Vad kul och vad avundsjuk jag blir!
Jag bodde i Canberra en tid, pluggade där nere och det var underbart. Australien är ett fantasiskt land så jag hopps du får kul där! Ett tips är att läsa den här bloggen:
http://www.metrobloggen.se/ettliviexil Den skrivs av Jonas Pettersson som just nu är bröllopsfotograf men som tidigare jobbat som copywriter i Melbourne och Sydney. Han bor i Brisbane sen nåt år tillbaka och skriver mycket om livet i Australien. Det är dessutom en riktigt bra blogg!
Den största skillnaden mellan svenskar och australiensare tyckte jag var öppenheten. Australiensare pratar med ALLA så om du sätter dig i taxin och försöker vara lite svenskt blyg så är det bara att glömma det. Så fort chaffören hör dig bryta på svenska kommer han fråga vart du kommer ifrån, vad du gör i Australien och hur livet är i Sverige. De är ett supersocialt folk! Men även fast det är lätt att lära känna australiensare så är det svårare att lära känna dem på djupet. Svenskar blir man lättare nära vän med tycker jag.
Och så lever de nästa hela sina liv utomhus. Du kommer bli bjuden på Så. Många. Barbies.... ("barbie" = aussie slang för grillkväll). Och du kommer lära dig oändligt med konstiga slangord! Kan ju dra några favoriter här:
Cossie/bathers = baddräkt
Sunnies = solglasögon
Beanie = toppluva
Skivvy = polotröja
Mozzie = mygg
Stinger = brännmanet
Arvo = eftermiddag
Dunny = dass
Bikkie = småkakor
Pom = britt (gärna den bleka varianten)
Bottle shop = affär där man köper alkohol
Brekkie = frukost
Dag/daggy = nörd/nördig
Esky = kylbox
Footy/AFL = Austrlian Rules Football, ett mellanting mellan amerikansk fotboll och rugby och är nationalsporten tillsammans med cricket.
Good onya! = bra jobbat!
O.S. / Overseas = utomlands (eftersom man alltid måste ta sig över havet för att lämna Australien....)
Pash = kyss
Thongs = flip flop sandaler (alltså inte en stringtrosa som i USA!)
Där har du, ett litet urval av alla de uttryck jag använda rätt regelbundet under mina år i Canberra...
Och så kommer du lära dig att älska TimTams (om du gillar choklad)....yummy... Det är två chokladkex med chokladkräm i mitten och så är de doppad i ännu mer choklad. Australiensarna brukar bita av två hörn och suga upp kaffe genom kakan i en "TimTam Slam". Så gott!