo (märkligt ord!) och dunny kände jag igen från en reseguide som jag fick av mina kollegor när jag slutade jobba. Resten var helt nytt! Det känns som att åka och lära sig ett helt nytt språk även om jag tycker att jag kan engelska relativt bra. Fast det är det ju kanske också iofs :D

Jag ska kolla in bloggen vid ett senare tillfälle. Nu ska jag gå och sova. Upp och packa det sista imorrn och sen lämnar jag Malmö för den här gången. Ska hälsa på lite vänner i Linköping innan vi åker till Arlanda på fredag. Häftigt! :upsidown:

Kommer du på mer tips så är det bara att skriva. Jag tänkte starta en egen blogg också som ni kan få följa om ni är intresserade. Fast jag måste bara komma på ett bra namn först. Förslag kanske?

Det vore jättekul att följa din blogg! Jag längtar tillbaka till Australien hela tiden...

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 11 september 2009, 03:56 
Användarvisningsbild

Tack Saffran, jag ska försöka hålla mig kvar :wink:

Nu har resan börjat - eller ja, för snart en och en halv timme sen. Vi har en timme kvar på tåget innan vi ska byta i Sthlm C till Arlanda. Än så länge mår vi bra, om än trötta. Jag tänkte hålla mig vaken tills vi går på planet så kanske jetlagen kan motverkas lite iaf :upsidown:

Jag har öppnat upp en blogg precis, så precis att jag inte börjat skriva i den än. Ska göra första inlägget på Arlanda, tänkte jag. Adressen är tildazinha.blogspot.com

Vet ni vad som är konstigt? Jag är inte så farligt nervös längre. Eller så är jag för trött för att märka av det. Men det kanske kan vara så att nu när vi väl är på väg så har inte vi kontrollen, och då kan jag lika gärna slappna av. Det enda vi har kvar att göra är att köpa dollar och det gör vi på flygplatsen. Resten är gjort eller glömt, och om det är glömt så är det inte så mycket att göra åt saken ändå. Härligt!

Nej nu ska jag vila ögonen lite!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 11 september 2009, 05:26 

Ohh, hoppas allt går bra, tänker på er :)

Vårdande: MOP Extremee Protein och Fructis triple nutrition (Nutri repair) blandat.
Inpackning: Olja, vinäger, aloe vera och H'Suan Wen Hua eller något annat som råkar finnas hemma

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 11 september 2009, 06:15 
Användarvisningsbild

Åhh, vilken spännande resa och tid du har framför dig Tildazinha, lycka till och ha det gott :D
Ser fram emot din blogg :D

Inpackning: Jessicurl WDT,olika oljor
Styling: KCCC

3a/m/ii

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 11 september 2009, 07:57 

Tildazinha skrev:
Det enda vi har kvar att göra är att köpa dollar och det gör vi på flygplatsen.
Nej nu ska jag vila ögonen lite!

Bon voyage! Ska bli kul att höra hur resan går. Och appropå dollar, som du säkert redan märkt, så har de jätteroliga pengar i Australien. De ser ut som monopolpengar och är väldigt färgglada! Dessutom kan man köra sedlarna i tvättmaskinen utan att de förstörs och de går inte att riva sönder (försök, det gjorde jag!).

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 11 september 2009, 09:04 
Användarvisningsbild

Tack alla ni söta!
Nu ligger bloggen uppe: tildazinha.blogspot.com.

Avastra: ja de är jätteroliga, väldigt märkliga! Jag var tvungen att försöka riva sönder en sedel nu bara för det, men det gick inte. :)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 11 september 2009, 10:45 
Användarvisningsbild

Lycka till, och ha så himla roligt!!!

I'm super tramp... and you're super apple!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: